Headlines News :
Home » » Apabila Megasteel dianaktirikan oleh Kerajaan

Apabila Megasteel dianaktirikan oleh Kerajaan

Written By saleehs gerrard on Friday, August 26, 2011 | 20:16

Pagi2 lagi dah ada kawan2 sms kat SG. "Baca The Star, Megasteel nak buang pekerja". Ye ke Megasteel nak buang pekerja. Entahlah. Susah nak diungkapkan. Tapi mengikut sejarah Lion Group, tak pernah lagi nak buang pekerja. Walaupun susah macammana pun perniagaan mereka, tak akannya dibuang pekerja2 mereka.



Berikut adalah berita yang keluar di The Star sian tadi,

Megasteel may retrench staff

PETALING JAYA: Megasteel Sdn Bhd may retrench its employees if additional duties are not imposed on imported hot-rolled coils (HRC), which currently attracts an import duty of 25%.
Megasteel is a member of the Lion Group and the country’s sole producer of HRC.
Megasteel said in a statement yesterday that it was disappointed with the International Trade and Industry Ministry’s decision recently to terminate investigations into the imports of HRC, saying they had not caused or threatened to cause serious repercussions to the domestic iron and steel industry.
It stated that rising HRC imports had severely affected the company’s performance and was posing hardship to the 4,600 employees in Megasteel and its sister companies in the Lion Steel Complex in Banting, Selangor.
“This will also jeopardise the company’s plans to invest further in upstream and expansion projects.”

The Star 26/08/11

Sebenarnya SG sebagai pekerja di Megasteel ni memang dah lama terkilan dengan polisi kerajaan Barisan Nasional sekarang ni. Semakin lama semakin banyak pula mereka2 ni nak membunuh pelabur2 di Malaysia. Cukai nak, tapi kerjasama tak bagi. Sejak kegawatan ekonomi 2008 lagi hingga sekarang, ekonomi syarikat tempat SG bekerja ni semakin lama semakin teruk.

Kalau dulu semasa menteri MITI tu dipegang oleh Tan Sri Rafidah Aziz, rasanya ekonomi Megasteel ni memang cantik sekali. Tapi sekarang, tak taulah apa yang Dato Sri Mustapa Mohamed ni buat. Slogan belilah barangan buatan Malaysia dah tak boleh diguna pakai lagi kalau kerajaan sendiri lebih mengutamakan barangan import.

Itu belum lagi kes nelayan2 yang asyik nak minta sedekah je. Menteri yang tolong settlekan pun main cakap ikut kepala otak sendiri je. Cubalah cari alternatif lain nak bagi pampasan kat mereka tu. Suruhlah Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) tu naikkan lagi cukai. Lepas tu cukai2 tulah digunakan untuk membayar mereka2 ni.

Entahlah sampai bila nasib Megasteel ni nak terbela. Harap2 tidak le terjadinya mereka2 nak buang pekerja. Tapi pada pekerja yan dah tak dapat bertahan, sudah tentulah mereka akan berhenti. Bagi SG, selagi boleh bertahan, akan terus bertahan. "Takkan waktu Megasteel senang je nak bersama, waktu susah nak tinggalkan". Tak patut & tak kenang jasakan..

MISIF says Govt move to stop probe into imports of HRC is good


Share this article :

1 comment:

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger