Headlines News :

BPL 2013/14 (Game 19) - Chelsea 2-1 Liverpool

Written By saleehs gerrard on Monday, December 30, 2013 | 21:30


Mimpi ngeri sewaktu bertemu dengan pasukan Manchester City minggu lalu, kini terus berulang. Kali ini kita dimangsakan pula oleh pasukan bimbingan Jose Mourinho, Chelsea. Bermain di arena lawan sememangnya amat sukar untuk ditempuhi apatah lagi kekebalan The Blues di gelanggang keramat mereka memang amat sukar untuk dirobohkan.

Jika nak dibandingkan dengan perlawanan menentang Manchester City lalu, pada perlawanan ini pemain-pemain kita bermain dengan serba serbi kurang menjadi. Akibat pemain utama seperti Gerrard, Enrique, Flanagan dan Sturridge dilanda kecederaan, pemain yang tinggal gagal menyengat untuk menandingi penguasaan bola pemain bintang Chelsea. Jentera midfield Liverpool boleh dikatakan hampir lumpuh disebabkan hampir kesemua pemain turun bertahan asakan dari pasukan Chelsea.


Gol seawal minit ke 3 oleh Skrtel seakan memberi tanda Liverpool akan berkenduri gol pada perlawanan ini. Rupanya indah khabar dari rupa. kesilapan-kesilapan kecil membenarkan pemain-pemain Chelsea membuat percubaan telah memakan diri sendiri apabila Hazard memberi gol penyamaan hasil rembatan padunya dari luar kotak penalti. Tidak cukup dengan itu, kegagalan Mignolet menampan kemas bola dari sentuhan kecundang Eto'o telah membuatkan Chelsea terus berada dihadapan Liverpool hingga ke tamat masa perlawanan.

Suarez memang benar-benar kecewa pada perlawanan ini. Selain dikawal rapi bagai seorang banduan, beberapa terjahan keras terhadap dirinya dalam kotak penalti juga tidak dilayan oleh pengadil Howard Web. Kelihatan juga Suarez hanya seperti berlari-lari makan angin apabila bola jarang sekali sampai kepadanya akibat kegagalan pemain-pemain lain untuk membuat gerakan apatah lagi mengumpan kepadanya.


BR mungkin pening kepala untuk menurunkan kesebelasan terbaiknya dalam perlawanan penting seperti ini. Bagi pendapat saya, ada baiknya dalam kesebelasan utama BR menurunkan Toure untuk bermain pertahanan di sebelah kanan dan Johnson di sebelah kiri di samping Skrtel bergandingan dengan Agger ataupun Sakho di tengah.  Memberi kepercayaan kepada Agger untuk mengisi pertahanan kiri, sememangnya tidak menjadi dan amat hambar aktiviti menyerang dri sebelah kiri. Saya pun tidak faham mengapa BR memasukkan pemain muda seperti Smith dari skuad akademi pada perlawanan sebegini. Nak buat testimoni pun agak-agaklah kerana masih ada pemain yang berpengalaman lagi mampu untuk dimasukkan. Mengapa Alberto tidak dimasukkan begitu juga dengan Cissokho dibiarkan sekadar memanaskan bangku simpanan sahaja. Mungkin BR ada deal dengan Mourinho kot kalau kalah boleh beli Juan Mata ke Liverpool. Hehehe

Ramai yang kata pasukan Chelsea bermain seperti didalam perlawanan ragbi. Bila seorang pemain Liverpool bawa bola, yang mengejar dan menghimpitnya sampai tiga orang. Tu belum lagi kira sepak terajang mereka. Ada kemungkinan juga pemain-pemain kita bermain secara berhati-hati bagi mengelakkan mereka langsung tidak dapat bermain untuk perlawanan seterusnya akibat tercedera. Kalau tak percaya, itulah yang diperolehi oleh dua pemain kita Allen dan Sakho pada perlawanan ini yang cedera dan mungkin bercuti agak lama.


Apapun penutup pusingan pertama Premier League dan penutup tahun 2013 ini, kita kalah dua perlawanan berturut-turut yang membawa dari mendahului liga dan kini tercampak ke tangga ke-5 setelah dipotong lagi oleh pasukan jiran iaitu Everton. Awal tahun baru nanti, Liverpool akan kembali bermain di Anfield. Kali ini pasukan yang telah menewaskan kita tempoh hari Hull City akan kita hadapi. Adakah luka akan terus menjadi nanah ataupun bisa dirawat dan sembuh. Harapnya Januari nanti BR perlu lagi untuk membeli 2,3 pemain yang mampu untuk memulihkan reputasi Liverpool. Dan harapan juga Januari dan tahun 2014 nanti adalah tempoh yang terbaik untuk Liverpool kembali pada matlamat asal. YNWA.


CHELSEA : Cech; Ivanovic (Cole), Cahill, Terry, Azpilicueta; D Luiz, Lampard (Mikel); Willian, Oscar, Hazard; Eto’o (Torres)
SUBS : Schwarzer, Cole, Essien, Mikel, Schurrle, Mata, Torres

LIVERPOOL : Mignolet, Sakho (Toure), Agger, Skrtel, Johnson (Aspas), Lucas, Allen (Smith), Henderson, Sterling, Coutinho, Suarez
SUBS : Jones, Toure, Alberto, Aspas, Cissokho, Rossiter, Smith


Chelsea 2-1 Liverpool Highlight 29/12/2013 by ifihighlights


BPL 2013/14 (Game 18) - Manchester City 2-1 Liverpool

Written By saleehs gerrard on Friday, December 27, 2013 | 12:14


Seperti yang dijangka oleh semua pihak, Manchester City tetap gagah dan berkuasa dihalaman sendiri untuk mengekalkan rekod kemenangan selepas mengalahkan Liverpool pada perlawanan tengah malam tadi. Biasalah bila dah bermain kat kampung sendiri, lepas tu pengadil pun senget sikit ke pihak MC, so terpaksa jugalah menerima kekalahan ini walaupun hakikatnya kekecewaan melanda. Baru 5 hari memegang tampuk takhta liga, dah kena bagi balik kat Arsenal dan kena terajang duduk tangga ke-4 pula. huhuhu


Tapi yang paling peliknya takkan Liverpool kalah 2-1 je? emmmm. kira kalah bermaruah le jika nak dibandingkan dengan geng-geng MUnyet, Spurs dan juga meriam yang kena belasah bagai tak ingat. Sepatutnya MC yang bakal berputih mata dan paling tidak pun berkongsi satu mata. Tapi macam yang saya cakapkan tadi pengadil dah bikin kantoi untuk berlaku lebih adil dalam perlawanan ini. Yang paling sakit hatinya apabila linesman yang mungkin terlebih teguk wain, suka-suka saja angkat bendera offside padahal Sterling masih lagi daam kedudukan onside ketika Suarez mengumpan kepadanya. Kalau tak, 2-2 dah tentu keputusan yang adil. huhu.


Perlawanan tinju meninju di hari boxing ini memang sama-sama hebat, rancak dan mendebarkan. Barisan pemain-pemain muda Liverpool yang boleh dikatakan setahun jagung ni masih mampu lagi utuk mengunci pergerakkan bintang berkilauan MC yang diterajui yaya, Nasri dan Silva ini dari bergerak bebas sesuka hati emak bapak mereka. Cuma silapnya pemain-pemain Liverpool ni akan lembab sikit nak turun berkampung bila kena serangan hendap sepantas kilat selepas buat aksi menyerang. Itulah hasilnya yang terjadi dalam detik-detik gol kedua MC jaringan Negredo. Bab gol Kompany ni memang tak nak salahkan Skrtel pun sebab terbagi juga beliau jaringkan gol. Dah ikat bagai nak rak pun, masih sempat lagi nak hulur kepala tanduk bola. Tah belajar dengan lembu liar mana pun si Kompany ni, saya pun tak tau. Kuat betul menanduknya.



Macam yang saya perkatakan sebelum ni, Suarez pasti kan kena rantai digelangi rindu. Harap dia nak score memang susah gila tetapi walaubagaimanapun masih lagi mampu untuk membuat hantaran-hantaran yang mampu untuk memusnahkan keangkuhan MC. Malangnya Sterling, Henderson dan Coutinho tetap huru hara dihadapan gawang dan paling kempunan pun Joe Hart yang kena beku kat bangku simpanan sebelum ni, cekap bagai tak ingat. Nasib baiknya Sterling tak tamak untuk bagi Coutinho score. Kalau tak pasti bola tah kemana halanya. Cissokho yang lama bercuti diberi kepercayaan untuk mengisi pertahanan kiri tetap tidak menghampakan walaupun sifat malu-malu tu masih ada lagi. Macam dah tahu nak kalah, BR saja bagi peluang kepada Aspas yang memang lama sangat dibuang daerah bermain untuk menggantikan Lucas pada 10 minit terakhir perlawanan. Tapi macam tu jugalah keadaannya, tak nampak pun apa yang berubah kat mamat ni.


Secara keseluruhannya walaupun kalah, saya tetap berpuas hati dengan persembahan yang ditunjukkan oleh pemain-pemain Liverpool kita. Baru 18 perlawanan masih ada berbaki 20 perlawanan lagi yang bakal menanti. Jika aksi-aksi begini terus dipersembahkan oleh mereka ini, slot ke Champion League memang dalam tangan. Kalau dapat jadi juara lagilah meletopppp. Selepas ini Liverpool dipaksa lagi untuk bermain dihalaman orang untuk bertemu "The Special One" Jose Mourinho dan Chelsea di jambatan runtuh pada hari Ahad nanti. Cabaran besar menanti kerana rekod Chelsea di rumah sendiri ni sama juga kebalnya macam MC. Harap-harapnya penutup perlawanan bagi tahun 2013 ini biarlah ia membawa seribu kebahagian kepada kita peminat setia Liverpool FC. YNWA.



MANCHESTER CITY : Hart, Zabaleta, Lescott, Kompany, Kolarov, Fernandinho, Yaya Toure, Nasri (Milner), Silva (Garcia), Negredo (Dzeko), Navas
SUBS : Pantilimon, Clichy, Boyata, Garcia, Milner, Dzeko, Nastasic

LIVERPOOL : Mignolet, Cissokho, Skrtel, Sakho, Johnson, Lucas (Aspas), Allen, Henderson, Sterling, Coutinho (Moses), Suarez
SUBS : Jones, Toure, Agger, Alberto, Aspas, Moses, Smith


Manchester City vs. Liverpool 2 - 1 All Goals by Oleeh-1



Preview : BPL 2013/14 (Game 18) - Manchester City vs Liverpool

Written By saleehs gerrard on Wednesday, December 25, 2013 | 18:32


Esok adalah perlawanan yag amat penting sekali bagi pasukan Liverpool FC kita ini. Bermain di hari tinju (Boxing Day), sudah pasti kita mengharapkan pasukan kesayangan kita ini mampu untuk meninju pasukan Manchester City dihalaman mereka sendiri. Walaupun ia bukanlah sesuatu perkara yang mudah, tetapi kejaiban mungkin bakal berlaku sekali lagi.

Seperti yang kita ketahui, Manchester City (MC) sememangnya pasukan yang cukup hebat digelanggang sendiri pada musim ini. Untuk perlawanan domestik mereka masih belum pernah kalah lagi di stadium Etihad bahkan kenduri-kenduri gol yang mereka cipta juga kebanyakkannya ketika bermain dihalaman sendiri. Cuba anda bayangkan bagaimana Newcastle, Mu, Wigan, Norwich, Spurs dan Arsenal dibelasah melebihi 4 gol pada musim ini di Etihad.

Rekod pertemuan musim lalu, sememangnya sama-sama liat dan sama-sama degil. seri 2-2 dalam kedua-dua perlawanan liga sebenarnya membuktikan Liverpool masih lagi mampu untuk mengekang penguasaan mereka. Walaubagaimanapun dalam perlawanan liga Premier Liverpool hanya mampu memperolehi kemenangan di Etihad ini adalah pada musim 2008/09 dengan kemenangan 2-3. Tetapi harus juga diingat, aksi Carling Cup pada musim 2011/12 lalu Liverpool juga berjaya memperolehi kemenangan distadium keramat mereka ini.

Berdasarkan apa yang telah dilakukan oleh BR pada musim ini, kita akui Liverpool mampu untuk mencipta kejayaan demi kejayaan. Siapa sangka Liverpool mampu membelasah Spurs di stadium White Hart Lane yang sebelum ini memang badi kalah buat kita. Sebarang kemungkinan bakal berlaku jika pemain mampu untuk mengekalkan rentak permainan seperti sebelum ini. Mungkin sedikit kelebihan kepada Liverpool apabila kita sebenarnya bermain tanpa sebarang tekanan. Ramai yang melihat bahawa Liverpool akan menjadi mangsa kerakusan seterusnya MC. Ini hanyalah berdasarkan rekod atas kertas, atas padang masih 50-50 lagikan..

Berdasarkan info semasa, Liverpool akan tetap menurunkan kesebelasan utama yang sama seperti perlawanan yang lalu cuma akan berlaku perubahan di posisi pertahanan kiri apabila Flanagan dilaporkan cedera. Johnson akan bermain disebelah kiri sementara sebelah kanan pula akan diisi oleh Kelly ataupun Kolou. Di pihak MC pula pasti lebih banyak berita menduka citakan, Selain tiada Aguero yang dilanda cedera, mereka juga kehilangan Zabaleta. Sebenarnya tidak susah untuk mengekang kemaraan pemain-pemain MC ini. Cukup sekadar mengawal ketat pergerakan Nasri, Silva dan Yaya, pasti mereka akan tenggelam punca. Ketiga-tiga pemain inilah sebenarnya yang banyak mengkucar-kacirkan pertahanan pihak lawan. Apa yang pasti, Suarez akan dikawal ketat dan menjadi tumpuan untuk tidak dapat bergerak bebas dan menjaringkan gol. Peluang sebegini seharusnya digunakan dengan baik oleh Coutinho, Sterling dan Hendo untuk mencuri ruang yang ditinggalkan untuk menjaringkan gol.

Apapun kita berharap pemain kita tidak akan gentar beraksi menentang pasukan penuh bintang ini. Kita yakin skuad yang digalas untuk menggilap pemain jadi bintang ini mampu untuk membenam cabaran bintang-bintang yang sedia ada. Menang 1-0  sudah memadai tapi kalau kenduri gol?...... Lu fikirlah sendiri.

MANCHESTER CITY vs LIVERPOOL
[Game 18 | Barclays Premier League 2013/14]

Venue : ETIHAD Stadium
Tarikh : 27 December 2013 | Jumaat
Waktu : 01: 30 pagi
Channel : Astro SuperSport [CH810] | Astro SuperSport HD [CH831 HD]
Live Streaming : LINK 1 | LINK 2 | LINK 3 | LINK 4 | LINK 5 (register user sahaja)

BPL 2013/14 (Game 17) - Liverpool 3-1 Cardiff City

Written By saleehs gerrard on Tuesday, December 24, 2013 | 02:22


Keganasan Luis Suarez berterusan untuk merobek pintu gol pasukan lawan. Dihadapan pemilik kelab Cardiff City dari Malaysia Vincent Tan, Luis Suarez terus menjarakkan diri sebagai penjaring terbanyak liga apabila berjaya menyumbang dua gol lagi pada perlawanan ini menjadikan 19 gol secara keseluruhannya.

Brendan Rodgers telah menurunkan kesebelasan utamanya sama seperti pada perlawanan ketika menentang Tottenham Hotspur tempoh hari. Seperti biasa, rangkaian Midfield Liverpool terus menunjukkan kebangkitan demi kebangkitan dalam setiap perlawanan. Hanya beberapa kegopohan dan kurang pengalaman dihadapan gawang beberapa pemain muda membuatkan Liverpool hanya mampu mencipta hanya tiga gol sahaja.


Tiang gol terus menjadi penghalang untuk Livepool berpesta gol. Selain percubaan Coutinho dan Suarez yang mengenai tiang, percubaan Flanagan juga dinafikan apabila bola hanya sekadar singgah betul-betul di garisan gol. Kalau tidak Flanagan pasti mencipta nama lagi sebagai penjaring. Sterling terus menemui penyudah yang baik apabila menyumbang gol kedua untuk Liverpool selepas Suarez.

Sedikit kekecewaan apabila Cardiff berjaya juga mencuri satu gol melalui free header Mutch. Ada sedikit kelemahan barisan pertahanan apabila tiada seorang pun yang mengawal kelibat Mutch untuk mudah menanduk masuk menewaskan Mignolet. Walaubagaimanapun secara keseluruhannya setiap pemain berjaya menggalas tugas dengan baik walaupun pada separuh masa kedua dilihat Liverpool lebih banyak memperlahankan rentak permainan.


Kemenangan ini telah melonjakkan Liverpool ke puncak liga buat sementara waktu. Bagaimanapun kedudukan Liverpool ini samada akan kekal atau berubah bergantung keputusan perlawanan diantara Arsenal dan Chelsea yang bertemu pada awal pagi Selasa ini. Jika Arsenal seri ataupun kalah, Liverpool akan terus berada dipuncak liga tetapi jika Arsenal menang, Liverpool terpaksa akur untuk menduduki tangga kedua liga.

Selepas ini dua perlawanan maut bakal Liverpool tempuhi dalam masa seminggu. Bertemu Manchester City pada awal pagi Khamis dan juga Chelsea pada tengah malam Ahad dan kedua-dua perlawanan terbabit akan dilangsungkan distadium lawan. Jika kedua-dua perlawanan ini Liverpool mampu untuk melakar kemenangan, sasaran untuk menduduki kelompok empat terbaik liga pasti akan menjadi kenyataan apatah lagi peluang untuk menjadi juara liga pasti akan terbentang luas untuk dirangkul. YNWA.


LIVERPOOL : Mignolet, Johnson, Flanagan (Kelly), Skrtel, Sakho, Lucas, Allen, Henderson, Coutinho (Agger), Sterling, Suarez
SUBS : Jones, Toure, Agger, Alberto, Aspas, Moses, Kelly

CARDIFF CITY : Marshall; Theophile-Catherine, Caulker, Turner, Taylor; Medel (Campbell), Gunnarsson (Cornelius), Noone, Mutch, Whittingham; Odemwingie (Kim)
SUBS : Lewis; Hudson, Cornelius, Campbell, Kim, Cowie, John


Liverpool vs Cardiff City 3-1 All Goals by Oleeh-1

Preview : BPL 2013/14 (Game 17) - Liverpool vs Cardiff City

Written By saleehs gerrard on Saturday, December 21, 2013 | 02:54


Malam ini pasukan Liverpool akan bermain lebih awal dari pasukan-pasukan lain. Bermain di Anfield, Liverpool menerima kunjungan pasukan Cardiff City yang hadir bersama misi membalas dendam diatas kekalahan pada aksi perlawanan akhir piala Carling musim 2011/12 lalu. Walaupun pasukan mereka ini adalah pendatang baru liga premier bagi musim 2013/14 ini, ia tidak bererti Liverpool boleh memandang rendah terhadap kelebihan dan kebolehan pasukan yang dimiliki oleh jutawan dari Malaysia Vincent Tan ini.

Mungkin kita boleh mengatakan bahawa pasukan sehebat Spurs pun boleh kita laukkan, inikan pula pasukan yang sedang menduduki tangga ke-15 liga dan mempunyai masalah dalaman diantara pengurus Malky Macky dan pemilik kelab. Mungkin jika kita terus beranggapan sebegitu, berkemungkinan juga kita silap. Membelasah pasukan lawan bukanlah matlamat utama pasukan Liverpool, tetapi 3 mata penuh adalah kewajipan yang harus dicapai. Berangan-angan besar adakalanya takut memakan diri sendiri. Sedangkan pasukan Manchester City pun Cardiff boleh kalahkan dan Manchester United seri 2-2, Masakkan tidak bakal berulang seandainya Liverpool tidak berhati-hati.

Harus diingat, adakalanya pasukan kita ini akan lemah longlai apabila bertemu pasukan yang lemah tetapi akan menjadi gagah perkasa apabila bertemu pasukan yang kuat. Mengikut pandangan saya Liverpool mampu untuk meneruskan kecemerlangannya berdasarkan rekod-rekod jadual yang telah dilalui pada musim ini. Jika dikaji, pasukan Liverpool sedikit lemau atau kurang bermaya selepas dua minggu cuti rehat akibat perlawanan antarabangsa. Seri dan selepas itu kalah selepas bercuti sudah menampakkan seperti menjadi trend Liverpool pada pusingan pertama liga ini.


PRESTASI PASUKAN

~ Liverpool ~
Liverpool berada pada tahap prestasi terbaik selepas kembali bangkit daripada kekalahan mengejut 1-3 kepada Hull City.Dalam tiga perlawanan berikutnya Liverpool memenangi kesemua perlawanan dan mencatatkan 14 gol dalam proses tersebut. Dan jika kita meninjau prestasi Liverpool sebagai tuan rumah dalam empat perlawanan terakhir, kita akan mendapati skuad The Reds telah menjaringkan sekurang-kurangnya 4 gol dalam setiap satu daripada perlawanan tersebut.

~ Cardiff City ~
Cardif pula berada pada tahap prestasi terburuk sejak memasuki Barclays Premier League. Sebelum kemenangan mereka kepada West Bromwich Albion minggu lepas, Cardiff tidak pernah mencatatkan sebarang kemenangan sejak 'Welsh Derby' mereka dengan musuh setempat Swansea City pada 3 November.

FAKTA MENARIK

  1. Perlawanan terakhir Liverpool dan Cardiff City hadir pada final Carling Cup 2012 di Wembley, dengan Liverpool ketika itu di bawah kendalian Kenny Dalglish muncul juara dengan penentuan penalti.
  2. Ini merupakan pertembungan liga yang pertama di antara kedua kelab ini sejak Desember 1959 yang mana ketika itu Cardiff muncul pemenang dengan jaringan selesa 4-0.
  3. Jumlah jaringan gol Luis Suarez musim ini mengatasi jumlah gol keseluruhan skuad utama Cardiff City.


BERITA PASUKAN

~ Liverpool ~
Liverpool kelihatan akan mengekalkan kesebelasan utama yang mengalahkan Spurs dengan jaringan selesa 5-0 baru-baru ini. Jon Flanagan dilihat akan kekal mengisi posisi bek kiri setelah mempamerkan satu lagi persembahan mantap. Daniel Sturridge, Jose Enrique dan kapten Steven Gerrard kesemuanya dijangka akan kembali selepas tahun baru. Sebastian Coates pula masih lagi berehat panjang. Jika Brendan Rodgers mahu merehatkan beberapa pemain utamanya sebagai persiapan menjelang dua perlawanan maut dalam seminggu selepas ini, harapnya Brendan tidak akan tersilap lagi untuk meletakkan pemain.

~ Cardiff City ~
Setelah mencatatkan kemenangan pertama dalam 6 perlawanan terakhir, bos Cardiff Malky MacKay juga dijangka akan mengekalkan kesebelasan utamanya. Bekas pemain Liverpool Craig Bellamy juga mungkin akan berada di bangku simpanan sekiranya sempat sembuh daripada kecederaan.

WATAK UTAMA PASUKAN

~ Liverpool (Luis Suarez)
Hampir mustahil untuk tidak memperkatakan tentang bintang daripada Uruguay ini. Dengan 18 gol daripada 27 perlawanannya dalam tahun 2013 hadir di Anfield, Suarez terus memberikan masalah kepada pertahanan lawan.

~ Cardiff City (David Marshall)
Jika Cardiff mahu mengharapkan sesuatu daripada prlawan ini,mereka perlu berharap kepada penjaga gol daripada Scottland ini beraksi cemerlang. Marshall mempunyai kempen yang baik dengan mencatatkan 5 'clean sheets' dengan kadar purata bolos 1.4 gol dalam satu perlawanan.


RAMALAN PERLAWANAN

Seperti yang saya perkatakan, saya tak mahu terlalu yakin dengan mengatakan kita sekali lagi akan berpesta gol (kekalahan mengejut kepada Hull masih lagi menghantui fikiran). Saya cuma mengharapkan kita mampu meneruskan prestasi terbaik dan mengekalkan momentum kemenangan. Jadi kemenangan 1-0 mungkin sudah memadai dan seandainya kenduri lagi, ia adalah amaran awal khas untuk pasukan Manchester City dan juga Chelsea.

LIVERPOOL VS CARDIFF CITY
[Game 17 | Barclays Premier League 2013/14]

Venue : ANFIELD Stadium
Tarikh : 21 December 2013 | Sabtu
Waktu : 08:45 malam
Channel : Astro SuperSport [CH810] | Astro SuperSport HD [CH831 HD]
Live Streaming : LINK 1 | LINK 2 | LINK 3 | LINK 4 | LINK 5 (register user sahaja)

BPL 2013/14 (Game 16) - Tottenham Hotspur 0-5 Liverpool

Written By saleehs gerrard on Wednesday, December 18, 2013 | 00:59


"Malam pesta muda mudi, bertemasya dan menari.....". Begitulah alkisahnya yang terjadi di stadium White Hart Lane pada hari Ahad lalu. Stadium yang penuh dengan badi kekalahan selama hampir enam tahun, akhirnya dileburkan dengan kenduri gol oleh pemain-pemain muda Liverpool. 0-5 adalah sesuatu keputusan yang diluar jangkaan kita apatah lagi bermain di stadium keramat pihak lawan.

Tanpa Gerrard dan juga Sturridge, Liverpool masih lagi mampu untuk kenduri gol. Suarez yang diberi kepercayaan untuk memikul tugas sebagai kapten pasukan telah berjaya mewujudkan suasana kucar kacir dibarisan pertahanan Spurs. Dua gol dan dua assist telah berjaya beliau hasilkan pada perlawanan ini. Ini telah menjadikan secara keseluruhannya Suarez sudah menjaringkan 17 gol dalam liga pada musim ini.


Yang lebih menarik tanpa Gerrard juga Henderson yang dianugerahkan MOTM telah menerajui barisan tengah dengan amat baik sekali serta berjaya menghasilkan 1 gol. Tetapi siapa juga sangka pemain muda yang menngkat naik seperti Flanagan juga telah berjaya menghasilkan jaringan ala-ala Gerrard. Sterling juga tidak menghampakan dengan satu gol yang terakhir walaupun sebenarnya beliau boleh menjaringkan lebih gol seandainya bijak memanfaatkan peluang yang terhidang.

Sepatutnya Liverpool mampu untuk lebih mencipta lebih dari 5 gol. Nasib yang kurang baiknya percubaan dari Coutinho mengenai palang dan juga tandukan Sakho pula mengenai tiang. Beberapa keputusan pengadil yang nampak lebih berpihak kepada Liverpool sedikit sebanyak telah membantu untuk memberi lebih tekanan kepada pasukan Spurs. Keputusan pengadil yang melayangkan kad merah kepada Paulinho juga adalah tepat kerana nampak seperti sengaja beliau menerjah tapak stut kedada Suarez.


Kekentalan barisan pertahanan yang diketuai Skrtel dan Sakho juga membuatkan pemain Spurs hilang punca. Kombinasi Lucas dan Allen berjaya mengerakkan barisan tengah dengan lebih mantap dan sempurna. Secara keseluruhannya keberanian BR untuk mempertaruhkan kelibat pemain-pemain muda telah mula nampak membuahkan hasil yang lumayan. Selepas ini pemain-pemain lain perlu berkerja lebih keras lagi untuk menambat hati BR dalam pemilihan barisan kesebelasan utama.

Selepas ini pasukan Liverpool akan embali bermain di Anfield untuk menerima kunjungan pasukan yang dimiliki oleh jutawan Malaysia iaitu Cardiff City. Harapannya, momentum kemenangan akan terus bersama pasukan kesayangan kita ini. YNWA.


TOTTENHAM HOTSPUR : Lloris; Walker, Capoue, Dawson, Naughton (Fryers); Paulinho (red card-62'), Sandro (Holtby); Lennon, Dembele (Townsend), Chadli; Soldado
SUBS : Friedel, Fryers, Holtby, Lamela, Townsend, Sigurdsson, Defoe

LIVERPOOL : Mignolet, Flanagan, Sakho, Skrtel, Johnson, Allen, Lucas (Alberto), Henderson, Sterling, Coutinho (Moses), Suarez
SUBS : Jones, Kelly, Agger, Toure, Moses, Aspas, Alberto


Tottenham vs Liverpool (0-5) All Goals... by mojogoals


# Akibat kekalahan 0-5 yang memalukan ini, pemilik Tottenham Hotspur telah memecat Andre Villa Boas serta merta akibat kegagalannya untuk membimbing pasukan dengan baik. 100 juta yang dibelanjakan untuk membeli pemain langsung tidak membawa sebarang erti kepada pasukan Spurs.

Preview : BPL 2013/14 (Game 16) - Tottenham Hotspur vs Liverpool

Written By saleehs gerrard on Saturday, December 14, 2013 | 03:57


White Hart Lane adalah nama stadium yang cukup kuat badi kekalahannya kepada Liverpool. Lima musim sebelum ini, Liverpool tidak pernah menang apatah lagi seri di stadium yang penuh keramat bagi pemain Spurs ini. Kali terakhir Liverpool memenangi perlawanan di stadium ini ialah pada penghujung musim 2007/08 iaitu ketika dibawah didikan Rafael Benitez dan gol-gol telah pun dijaringkan oleh Torres dan Voronin untuk Liverpool menang 2-0.

Tanpa Gerrard, Sturridge dan Enrique yang berehat panjang akibat kecederaan, adakah mampu untuk pemain-pemain Liverpool yang lain untuk mengelakkan badi kekalahan yang berterusan melanda di stadium White Hart Lane ini. Jika diukur pada dua perlawanan yang lalu, kita sebenarnya sudah mampu tersenyum diatas persembahan yang menakjubkan telah ditunjukkan oleh pemain-pemain muda kita. Henderson, Sturridge dan Coutinho masing-masing telah berada pada tahap terbaik untuk membarisi bahagian tengah serta serangan Liverpool. Cuma yag perlu mereka perbaiki ialah sikap gelojoh ketika berada dihadapan gol untuk mengelakkan mereka mensia-siakan peluang yang terhidang seperti perlawanan-perlawanan sebelum ini.


Ketiadaan Sturridge walaupun masih dirasai, tetapi kekosongan itu mampu untuk diisi oleh Suarez dengan jayanya. Begitu juga dengan kecederaan Gerrard, sudah pasti posisinya akan diambil alih oleh Allen yang juga telah kembali bersinar untuk mengemudi barisan tengah seperti sebelum ini. Pasangannya sudah tentulah bersama Lucas yang bakal membantu barisan pertahanan dimasa-masa yang diperlukan. BR rasanya akan sekali lagi mempertaruhkan kelibat Flanagan untuk mengisi pertahanan kiri sementara Johnson akan terus berada disebelah kanan. Kecemerlangan Sakho yang menjadi kereta kebal bergandingan dengan Skrtel pasti akan ditagih kembali untuk membina kubu kental menghadapi serangan maut dari penyerang Spurs.

Di pihak Spurs pula selepas tewas kepada pasukan Newcastle dan paling teruk kalah 6-0 kepada Manchester City pada pertengahan November lalu, mereka terus bangkit mencipta kemenangan demi kemenangan dalam lima perlawanan terakhir kecuali sekali seri ketika menentang pasukan Manchester United. Pemain mereka yang paling merbahaya sudah tentulah Roberto Soldado serta Gylfi Sigurdsson yang telah mencipta 4 dan 3 gol untuk pasukannya.


Sebenarnya pasukan Spurs ini masih boleh dikategorikan pasukan yang buntu untuk membuat banyak jaringan. Setakat ini sahaja mereka hanya mampu menjaringkan 15 gol sahaja di dalam liga berbanding 16 gol yang telah mereka lepaskan. Apa yang merbahayanya setiap pemainnya mampu untuk menjaringkan gol seandainya peluang terhidang dihadapan mata. Rombakan pasukan besar-besaran yang telah dibuat oleh pengurus mereka Villa Boas sedikit sebanyak telah memberi tentangan hebat dan hanya dipisahkan 3 mata sahaja dengan Liverpool untuk menduduki tangga ke-6 liga. Jadi sebarang kesilapan yang bakal dilakukan oleh pemain Liverpool akan mengundang padah untuk membawa pasukan jatuh anak tangga.

Dua pengurus muda bakal bertembung untuk membuktikan siapakah yang sebenarnya layak diiktiraf pengurus muda terbaik. Satu setengah tahun mengemudi Liverpool, BR pastinya mendapat sedikit kelebihan berbanding Villa Boas yang setahun jagung di Spurs. Harapannya BR tidak akan melakukan kesilapan-kesilapan bodoh yang bakal mengundang kejatuhan Liverpool. Tidak perlu untuk memenangi perlawanan dengan jumlah jaringan besar, cukup sekadar untuk memungut tiga mata penuh. Tapi seandainya Hugo Lloris bermurah hati untuk membiarkan gawangnya dikerjakan oleh Suarez, apa salahnya. Rezeki jangan ditolak. hehehe.

TOTTENHAM HOTSPUR vs LIVERPOOL
[Game 16 | Barclays Premier League 2013/14]

Venue : White Hart Lane Stadium
Tarikh : 15 December 2013 | Ahad
Waktu : 11:55 malam
Channel : Astro SuperSport [CH810] | Astro SuperSport HD [CH831 HD]
Live Streaming : LINK 1 | LINK 2 | LINK 3 | LINK 4 | LINK 5 (register user sahaja)


Undian : FA Cup (Round 3) 2013/2014

Written By saleehs gerrard on Wednesday, December 11, 2013 | 23:17


Pada 08/12/2013 lalu telah diadakan undian piala FA bagi pusingan ke-3. Seperti biasa pada pusingan ke-3 inilah baru bermulanya saingan bagi pasukan-pasukan yang bertanding dalam Premier League. Dalam undian tersebut Liverpool mendapat advantage apabila stadium Anfield telah dipilih sebagai gelanggang tuan rumah. Pasukan yang akan berkunjung ke Liverpool pula masih belum dapat dipastikan kerana dua pasukan masih lagi bersaing untuk ke perlawanan timbal balik. Dua pasukan terbabit ialah pasukan Oldham Athletic dan juga Mansfield Town yang akan bermain semula pada 17/12/2013 nanti di gelanggang keramat Mansfield.

Jadi segala keputusan siapa yang bakal bertemu dengan Liverpool akan terjawab selepas tarikh 17/12/2013 nanti. Walau siapa pun yang bakal Liverpool temui nanti, sekurang-kurangnya sedikit keselesaan bagi kita kerana tidak diundi bersama pasukan Premier League seperti yang berlaku terhadap pasukan Arsenal yang telah diundi bertemu pasukan Tottenham Hotspur.

# Selepas perlawanan diantara Oldham dan Mansfield nanti akan diupdatekan siapa lawan sebenar pasukan Liverpool serta lawan-lawan pasukan lain yang sedia menunggu.
# Semua perlawanan akan dilangsungkan pada 4 dan 5 Januari 2014.

*Update - Liverpool vs Oldham Athletic - Ahad | 5 Januari 2014 | 11:00 malam | Stadium Anfield


- Barnsley VS Hartlepool @ Coventry
- Yeovil VS Leyton Orient
- Liverpool VS Oldham @ Mansfield
- Nottingham Forest VS West Ham United
- Bristol City VS Watford
- Southend United VS Millwall
- Middlesbrough VS Hull City
- West Brom Albion VS Crystal Palace
- Kidderminster VS Peterborough
- Doncaster VS Stevenage
- Stoke City VS Leicester
- Southampton VS Burnley
- Newcastle United VS Cardiff City
- Rochdale VS Leeds United
- Wigan Athletic VS MK Dons
- Charlton VS Oxford United
- Manchester United VS Swansea City
- Port Vale VS Plymouth
- Norwich City VS Fulham
- Aston Villa VS Sheffield United
- Macclesfield VS Sheffield Wednesday
- Sunderland VS Carlisle
- Bolton VS Blackpool
- Blackburn VS Manchester City
- Everton VS QPR
- Brighton VS Reading
- Arsenal VS Tottenham Hotspur
- Birmingham VS Bristol Rovers @ Crawley
- Grimsby VS Huddersfield
- Ipswich VS Preston
- Derby VS Chelsea
- Bournemouth VS Fleetwood @ Burton Albion


Jadual dan Keputusan FA Cup Liverpool musim 2013/2014


Berikut adalah jadual serta keputusan perlawanan bolasepak bagi piala FA yang membabitkan pasukan Liverpool FC bagi musim 2013/2014. Semoga ia akan memberi manfaat kepada peminat LFC sebagai panduan serta sumber rujukan untuk analisis pada waktu akan datang, kami tidak akan menghampakan peminat-peminat setia yang sentiasa bersama kami. Kami akan update keputusan dari masa ke semasa.

FA CUP 2013-2014
GAME
PASUKAN
TARIKH
WAKTU
VENUE
KEPUTUSAN
Round 3 05/01/2014 23:00
Home
2 - 0
Round 4
AFC Bournemouth
25/01/2014 20:45
Away
0 - 2
Round 5 16/02/2014 23:55
Away
2 - 1


** Tarikh dan waktu yang tertera di dalam jadual diatas adalah berdasarkan waktu di Malaysia (GMT +8:00)


Jelajah Cambodia - Analisis dan kesimpulan

Sila baca artikel dibawah ini juga ya..

SEBELUM
INTRO : Persiapan ala-ala backpackers ke Cambodia
PART 1 : Jelajah Cambodia (Day 1) - Bandaraya Phnom Penh
PART 2 : Jelajah Cambodia (Day 2) - Phnom Penh ke Siem Reap
PART 3 : Jelajah Cambodia (Day 3) - Siem Reap dan Angkor Wat
PART 4 : Jelajah Cambodia (Day 4) - Phnom Penh, Killing Fieds dan Central Market
PART 5 : Jelajah Cambodia (Day 5) - Hari terakhir


Lima hari berada di bumi Indo China ini sebenarnya telah banyak perkara yang SG telah pelajari, diinsafi serta sifat menghormati. Bukanlah selama ini SG ni hilang rasa hormat kepada orang, tetapi respek kepada sesebuah negara yang berada dalam lingkungan dunia ketiga ini sememangnya susah untuk dilafazkan kepada negara-negara yang lain. Mengapa SG mengatakan begitu?. Harap anda sudi membaca coretan saya seterusnya ini.

Sebelum memulakan penjelajahan ke negara Kemboja ini, ramai kawan-kawan yang menanyakan apa yang istimewanya negara ini sehingga SG sanggup untuk menjejaki negara yang kurang glamer dimata kaki shopping ni. Memang SG akui, matlamat utama SG ke sini adalah untuk melihat monumen dalam kategori 7 keajaiban dunia Angkor Wat. Nak juga tahu apa yang istimewanya. Selama ini hanya dengar cerita sahaja. Jadi peluang yang terhidang didepan mata ni, memang SG takkan lepaskan. Selain itu SG nak juga tahu corak kehidupan saudara sesama islam di sini. Bagaimana mereka menghadapi kehidupan yang sukar disini seharusnya akan menjadi ikhtibar kepada diri SG.

Walupun negara mereka ini masih dianggap mundur, tetapi kegiatan peminta sedekah disini memang tiada. Kalau ada pun di satu persimpangan trafic light yang wujud 4,5 orang budak-budak mengemis. Yang lain langsung tiada. Kat Malaysia tak perlu nak cakap apatah lagi di negara Indonesia. Sungguh merimaskan kita. Lagi penjual-penjual barangan jalanan. Mereka tetap juga akan mendekati kita, tapi bila kita menolak mereka akan meninggalkan kita dan tidak memaksa untuk membelinya. Begitu juga kisahnya anak-anak kecil diperkampungan islam samada di Sime Reap ataupun di Phnom Penh. Apabila mereka tahu kita ni dari Malaysia, mereka memang suka bergaul dengan kita seperti macam dah biasa berjumpa. Dalam bermesra-mesra tu, tidak akan terkeluar pun istilah nak mengemis dari mulut mereka. Kalau pun ada barang-barang kita yang terletak, mereka langsung tak akan mencuitnya. Dengan secara ikhlas kita hulurlah mengikut niat masing-masing walaupun sekadar sedekah KHR1000 untuk seorang anak-anak (KHR1000=RM0.80). Memang dah cukup seronok bagi mereka.

Dari bentuk insfratuktur memanglah tak secantik seperti yang diimpi-impikan. Macam yang SG coretkan sebelum ini, keadaan jalan rayanya memanglah cukup menduga kesabaran. Nama saja highway tapi berlopa-lopak sepanjang jalan. Lagi-lagi SG datang kesini musim hujan. Dari segi pembangunan dibandar-bandarnya nampak sudah membangun walaupun masih ditahap 50%. Dikawasan kampung, tak perlu cakaplah. Memang masih daif dimana masih ada lagi yang tinggal didalam sampan. Kalau ada rumah pun belum tentu mereka ada menggunakan elektrik.


Soal rangkaian telekomunikasi di sini memang boleh dianggap terbaik. Kalau dikawasan bandar memang banyak kedai-kedai serta hotel yang menawarkan wifi free. Kalau network 3G pula juga cukup puas hati. Sepanjang highway Phnom Penh ke Siem Reap ni memang rasanya tak pernah terputus talian. Dahlah kadarnya murah, speed pun laju. Samaada kurang user yang menggunakannya atau pun memang laju SG pun tak pasti.

Dari segi keselamatan disini memang suatu perkara yang amat SG kagumi. Apa yang anda fikirkan seandainya melihat anggota polis langsung tiada pistol atau senjata lain melainkan hanya ada walkie talkie sahaja. Ada sesetengah polis tu sampai dua biji walkie talkie dibawanya. Itulah dinamakan negara ini aman dan selamat dari sebarang jenayah. Bukanlah nak kata langsung tiada jenayah, tetapi kalau ada pun mungkin tak sampai 5%. Mereka telah belajar banyak perkara dari apa yang telah dilakukan oleh regim Pol Pot dahulu. Misi mereka adalah untuk meneruskan memacu kemajuan ekonomi mereka. Memang pernah pun SG berjalan seorang diri disepanjang riverside Mekong ni pada waktu malam. Memang tak ada perasaan yang mencuriga pun terhadap perkara-perkara yang tidak diingini berlaku. Cuma perinsip SG ni, kalau berjalan seorang diri terutamanya waktu malam, elakkanlah untuk sentiasa menunjuk-nunjukkan barangan seperti HP ataupun kamera. Sediakan payung sebelum hujankan. Lagipun muka-muka kita ni lebih kurang macam dia orang saja. So mereka tak anggap pun kita pelancong bahkan mereka boleh cakap bahasa Khmer lagi kat kita mengingatkan macam le kita ni orang tempatan. huhuhu



Kalau nak kesini, SG lebih galakkan anda menggunakan matawang USD. Kalau nak pecahkan duit Reil (KHR) pun janganlah banyak-banyak. Cukup kot sekadar USD50. Sebab matawang utamanya ialah USD dan untuk memulangkan baki barulah mereka menggunakan Riel. Tapi walaupun tak banyak, tetapi ada juga tempat-tempat yang mereka menggunakan Riel. Kalau anda ditawarkan guna RM, SG nasihatkan jangan. Sebab mereka bukanlah update watawang ni. Bayangkanlah kalau satu barang tu berharga USD10, kalau di convertkan dengan RM baru jadi RM32, ni mereka kira lansum RM40. Kalau rasa kaya, takde masalah. hehe. So cadangan SG lebih baiklah anda guna kad ATM anda disini. Melambak bank-bank Malaysia seperti CIMB, Maybank, RHB, Public Bank dan Hong Leong Bank. Mungkin ada lagi yang lain kot. Tak perasan sangat. Bila anda keluarkan duit menggunakan ATM dari bank-bank itu sendiri, memang tiada apa-apa cas pun kena. Yang pentingnya bagitahu bank anda sebelum kesini untuk pengaktifan guna diluar negara. Yang bestnya currencynya adalah mengikut kadar semasa. Kalau di Malaysia SG tukar USD1 = RM3.23, tapi masa SG keluarkan guna CIMB atm USD1=RM3.18. Kalau keluarkan seribu, dekat RM40 gak boleh save tu. Apa yang penting ada kena bijak matematik. hehehe


Bila SG ni datang ke sini hanya berdua dengan kawan SG, jadi sahabat-sahabat isteri SG ni pun dah mulalah membuat tanggapan yang agak kurang menyenangkan. Ada yang mengatakan SG ni bakal digoda oleh wanita-wanita jalananlah dan macam-macam lagi. So berkata sebelum menyelami serta hanya mendengar dari khabar angin memang sesuatu sifat yang tak elok. Night Life atau kehidupan malam dibandar-bandar utama disini memanglah wujud tapi taklah seteruk negara-negara lain. Pub-pub, pusat karaoke dan pusat massage memang hidup disini. Cuma yang agak peliknya sewaktu melalui tempat-tempat sebegini, memang tak nampak pun perempuan-perempuan yang cuba nak menggoda dan memakai pakaian yang sungguh memberahikan di jalananan. Kalau adalah pun pelancong-pelancong yang standard mengenakan pakaian nak pergi berhibur. Rumah pelacuran memang tak jumpa.

Tertanya jugalah SG ni kat Bukhari pasal ayam-ayam mentah disini. Dia kata bukanlah tiada langsung perniagaan berasaskan sex ni, tetapi semuanya secara underground. Maksudnya kalau masuk pusat karaoke atau pub ni, pergilah deal disitu. Kalau nak secara terang-terangan memanglah takkan jumpanya. Bila SG cerita ni janganlah anda fikir SG ni pun jenis layan benda2 macam ni. Sekadar menyiasat je pun. Tapi  inilah sebenarnya benda yang paling SG puji. Walaupun negaranya bukanlah negara islam, tetapi benda yang tidak elok mereka tidak komersialkan. Tak payah nak pergi jauh-jauh, kita tengok sahaja di negara Malaysia kita sendiri, Nama sahaja negara islam, tapi.........(malas nak komen. fikirlah sendiri). Anak-anak muda bersama-sama pasangannya berpelesaran ditempat-tempat tumpuan. Di kemboja memang susah sekalilah nak nampak walaupun diwaktu malam.

Pelaburan jangka masa panjang. Disini memang dah ramai pun rakyat Malaysia yang mencuba nasib membuat perniagaan. Bukan sahaja kedai-kedai makan, malah ada juga dalm bidang perhotelan. Itu yang SG nampak, yang tak nampak mungkin lagi banyak. Memang SG akui banyak sebenarnya peluang-peluang perniagaan untuk jangkamasa panjang disini. Kiranya untuk 10 tahun akan datang pasti negara Kemboja ini akan berkembang pesat dimana kita sudah pun boleh menuai keuntungan sambil menggerakkan ekonomi negara ini sendiri. SG dah nampak beberapa peluang yang mungkin boleh SG ceburi. Mungkin suatu hari nanti siapa tahu kalau rezki SG ada disini. InsyaAllah dipermudahkan segala urusan.

Ekonomi. Hasil utama negara Kemboja ini adalah dari hasil pertanian. Sawah padi sememangnya menjadi pemandangan utama disini. Dua kali setahun menuai sememangnya agak sedikit membantutkan pertumbuhan ekonomi pertanian mereka. Apabila musim hujan, sudah pasti sawah padi akan menjadi danau. Selain itu perlancongan juga membantu merancakkan ekonomi mereka. Sistem yang diguna pakai dalam industri perlancongan mereka sepatutnya perlu dicontohi di negara kita. Walau dimana pun lokasi, walauapapun tempat pasti akan dikenakan bayaran. Harga yang berlainan akan dikenakan diantara penduduk tempatan dan juga pelancong luar. Apa saja yang berkaitan perlancongan kebanyakkannya akan berkaitan dengan agensi perlancongan. Memang bersepah agensi perlancongan disini. Jadi bukan sahaja pihak kerajaan yang ingin mengambil untung, tetapi mereka juga menghidupkan agensi-agensi ini untuk sama-sama menjana ekonomi. Macam yang SG katakan sebelum ini, anda tidak akan jumpa tiket bas di perhentian bas. Kesemuanya kena beli melalui agensi. Servis agensi ni pula memang terbaik. Jika anda ingin menaik bas untuk perjalanan jauh, pastinya pihak agensi atau bas akan pickup anda dihotel penginapan tanpa ada sebarang cas yang dikenakan. Banyak lagi sebenarnya sistem-sitem perlancongan yang boleh dicontohi. Contohnya sistem audio bahasa yang digunakan ketika berada Killing Field serta tuk tuk sebagai pengangkutan alternatif. Hanya mengeluarkan beberapa permit untuk tuk tuk di setiap kawasan pilihan di Malaysia, sudah pasti ia menjadi daya tarikan pelancong malah penduduk tempatan itu sendiri.

Shopping. Negara ini bukanlah negara yang boleh digelar dunia membeli belah. Barang-barangan buatan tempatan memang taklah sebanyak negara-negara lain. Kalau setakat nak shopping kain sutera kemboja dan batu permata bolehlah. Yang lain-lainnya banyak barang yang dibawa masuk dari China, Vietnam dn juga Thailand. Harga masih murah dan yang penting anda kena pandai tawar menawarnya. Lokasi utamanya kalau di Phnom Penh sudah tentulah di Central Market sementara di Siem Reap pula di Night Market.


Politik. Di negara mana-mana pun pasti akan ada pertelingkahan diantara parti-parti politik kerajaan dan pembangkang. Ia tidak terkecuali disini tetapi dasar keterbukaan parti pemerintah inilah yang sepatutya dicontohi. Mereka boleh duduk semeja untuk mnyelesaikan masalah parti apatah lagi masalah negara. Walaupun berbeza pendapat, tetapi prinsip tetap sama untuk memajukan negara mereka sendiri.

Cuaca. Di negara ini mereka mengalami tiga musim. Musim panas, hujan dan dingin. Musim panas akan bermula pada pertengahan Januari sehingga bulan Mei, dan musim hujan pula pada bulan Jun sehingga Oktober sementara dingin pula dari November hingga Januari. Jadi kalau nak kesini elakkanlah untuk datang pada bulan September hingga penghujung Oktober kerana ketika itu sememangnya musim tengkujuh paling kuat. Sebab SG datang bulan Oktober ni dah kenalah SG berani cakap. Untungnya tak mengharungi banjir tapi hampir-hampirlah nak kena.

Sawah padi dah jadi danau di musim tengkujuh

Sejarah. Regim Pol Pot sudah pasti menjadi sejarah hitam dalam kehidupan rakyat Kemboja. Memang masih boleh dilihat lagi sehingga kini ada rakyat-rakyatnya yang kudung tangan dan kaki akibat kekejaman Pol Pot. Apabila kita melawati tempat-tempat sejarah mereka ini, pasti akan banyak menginsafkan kita di atas segala kejadian yang berlaku. Malaysia dulunya di aniaya penjajah, tetapi Kemboja dianiaya oleh rakyat mereka sendiri. Mungkin ramai yang anggap Pol Pot hanya anti kepada penduduk yang beragama islam sahaja. Sebenarnya Pol Pot ini anti kepada semua agama dan juga kemajuan. Ini kerana bukan sahaja imam-imam dan Alquran bagi orang islam yang dimusnahkan, bahkan sami-sami serta kitab suci mereka juga turut dimusnahkan. Apabila berakhirnya empayer Pol Pot ini, semua agama-agama disini hanya memulakan dakwah mereka menggunakan sisa-sisa kitab-kitab yang sempat mereka selamatkan. Jadi tiada istilah perkauman disini dimana bagi Pol Pot sesiapa sahaja yang berlainan fahaman dengan prinsip beliau pasti akan dimusnahkan termasuk ibu bapanya sendiri. So SG pun tak tahulah nak melabelkan macam mana kekejaman Pol Pot ni. huhuhu

Secara keseluruhan SG memang teruja untuk datang kesini lagi. Selama SG dah tour negara-negara Asia Tenggara ni, inilah negara yang paling banyak menginsafkan serta banyak ilmu yang diperolehi. Cuma yang kurang bestnya mereka menggunakan USD sebagai mata wang utama. So terasalah mahalnya kos-kos yang perlu ditanggung. Untuk yang lainnya memang cukup berpuas hati. Jika anda ingin merasai apa yang SG rasai ini, silalah berkunjung ke negara kemboja ini. Kalau nak kesini, jangan lupa hubungi pemandu-pemandu tuk tuk dan agensi perlancongan dari orang islam sendiri. Disamping melancong, apa salahnya membantu sesama seagama sambil bersedekah. Nawaitu tu yang penting. Apapun terima kasih saudara-saudara seislamku disini yang telah banyak membantu serta berkongsi kisah kehidupan mereka disini. Ada rezki, InsyAlah SG sampai lagi. Mungkin kali ini nak berkorban di Aidil Adha pula disini. Amin.. Sampai jumpa lagi dilain destinasi...

PHNOM PENH

Bukhari (tuktuk driver)

Pemandu Tuktuk : Bukhari
No. Contact : +855 (0) 78664242
Kadar bayaran :
- Transfer Phnom Penh  Airport - Pusat Bandar = USD7
- Jelajah Bandar = USD25 - USD30 (8 pagi - 5 petang @ mengikut kehendak penyewa)

Pemandu Tuktuk : Mustafa
No. Contact : +855 (0) 128055657


SIEM REAP (TUKTUK)

Pemandu Tuktuk : Sukri
No. Contact : +855 (0) 92465147

Pemandu Tuktuk : Abdullah
No. Contact : +855 (0) 15786239

SIEM REAP (TRAVEL AGEN)

Pemandu Pelancong : Yunos
No. Contact : +855 (0) 92418028


BPL 2013/14 (Game 15) - Liverpool 4-1 West Ham United

Written By saleehs gerrard on Tuesday, December 10, 2013 | 13:15


Skrtel ohhh Skrtel. Own gol dan Skrtel tiada berpisah jua. Untuk musim 2013/14 ini sahaja sudah dua biji dia masukkan bola dalam gawang sendiri berbanding sebiji dalam gol lawan. Nasib baik pemain West Ham juga bermurah hati. Dua pemain mereka iaitu Guy Demel dan Joey O'Brien juga telah mencipta nama sebagai penjaring gol sendiri bagi pihak Liverpool. Sungguh meriah dengan semangat bermurah hati untuk membolosi gawang sendiri pada perawanan ini.

Untuk gol Demel dan Skrtel ni memanglah kita akui, kedua-dua gol sendiri tersebut memang nyata dan jelas masing-masing yang menolak bola tersebut ke dalam gawang sendiri. Bab gol yang diiktiraf gol sendiri oleh O'Brien ni memang sedikit mengelirukan. Penat-penat Suarez menganjing memperkotak katikkan pertahanan West Ham sebelum membuat percubaan, tetapi terkena sedikit badan O'Brien terus kata gol sendiri. Kalau tak dah tentu Suarez dah kumpul 15 gol secara keseluruhan berbanding 14 gol sekarang perbezaan dua gol dengan Aguero yang telah menjaringkan 12 gol.


Setelah tiga perlawanan di bekukan dibangku simpanan, kehadiran semula Sakho dalam kesebelasan utama sememangnya dinanti-nantikan. Gaya ala-ala gangsternya telah banyak mempengaruhi kegagalan pasukan West Ham menyerang. Diatas kepercayaan BR menurunkannya bermain, ,Sakho telah membalas dengan menjaringkan satu gol kontroversi untuk Liverpool. Walaupun nampak seperti James Collins yang membuat sentuhan terakhir ke dalam gawang, tetapi pengadil telah menyatakan bahawa tolakkan Sakho terlebih dahulu telah melepasi garisan gol. Kalau tak, gol sendiri lagi le jawabnya. huhuhu.

Gandingan pemain-pemain muda Liverpool pada perlawanan ini memang cukup memuaskan. Sterling jauh berbeza berbanding perlawanan ketika tewas dengan Hull dahulu. Beliau telah membuktikan bahawa beliau mampu untuk merampas tempat utama untuk meminggirkan Moses di bangku simpanan. Banyak peluang yang telah dicipta serta tercipta untuk beliau tetapi malangnya beliau agak gugup dan gelojoh untuk membuat penyudah yang berkesan. Kemampuan Coutinho memang kita tak perlu pertikaikan lagi begitu juga Flanagan yang semakin hari semakin mantap mengemudi posisi pertahan kiri. Joe Allen telah kembali untuk mendapat kepercayaan BR. Walaupun pada asalnya beliau bukanlah bermain diposisi sebenar kerana Gerrard masih ada, tetapi selepas Lucas dimasukkan untuk menggantikan Gerrard yang cedera, Allen kembali berada diposisi kegemarannya dan nampak lebih mengancam. Ketiadaan Gerrard selama sebulan akibat kecederaan nanti diharap mampu untuk digalas dengan baik oleh Lucas yang bakal digandingkan bersama Allen mahupun Alberto.


Bekas pemain-pemain Liverpool yang telah berhijrah ke West Ham nampaknya gagal untuk membuktikan bahawa BR tersilap menjual mereka. Downing hidup segan mati tak mahu. Mungkin disebabkan gugup ketika berada di stadium keramat yang pernah menjadi pujaannya dulu ataupun memang dah tak pandai nak bermain. Begitu juga dengan Joe Cole yang terus tenggelam bersama-sama usianya. Andy Carroll? kelibat pun tak nampak. hehehe

Secara keseluruhannya, Liverpool mampu pergi lebih jauh jika terus mengamalkan sistem bertahan dengan cara menyerang dan bukannya membina bas dikawasan sendiri. BR perlu mengajar pemain-pemainnya yang lain untuk tidak segan silu membocori gawang pihak lawan berbanding hanya mengharapkan kelibat Suarez dan Sturridge sahaja. Kekalahan pasukan Chelsea terhadap pasukan Stoke hasil gol minit terakhir Assaidi telah melonjakkan Liverpool kembali menduduki tangga kedua liga. Begitulah keadaannya sekarang, silap sedikit pasti akan banyak mengubah kedudukan liga. Harapnya selepas ini Livepool yang akan bertandang ke White Hart Lane untuk menentang Tottenham Hotspur mampu untuk meneruskan kecemerlangan dalam mengurangkan jurang mata bersama pasukan Arsenal.YNWA.


LIVERPOOL : Mignolet, Flanagan (Kelly), Sakho, Skrtel, Johnson, Allen, Gerrard (Lucas), Henderson, Sterling (Moses), Coutinho, Suarez
SUBS : Jones, Cissokho, Kelly, Lucas, Moses, Alberto, Aspas

WEST HAM UNITED : Jaaskelainen, Demel, McCartney, Collins, Tomkins (O'Brien), Noble, Diame, Nolan (red card - 82'), Downing (J.Cole), Jarvis (Taylor), Maiga
SUBS : Adrian, O'Brien, Collison, Diarra, C.Cole, J.Cole, Taylor



# Update - Gol sendiri Joey O'Brien pada minit ke-84 telah diiktiraf sebagai jaringan oleh Luis Suarez. Ini menjadikan gol semasa Luis Suarez pada ketika ini ialah 15 gol.

BPL 2013/14 (Game 14) - Liverpool 5-1 Norwich City

Written By saleehs gerrard on Thursday, December 5, 2013 | 12:07


Suarez buat magic lagi. Kali ini bukan satu atau dua gol, tetapi empat gol yang disumbangkan oleh beliau untuk mensandwichkan cabaran Norwich City 5-1 di Anfield awal pagi tadi. Memang berbaloi kita berjaga hingga ke subuh pagi tadi dengan jumlah jaringan yang amat memberangsangkan dan mempersonakan..

Magic Suarez bermula dari percubaan jarak jauh 40 meter yang menjunam masuk tanpa dapat diselamatkan oleh penjaga gol Norwich John Ruddy. Gol kedua Suarez muncul selang empat belas minit kemudian hasil dummy Steven Gerrard dari sepakan sudut Coutinho. Tidak cukup itu, Suarez kembali dengan gaya solonya untuk memperkotak katikkan pertahanan Norwich sebelum membuat rembatan deras menggegar gawang Norwich. Separuh masa pertama tamat dengan keputusan Liverpool 3-0 Norwich.


Separuh masa kedua bersambung dan Liverpool terus menguasai permainan diselang selikan serangan balas Norwich yang kurang merbahaya. Seperti biasa sepakan percuma yang dihadiahkan kepada Liverpool di luar kotak penalti telah dimanfaatkan dengan baik oleh Suarez untuk menjadikan kedudukan semasa 4-0. Tapi malang yang tidak berbau, Bradley Johnson berjaya mencuri satu gol untuk Norwich apabila tandukan kemasnya gagal diselamatkan oleh Mignolet. Terkejut dengan kebolosan tersebut, Liverpol terus mengasak untuk menambah lagi jaringan. Hasilnya gerakan Suarez yang telah melorongkan kepada Sterling berjaya disempurnakan dengan baik. Keputusan muktamad LIverpool 5-1 Norwich.


Sepatutnya Liverpool mampu untuk menjaringkan lebih dari 5 gol. Tetapi tiang dan kecekapan John Ruddy telah banyak menafikan percubaan yang bertali arus. Ketiadaan Lucas yang direhatkan dibangku simpanan telah digunakan sebaik mungkin oleh Joe Allen untuk membuktikan kelibatnya masih berbisa. Begitu juga Sterling yang mungkin telah kena bahan oleh BR diatas kemerosotannya pada perlawanan lalu, telah kembali bersemangat untuk membuat serangan. Aspas telah dimasukkan oleh BR untuk menggantikan Suarez pada minit-minit terakhir perlawanan. BR saja jer nak bagi semangat untuk Aspas yang terlalu lama berehat. Apapun kemenangan ini tetap tidak mengubah kedudukan pasukan Liverpool ditangga ke-4 liga.

LIVERPOOL : Mignolet, Flanagan, Agger, Skrtel, Johnson, Allen, Gerrard, Henderson (Alberto), Sterling, Coutinho, Suarez (Aspas).
# Subs : Jones, Toure, Sakho, Moses, Alberto, Aspas, Lucas

NORWICH CITY : Ruddy; Martin, R Bennett, Bassong, Olsson; Johnson, Fer (Whittaker), Howson, Hoolahan (Josh Murphy), Redmond, Elmander (Hooper)
# Subs : Nash, Whittaker, Turner, Hooper, Garrido, Becchio, Josh Murphy


EPL: Liverpool 5-1 Norwich City (all goals... by tapchibongda-vn


Preview : BPL 2013/14 (Game 14) - Liverpool vs Norwich City

Written By saleehs gerrard on Wednesday, December 4, 2013 | 13:14


Sudah lama rasanya kita tak berjaga awal pagi untuk menyaksikan perlawanan yang membabitkan pasukan kesayangan kita Liverpool FC. Kali terakhir kita menyaksikannya ialah pada penghujung bulan September lalu ketika menentang pasukan Manchester United dipusingan ke3 Capital One Cup dimana Liverpool tewas dalam perlawanan tersebut di Old Trafford.

Awal pagi esok, kita gagahkan diri kita untuk mengadap tv setelah sekian lama lena diulit bantal akibat kurang berminat untuk menyaksikan pasukan lain bermain. Pada awal pagi esok Liverpool akan menerima kunjungan pasukan Norwich City di Anfied dalam misi menebus maruah yang tercalar akibat kekalahan kepada pasukan Hull City pada perlawanan hari Ahad yang lalu.

Rekod pertemuan
(EPL) 19 Jan 2013 -> Liverpool 5 - 0 Norwich City
(EPL) 29 Sep 2012 -> Norwich City 2 - 5 Liverpool
(EPL) 28 Apr 2012 -> Norwich City 0 - 3 Liverpool
(EPL) 23 Oct 2011 -> Liverpool 1 - 1 Norwich City

Jika dilihatkan rekod pertemuan lalu, Liverpool sememangnya tidak menghadapi sebarang masalah untuk menewaskan pasukan Norwich ini. Ibarat seperti makan sandwich sahaja Liverpool mengerjakan mereka. Tetapi itu dulu, bukan sekarang. Dulu ditendang sekarang bukan calang-calang. Sebab apa saya katakan sedemikian. Memandangkan pasukan Liverpool ini kerap alpa terhadap lawan yang lemah, maka nak mengharapkan keputusan seperti yang lalu sukar untuk diungkapkan.

Bukan mahu melemahkan semangat Liverpool apalagi terlalu yakin untuk Liverpool membenam mudah cabaran Norwich. Seandainya Chris Hughton bijak meneliti corak permainan yang diguna pakai oleh Hull City ketika menewaskan pasukan Liverpool tempoh hari, pasti Liverpool juga bakal menggigit jari. Branden Rodgers semestinya tidak akan mahu melakukan kesilapan untuk kali ketiga berturut-turut dengan menurunkan pemain yang kurang memberangsangkan serta tidak meletakkan posisi pemain mengikut kemampuan mereka. Saya yakin, BR akan menebus kembali kesilapan lalu demi mengelakkan Liverpool terus jatuh dari kelompok terbaik liga.

Apapun kita masih mengharapkan Liverpool akan terus bangkit demi mengejar kedudukan paling terbaik dalam liga. Tidak guna bermain bermatian-matian untuk menang dengan pasukan ternama tetapi lemah longlai ketika bertemu pasukan ayam. Tiga mata penuh wajib diperoleh untuk menjadikan bersengkang mata kita diawal pagi amatlah berbaloi-baloi. YNWA.


LIVERPOOL VS NORWICH CITY
[Game 14 | Barclays Premier League 2013/14]

Venue : ANFIELD Stadium
Tarikh : 05 December 2013 | Khamis
Waktu : 03:45 pagi
Channel : Astro SuperSport [CH810] | Astro SuperSport HD [CH831 HD]
Live Streaming : LINK 1 | LINK 2 | LINK 3 | LINK 4 | LINK 5 (register user sahaja)

BPL 2013/14 (Game 13) - Hull City 3-1 Liverpool

Written By saleehs gerrard on Tuesday, December 3, 2013 | 11:45


Terus terang saya katakan, saya pun tak faham strategi dan formasi Branden Rodgers pada perlawanan ini. Mungkin sikap terlalu memandang rendah terhadap kemampuan pasukan Hull City ini, akhirnya kita dimalukan dengan mudah hasil kesilapan pemain kita sendiri.

Bila dilihat corak permainan Hull, sememangnya pujian harus diberikan kepada Steve Bruce kerana telah berjaya mengajar pemainnya untuk menghidu setiap kelemahan yang dilakukan oleh pemain Liverpool. Boleh dikatakan pasukan Liverpool lebih menguasai permainan tetapi sesekali peluang yang hadir telah dimanfaatkan dengan baik oleh Hull.

Kehadiran Sterling dan Moses langsung tidak membantu barisan hadapan dan banyak membiarkan Suarez terkontang kanting mendapatkan bola. Skrtel kembali menghidap penyakit lama apabila telah menjaringkan gol sendiri seperti musim-musim yang lalu. Gol pertama Hull memang tidak boleh disalahkan Skrtel kerana rembatan Jake Livermore yang terkena kaki Skrtel membias masuk melangkaui kemampuan Mignolet. Tetapi gol ketika Hull sememangnya membuktikan kegoyahan pertahanan kita apabila Skrtel sendiri membuat tandukan tajam dan kemas ke dalam gawang sendiri dikala tiada pun persaingan dari pemain pihak lawan.

Steven Gerrard berjaya membuktikan bahawa sepakan percuma beliau masih berbisa setajam sepakan Suarez. Walaubagaimanapun gol tunggal Liverpool melalui jaringan beliau gagal untuk menyemarakkan semangat pemain-pemain untuk mencari kemenangan. Yang pelik dan hairan, mengapa BR masih menyimpan Sakho untuk diturunkan bermain. Sudah dua perlawanan beliau dipendam dan adakah menentang pasukan lemah menjadi testimoni BR untuk menguji barisan keduanya?

Saya masih terima kekalahan ini. Begitu juga BR yang secara terbuka mengakui kesilapannya. Dua perlawanan berturut-turut BR telah silap membuat kesilapan dalam percaturannya. Jika pada perlawanan lalu, beliau mengaku silap apabila meletakkan Sturridge sebagai pemain gantian, Kali ini tindakan lambat beliau untuk menggantikan Moses dan Sterling untuk digantikan dengan Coutinho dan Alberto telah memakan diri sendiri.


Kecederaan yang melanda Sturridge sedikit sebanyak telah membebankan Suarez. BR masih belum bersedia untuk menurunkan Aspas walaupun nama beliau tersenarai dalam pemain simpanan. Itulah bahayanya jika hanya mengharapkan seorang dua sahaja pemain untuk menjadi mesin gol dimana pemain-pemain lain pula segan silu untuk membuat jaringan. Kekalahan yang ketiga pada musim ini telah membawa Liverpool jatuh ditangga ke-4 liga selepas dipintas oleh pasukan Chelsea dan juga Manchester City.

Selepas ini pasukan Liverpool akan kembali beraksi di Stadium Anfield untuk menerima kunjungan pasukan Norwich City. Diharapnya tiada lagi kesilapan-kesilapan bodoh yang bakal melanda pasukan Liverpool selepas ini seperti perlawanan-perlawanan yang lalu.

HULL CITY : McGregor, Elmohamady, Figueroa, Davies, Bruce, Meyler, Huddlestone, Livermore, Brady (Boyd), Koren (Rosenior), Sagbo (Graham)

LIVERPOOL : Mignolet, Flanagan, Toure, Skrtel, Johnson, Lucas, Gerrard, Henderson, Sterling (Coutinho), Moses (Alberto), Suarez.


Goal Highlights | Hull City 3-1 Liverpool[30/11... by SunduLTV


wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger