Headlines News :
.
Home » » Ilmu Hitam DiSelangor

Ilmu Hitam DiSelangor

Written By Unknown on Wednesday, December 23, 2009 | 02:29

MUNGKINKAH negeri paling maju di Malaysia, Selangor, sedang bergelut untuk membersihkan minda rakyatnya daripada pemikiran mundur iaitu mempercayai bomoh yang ramai bilangannya di negeri itu?

Baru-baru ini, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dilaporkan sedang giat memburu 20 orang bomoh yang dikesan menawarkan pelbagai khidmat seperti menilik nombor ekor, menjual tangkal pelaris perniagaan dan ubat pengasih untuk memikat wanita.

Pegawai Perhubungan Awam JAIS, Mohd. Hidayat Abd. Rani memberitahu Jurnal, 20 bomoh itu akan terus dipantau oleh pihaknya dan tindakan keras pasti diambil jika terbukti mereka melakukan penyelewengan.

"Selangor negeri maju yang menjadi tumpuan golongan perantau termasuk dari Indonesia. Mereka mungkin sudah memiliki ilmu itu sebelum sampai ke sini.

"Selain itu, faktor persekitaran dan permintaan juga memainkan peranan. Mereka tidak akan bergiat aktif kalau perkhidmatan mereka tidak mendapat sambutan daripada orang ramai.

"Lagipun bomoh juga mengikut perkembangan semasa terutama dari segi alatan dan khidmat yang ditawarkan bagi meyakinkan pelanggan," katanya.

Hukum pengamalnya

Selasa lalu, Mufti Selangor, Datuk Tamyes Abdul Wahid pula berkata, negeri itu sedang menimbangkan untuk mewujudkan satu enakmen bagi menyekat amalan sihir dan ilmu hitam.

"Ilmu sihir bercanggah dengan kehendak syarak. Masalahnya adalah untuk mendapatkan bukti bagi tujuan perundangan memandangkan ilmu sihir tidak dapat dilihat oleh pancaindera.

"Maka, kita harapkan cadangan yang dibincangkan di peringkat pakar membolehkan pembuktian dilakukan bagi melaksanakan apa-apa hukuman," katanya selepas merasmikan Muzakarah Pakar: Bentuk-bentuk Sihir Pengasih dan Metodologi Diagnosis di Shah Alam.

Tambah Tamyes, enakmen sedemikian perlu diwujudkan di negeri itu bagi membanteras penggunaan ilmu hitam yang semakin berleluasa terutama dalam perkahwinan dan aktiviti jenayah.

Jelasnya, sekiranya tiada enakmen tersebut, ia akan membolehkan pasangan suami isteri, bomoh atau penjenayah yang mengamalkan ilmu sihir dan melakukan jenayah serta menganiayai orang lain terlepas daripada hukuman kerana tiada peruntukan undang-undang.

Berdasarkan pengalaman penulis menemui beberapa 'pengamal perubatan tradisional' di Selangor, mereka dikenali kerana kepakaran tertentu seperti mampu mencari jodoh, merawat gangguan jin, urutan seksual lelaki malah mengubati sakit jantung.

Alatan-alatan yang digunakan untuk menjalankan upacara perbomohan itu pula agak pelik. Ini termasuk limau nipis, beras kunyit, daun sirih, pinang, kain kuning, keris kecil, gunting, pisau, tuala, telur dan bunga.

Persoalannya, bagaimanakah benda-benda tersebut mampu memberi manfaat apatah lagi mengubati orang yang sakit?

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger