Headlines News :
.
Home » , , , » Menjelang pertemuan Dalglish dengan Wenger

Menjelang pertemuan Dalglish dengan Wenger

Written By Unknown on Friday, August 19, 2011 | 04:57

Sabtu 20/08/2011 ini, skuad Liverpool akan berkunjung ke stadium Emirates menentang The Gunners dalam siri perlawanan kedua Premier League bagi musim 11/12. Dalglish dan Wenger, dua watak yang berbeza dimana aksi2 mereka dikawasan pemain simpanan sering menjadi perhatian media. Dalglish yang kita ketahui, sememangnya bersifat tenang dan tidak pernah membuat kontroversi. Tidak pula bagi Wenger, sikapnya yang selalu memprotes keputusan pengadil malahan sering menyindir dan bengang terhadap pengurus serta pemain pihak lawan, mencerminkan jiwanya yang panas baran.

Kita masih ingat lagi perlawanan terakhir bertemu pasukan beliau di Emirates musim lepas,  mengamuknya Wenger terhadap pengadil, Dalglish serta pemain Liverpool akibat sepakan penalti Kuyt diminit2 akhir perlawanan yang kononnya tidak layak diberikan kepada Liverpool. Perlawanan yang dianggap seri tanpa jaringan, tetapi berkesudahan 1-1 dengan kedua2 gol melalui penalti diminit2 terakhir perlawanan. Kita boleh lihat ketika camera memfokus mereka dimana selepas tamat perlawanan Wenger tidak mahu bersalaman walaupun tangan telah dihulurkan oleh Dalglish.


Seperti yang kita sedia maklum, pasukan Arsenal ketika ini seperti dilanda bencana yang amat mengerikan. Perginya pemain2 bintang seperti Clichy, Fabregas, Eboue dan juga bakal kehilangan Nasri membuatkan peminat2 mereka mula resah. Ditambah memeningkan lagi, dua pemain mereka Alex Song and Gervinho digantung perlawanan oleh FA. Jadi ramai yang mengatakan nasib Arsenal ini tidak ubah seperti Liverpool dimusim lepas.

Statistik perlawanan 5 musim (2006-2011)
  • 2006/2007 - Premier League : (A) 3-0, (H) 4-1 . FA Cup : (H) 1-3. Carling Cup : (H) 3-6.
  • 2007/2008 - Premier League : (H) 1-1, (A) 1-1. Champion League : (A) 1-1, (H) 4-2.
  • 2008/2009 - Premier League : (A) 1-1, (H) 4-4.
  • 2009/2010 - Premier League : (H) 1-2, (A) 1-0. Carling Cup : (A) 2-1.
  • 2010/2011 - Premier League : (H) 1-1, (A) 1-1.
Rekod pertemuan kedua2 pasukan boleh dikatakan agak seimbang. Walaupun sepanjang 5 musim ini Liverpool hanya memenangi 2 perlawanan berbanding Arsenal 6 perlawanan, tetapi 7 perlawanan dalam semua 15 perlawanan itu adalah seri. Hakikatnya Liverpool perlu memecah kebuntuan dalam mengejar kemenangan yang kali terakhir diperolehi di Anfield pada musim 07/08 dalam perlawanan kedua Champion League.

Diharap dikesempatan akibat dari permasalahan yang sedang melanda skuad The Gunners ini, Liverpool dapat mengutip 3 mata berharga dalam mengembalikan moral pemain2 serta peminat2 setia The Reds. Lagi2 dengan semua pemain dalam kecergasan yang terbaik (kecuali Johnson dan Gerrard), sememangnya kemenangan itu adalah wajib kita miliki.


p/s: Nak tengok lagi Wenger bermasam muka dengan Dalglish akibat kekalahan dibelasah oleh pemain2 Liverpool. Nampaknya kenalah berbuka dihadapan TV. Ngam2 pula waktu berbuka puasa.
Share this article :

1 comment:

  1. telan kurma je ckp..nnt kalu da mng trus kenyang..

    btw: we'll win this game!

    ReplyDelete

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger