Headlines News :
.
Home » , , » Mari belajar taktik PARKING BAS

Mari belajar taktik PARKING BAS

Written By Unknown on Tuesday, April 29, 2014 | 02:37


KHAS UNTUK KAKI TAKTIKAL.... (spy spy chelsea di KPLM mesti suka baca ni)

Verdict - Post Match  (Silalah baca dengan hati terbuka.)

BPL 2013/14 (Game 36) - Liverpool 0-2 Chelsea - Anfield 27.04.2014


Chelsea super defensive and quick counter Menewaskan Liverpool

Wah , 11 perlawanan lamanya Liverpool asyik menang sahaja. Kekalahan semalam menyebabkan City berada di driving seat untuk kejuaraan Liga. Mourinho tiada option lain, kerana jika dia memilih untuk bermain open play football , sudah pasti mereka dikuburkan Liverpool dengan ketiadaan pemain utama mereka.

1. Team B Chelsea ???
Seakan-akan pemain yang diturunkan ialah jenis yang boleh mengawal disiplin defensive taktikal agak lama. Reason kenapa Luiz tak diturunkan . Kerana dia tak akan mahu untuk terkurung lama di kotak penalti sendiri tanpa menyerang.

2. Kalas
Pemain yg agak mengejutkan kita semua . Dia diturunkan kerana disiplin. Mourinho mahukan pemain yang analitikal, yang mampu menerima arahan. Kerana mereka datang untuk bermain sat back and quick counter. Kalas sebenarnya decoy kepada Liverpool. Dia ada di dalam team sheet untuk menaikkan lagi semangat Liverpool supaya lebih excited, untuk menyerang kerana berpendapat, memang ini team B, jom kuburkan mereka. Ia menyebabkan Liverpool pressing di kawasan Chelsea dengan intensiti Tinggi. Cahill dimasukkan selepas itu, ini bermakna pemain ini fit.

3. Defensive Football dan 2 gol di masa kecederaan.
Memang mereka defensive dan gol di masa kecederaan itu memang sebahagian dari perancangan JM. Dia tahu gol sebelum rehat akan membunuh sedikit semangat dan menaikkan lagi offensive minded Liverpool bila start 2nd half. Mereka mendapat beberapa ruang untuk menyerang beramai ramai bila bola di kaki cole, ataupun salah tapi offensive mereka sengaja dikawal kerana mereka ini melancarkan serangan di minit akhir. Gerrard memudahkan tugas mereka. Lihat posisi Ba, dia pressing ke atas bila masa pertama nak habis dan bila second half Ba banyak di kawasan sendiri dan kadang kadang di belakang bola. Mourinho memasukan Willian untuk mencari ruang counter attack bila Liverpool pressing di luar kotak .Sekali lagi Liverpool memudahkan tugas chelsea, bola terlepas ke kaki Torres dan Torres melorongkan kepad Willian .




4. Break the Liverpool Diamond.
Chelsea pasukan paling berjaya memecahkan diamond Liverpool dengan sistem rectangular shape. Ini memaksa diamond Liverpool menjadi wide dan tak compact. Hubungan antara pemain untuk melakukan passing amat sukar kerana shape segi empat itu menutup ruang di hadapan back 4 chelsea dan mereka sangat disiplin. So takut, team lain belajar benda ni. Perkara yang tak dilakukan City dan Arsenal sebelum ini. Shape ini amat fluid dan boleh berubah dalam sekejap tapi compactness tetap diutamakan

5. Back 5 + 3DMF atau sistem - 5-3-1-1 dan kekalkan disiplin
Sistem yang compact di tengah dan cuba menghalang Liverpool masuk dengan disiplin tinggi untuk tidak melakukan silly foul. Mereka berjaya sekali lagi. Liverpool banyak mencuba dari Luar kotak kerana terlalu sesak. Masa iniliah Liverpool patut masukkan big man, seperti Agger. Letakkan Agger skrtel di atas untuk menyambut cross. Cross sekerap mungkin.




6. Liverpool's Plan B,C,D??
Sepatutnya Liverpool dah ada plan B. BR pasti tahu yang Chelsea akan bermain defensive approach, kenapa tak menggunakan plan B sama ada dari segi taktikal atau teknikal. Taktikal, Liverpool sudah meletakkan Extra man tapi gagal, kenapa tak masukkan big man seperti Agger untuk battle di dalam kotak penalti chelsea. Dan gunakan pendekatan crossing crossing dan crossing untuk mendesak mereka melakukan kesilapan. Ini tak, mereka masih nak gunakan method masuk ke dalam final third dengan fizikal sterling, coutinho dan aspas untuk merempuh 7 atau 8 pemain chelsea memang sukar. Sebab itu saya kata, masukkan big man untuk jadi extra man atau tanam sakho atau skrtel di kawasan pintu gol Chelsea dan Johnson serta flanno menjadi back 3 bersama sakho. Masukkan Aspas, ternyata silap. Sturridge pula masih tak fit, memang dia out dalam game.

Dari segi teknikal, Liverpool patut berlatih lebih banyak shoot dari Luar dah tahu orang nak parking bas. Ini cuma Gerrard dan Suarez berkemampuan . Sterling???? Cubaan dari luar kotak dengan kualiti shot yang baik satu satunya cara untk memecah kebuntuan. Seringkali Schwarzer termuntah bola bila ada sepakan dari luar , tapi ia tak kerap.



7. Liverpool to blame...Gol pendahuluan lawan dan Individual error.
Memang kita sendiri harus dipersalahkan. Defensive atau negative football ialah sebahagia taktikal dan kenapa kita perlu terlalu agresif dan tidak menjemput atau menarik mereka masuk ke channel kita dengan posession bola di kawasan sendiri. Kerana bagi saya jika Chelsea pasif kita lagi la boleh nak main pasif sebab seri adalah keputusan yg memihak pada kita dan bukan untuk mereka. Tapi bila memberi gol awal, ia lagi menyukarkan Liverpool untuk bermain selamat. Gol kedua Chelsea mistake sturridge yang teragak agak.

Malam tadi kita telah kalah secara taktikal dan tak cukup plan B ,C, atau D. Ini jerana Mourinho mengenali corak BR. Henderson sekali lagi dirindui dengan kemampuan dia untuk track back. Chelsea nampak senang masuk ke kawasan backline Liverpool kerana speed yang ada pada Schurle mahupun Willian. Satu yang kita harus belajar, oofensive football bukan sesuatu yang menjamin kemenangan dan Jose membuktikan, tanpa striker yang bagus tapi jika anda ada defensive organisation yang baik anda boleh menang walaupun ugly, sebab yang penting 3 mata. Yang pasti walaupun kita menguasai bola tapi Chelsea menang sebab mereka bagus dengan taktikal mereka. Dalam erti kata lain, best team wins. Kita banyak terlepas bola, hantaran tak tepat selalu kena potong. Tahniah CHELSEA!

KPLM


Share this article :

2 comments:

  1. Team B tu la decoy sebenarnya, serampang dua mata, kalau kalah dia cakap ini team B, kalau menang kata liverpool tak boleh menang dengan team B...

    padahal team B ker, team A ker, team ABC ker sama jer "parking bas"

    satu satu cara nak kalahkan dorang, main macam team bawahan, masalahnya BR adalah pengurus yang bermaruah dan berperinsip bukan macam JM ' penjahat bola sepak '



    ReplyDelete
  2. inilah entry yg pling masuk akal..mmg pasukan yg paling byk menyerang akan brdepan lebih byk kesilapan. contoh Liverpool lawan Man City. Kedua2nya dilabel pasukan pling offensive dalam EPL. Result game 3-2. 5 gol bolos bagi dua2 team. Tapi City bolos 3.. sebab penumpuan lebih dlm offensive..

    ReplyDelete

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger