Headlines News :
.
Home » » Rawatan Jantung Berlubang

Rawatan Jantung Berlubang

Written By Unknown on Tuesday, December 22, 2009 | 02:04

Struktur cakera yang anjal dan lembut sebagai implan bagi menutup lubang pada jantung pesakit.

Kecacatan septal atrial (ASD) atau lebih dikenali sebagai jantung berlubang merupakan kecacatan jantung sejak lahir di mana dinding yang memisahkan antara kebuk jantung atas (atria) tidak mampu tertutup sepenuhnya.

Sewaktu kitaran janin berlaku, lazimnya terdapat ruang antara atria kanan dan kiri untuk membolehkan darah memintas paru-paru. Ruang ini bagaimanapun akan tertutup dengan sendirinya apabila bayi dilahirkan.

Perunding Kardiologi Pusat Perubatan Prince Court (PCMC), Prof. Dr. Yap Yee Guan berkata, kajian di Amerika Syarikat (AS) mendapati, kira-kira 3,000 bayi dari sejumlah 300 juta penduduk dilahirkan dengan kecacatan itu setiap tahun.

Manakala di Malaysia, beliau menganggarkan hampir 300 bayi menghidap ASD sejak dilahirkan dalam tempoh yang sama.

Sekiranya disahkan menghidap penyakit berkenaan, jangka hayat pesakit kemungkinan mampu menjangkau sekitar 20 hingga 30 tahun sahaja sekiranya keadaan itu tidak dirawat.

Ia disebabkan tekanan darah ke paru-paru akan meningkat manakala paras oksigen semakin menurun, Eisenmenger iaitu bengkak paru-paru berlaku atau terlalu lewat menjalani pembedahan pemindahan organ.

Justeru, pesakit ASD perlu mengawasi tanda-tanda penting dan menjalani pemeriksaan berkala bagi mengelak serangan Eisenmenger atau angin ahmar apabila darah beku mula terbentuk di otak.

"Darah yang mengandungi banyak oksigen dari jantung kiri akan memasuki kebuk (jantung) kanan, mengakibatkan dua jenis darah ini bercampur dan berkitar dalam jantung.

"Lama kelamaan, tekanan darah pada jantung kanan semakin meningkat sehingga jantung membengkak dan jika dibiarkan boleh mengakibatkan kerosakan paru-paru.

"Ketika ini, kulit pesakit menjadi kebiruan (sinosis) disebabkan kekurangan oksigen dalam darah dan pesakit menghadapi risiko meninggal dunia lebih awal jika keadaannya dibiarkan,'' jelas beliau.

Tanda-Tanda Dan Simptom

Yee Guan berkata, ciri-ciri simptom ASD bergantung kepada saiz lubang dan lokasinya pada jantung kanak-kanak berkenaan.

Malah kebanyakan kanak-kanak yang dilahirkan dengan ASD lazimnya kelihatan sihat dan tidak mengalami sebarang simptom.

Ini kerana, kata beliau, kira-kira 50 peratus kes jantung berlubang berkenaan akan tertutup sendiri pada tahun pertama kelahiran bayi berkenaan.

Bagaimanapun keadaan bayi akan diperiksa terlebih dahulu untuk memastikan saiz lubang tidak melebihi 7 milimeter (mm) atau terdapat bengkak pada jantung kanannya.

''Biasanya, saiz lubang yang kecil atau sederhana (kurang 7 mm) tidak akan memberi sebarang kesan kepada kesihatan pesakit sehingga usia remaja atau 30-an,'' jelasnya.

Bayi dan kanak-kanak yang mempunyai ASD yang lebih besar atau serius, kemungkinan mengalami simptom berkenaan;

- Sukar bernafas

- Senang letih apabila berjalan dan berlari

- Jantung berdebar

- Tiada stamina

- Kurang selera makan

- Pertumbuhan terbantut

- Masalah paru-paru dan jangkitan seperti pneumonia

Diagnosis (Mengesan) ASD

Menurut Yee Guan, sekiranya saiz lubang pada dinding jantung pesakit terlalu kecil, ia sukar dikesan terutama di kalangan pesakit kanak-kanak walaupun menggunakan stetoskop sewaktu pemeriksaan kesihatan atau fizikal rutin.

Sebaliknya ASD pada pesakit dewasa boleh dikesan menerusi tekanan jantung yang meningkat, jantung membengkak, kerosakan paru-paru dan masalah pernafasan kronik.

"Peringkat terminal (maut) pula apabila warna kulit pesakit bertukar kebiruan.

"Justeru, lubang perlu ditutup jika ia cukup besar tetapi jika masih kecil, pesakit perlu menjalani pemantauan dan pemeriksaan dari setahun ke setahun sehinggalah tiba masanya untuk ditutup sebelum terlewat,'' katanya lagi.

Sebaik sahaja pakar kardiologi mengesyaki pesakit berkenaan menghidap ASD, beberapa ujian akan dijalankan seperti;

- Elektro kardiogram (EKG) untuk merakam aktiviti dan mengesan lebihan volum pada jantung kanan.

- Pemeriksaan x-ray untuk memeriksa imej/saiz jantung dan organ sekitarnya.

- Ultrabunyi eko kardiogram bagi mengukur saiz dan mengesan bengkak (jika ada) pada jantung serta visual aliran darah menerusi kebuk jantung.

Yee Guan menjelaskan, terdapat tiga jenis ASD iaitu;
  1. Secundum ASD - Dihidapi 70% pesakit dengan keadaan jantung berlubang di tengah dinding jantung atas.
  2. Premum ASD - (20%) Terletak di kebuk bawah jantung, hampir ke injap.
  3. Sinus Venosus - Melibatkan 10% pesakit, kekeringan abnormal arteri pulmonari.

Prosedur Rawatan

Katanya, premum dan sinus venosus perlu melalui pembedahan pintasan jantung kerana kecacatan kedua-duanya lebih kompleks.

Sementara Secundum ASD yang berukuran antara 7 hingga 32 mm dahulunya juga perlu dibedah tetapi kini boleh dirawat dengan lebih berkesan menggunakan teknologi pembedahan kesan minimum (MIS) atau 'keyhole'.

"Sejak kira-kira 10 tahun lalu teknik pembedahan 'keyhole' dibangunkan untuk menutup jantung berlubang.

"Ia merupakan prosedur tanpa pembedahan ke atas ASD menggunakan sistem Amplatzer Septal Occluder (ASO), sejenis jaringan wayar diperbuat daripada nikel dan titanium (nitinol),'' katanya.

Wayar berkenaan mempunyai sistem yang direka khas untuk memudahkan doktor pakar memasuk dan melepaskan amplatzer di dalam jantung pesakit.

Kesesuaian prosedur ini bagaimanapun, jelas Yee Guan, bergantung kepada bentuk fizikal dan saiz lubang pada jantung penghidap ASD.

Sebelum pesakit boleh menjalani prosedur rawatan tersebut, saiz dan bentuk lubang jantungnya akan ditentukan menggunakan sejenis belon khas.

Seterusnya, prosedur yang mengambil masa kira-kira 45 minit di bawah panduan alat ultra bunyi atau eko kardiogram dan endoskopi serta memasukkan wayar logam panjang dipanggil 'loader' menerusi saluran makanan atau dubur ke jantung.

Kesan Jangka Panjang

Jika dibandingkan dengan pembedahan pintasan jantung, prosedur berkenaan kurang memberi kesan sampingan termasuk tidak meninggalkan parut besar atau risiko seperti strok.

Pintasan jantung juga memerlukan kos perbelanjaan yang lebih besar iaitu antara RM35,000 dan RM40,000 sementara prosedur tanpa pembedahan memerlukan sekitar RM25,000 hingga RM30,000.

Tambahan pula, pesakit hanya perlu tinggal di hospital selama dua malam dan boleh menjalani aktiviti harian seperti normal berbanding lima hari sekiranya menjalani pembedahan dan tempoh pemulihan sehingga berminggu-minggu lamanya.

"Walaupun begitu, pesakit perlu mengambil ubat untuk mencairkan darah hingga enam bulan seterusnya untuk mengelak pembentukan darah beku.

"Kadar kejayaan untuk prosedur seumpama ini adalah hampir 90% kerana 10% pesakit lagi disebabkan lubang jantung terlalu besar dan ASO tidak sesuai untuk keadaan mereka itu,'' ujar beliau.

Di Malaysia terdapat lapan pakar kardiologi berpengalaman yang layak mengendalikan prosedur berkenaan termasuk Yee Guan sendiri.

Baru-baru ini beliau berjaya menjalankan prosedur penutupan ASD ke atas empat wanita sebagai usaha PCMC membantu golongan berpendapatan rendah menerusi program kebajikan sosialnya.

PCMC merupakan hospital swasta pertama yang berjaya melaksanakan prosedur berkenaan ke atas pesakit.

Ditulis oleh:
Diyana Rose Kamalludeen

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger