Headlines News :
.
Home » , , , » BPL 2013/14 (Game 36) - Liverpool 0-2 Chelsea

BPL 2013/14 (Game 36) - Liverpool 0-2 Chelsea

Written By Unknown on Monday, April 28, 2014 | 01:59


Lebur sudah rekod bersih Liverpool untuk mencipta 12 kemenangan berturut-turut apabila tersungkur di halaman sendiri dengan pasukan Chelsea. Tewas 0-2 boleh dikatakan agak perit untuk diterima lebih-lebih lagi bermain di stadium Anfield dan menentang pasukan Chelsea yang hanya menurunkan barisan keduanya.

Nampaknya Brendan Rodgers masih belum mampu lagi untuk mengatasi bekas bosnya di Chelsea dulu. Masih banyak lagi ilmu silap mata yang masih disimpan rapi oleh Mourinho tidak diperturunkan kepada sahabatnya ini. Dari segi perang saraf dan tektikal sememangnya perkara utama yang melayakkan Chelsea merentap keegoan Liverpool.


Over confident adalah punca sebenar Liverpool hilang pertimbangan. Memang diakui Liverpool amat lemah apabila bertemu pasukan yang mengamalkan corak permainan bertahan. Sudah lama diperhatikan, apabila menentang pasukan yang kuat berkampung, pasti Liverpool akan kalah dengan jaringan counter attack atau paling tidak pun seri. Bayangkan Mourinho meletakkan 10 pemainnya untuk bertahan dan penjaga golnya pula cekap bagai nak rak. Memang maut gila punya nak tembus. Jadi tektikal pertama Mourinho sudah berjaya.

Tektikal kedua sudah pastilah Counter attack. Disebalik Liverpool mengerah kudrat setiap pemain untuk terus mengasak kubu Chelsea, pemain terlupa bahawa ada seorang musuh yag sudah bersedia untuk membuat serang hendap. Kalau pertahanan pun dah tiada, nak harapkan Mignolet sahaja memanglah tak boleh. Harap nasib sajalah. yang boleh membantu itupun tetap hampa.

Semenjak Lucas kembali bermain, kita lihat Gerrard masih terus menghuni posisi defensive midfielder. Bukan pada perlawanan ini sahaja, malah sebelum-sebelum ini pun begitu juga.Bukankah posisi tersebut lebih layak untuk Lucas. Tak salah untuk bertukar-tukar posisi seandainya terdesak tiada pemain yang layak masih boleh diterima tetapi terlalu lama meletakkan pemain di posisi yang salah, inilah ubatya.

Bermain dalam tekanan biasanya akan memakan diri sendiri. Sedikit kesilapan pasti akan dihukum. Begitulah yang dilakukan oleh Gerrard. Tergelincir dari landasan telah memudahkan Demba Ba punya kerja. Adakah kapten boleh terlepas dari sebarang kutukan? Apapun walau siap pun pemain Liverpool yang melakukan kesilapan, kemaafan perlu diberikan. Tak semuanya perfectkan.

Dari berada di kedudukan selesa untuk menjulang piala liga dengan lebih awal, kini Liverpool terpaksa berhempas puas kembali untuk merealisasikanya. Peluang kembali terbuka kepada Chelsea dan Manchester City. Chelsea hanya kurang 2 mata dibelakang sementara MC 3 mata kurang dan masih lagi ada 3 perlawanan berbanding Liverpool dan Chelsea. Seandainya Livepool dan MC memenangi kesemua baki perlawanan masing-masing, nampaknya MC akan ditabalkan sebagai juara dimana walaupun mata sama, tetapi perbezaan jaringan lebih memihak kepada mereka. Ketika ini Liverpool hanya mempunyai 50 gol perbezaan berbanding 58 gol untuk MC. Jadi seain mengharapkan MC kehilangan mata penuh pada baki perlawanan mereka, Liverpool mesti berkerja keras untuk mendapatkan lebih dari 10 gol. Persoalannya adakah mampu Liverpool untuk buat kerja gila ni? Kalau boleh tak mahu lagi insiden 2008/09 berulang kembali lagi.


Apapun pun nasib kesudahan Liverpool dipenghujung musim ini, kita terimalah dengan seadanya. Matlamat asal di awal musim sudah pun tercapai untuk kembali ke kancah persaingan liga juara-juara Eropah. Menjulang trofi liga sebenarnya adalah bonus hasil kerja keras keluarga Liverpool. Walau bagaimana pun harapan masih ada dan berharap tuah 2013/14 ini milik Liverpool. YNWA......

LIVERPOOL : Mignolet, Flanagan (Aspas), Skrtel, Sakho, Johnson, Gerrard, Allen, Lucas (Sturridge), Coutinho, Sterling, Suarez
SUBS : Jones, Toure, Agger, Cissokho, Alberto, Aspas, Sturridge

CHELSEA : Schwarzer, Azpilicueta, Ivanovic, Kalas, Cole, Lampard, Mikel, Matic, Salah (Willian), Ba (Torres), Schurrle (Cahill)
SUBS : Hilario, Ake, Cahill, Van Ginkel, Baker, Willian, Torres




Baca juga - Mari belajar taktik PARKING BAS


Share this article :

1 comment:

  1. patut suarez atau sterling gelecek masuk sampai kotak penalti.. untung2 kot kaki kena cantas..

    ReplyDelete

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger