Headlines News :
Home » , , » Rahsia marjerin & butter

Rahsia marjerin & butter

Written By saleehs gerrard on Monday, August 23, 2010 | 00:58

Tahukah anda rahsia perbezaan antara marjerin dan butter? 

Bacalah artikel ini hingga ke akhirnya, anda tentu tertarik!


 Marjerin dan Butter, kedua-duanya mempunyai jumlah kalori yang sama.Butter sedikit tinggi kandungan lemak tepunya sebanyak 8 gram berbanding 5 gram pada marjerin.

Dengan memakan marjerin boleh meningkatkan penyakit jantung pada wanita sebanyak 53% berbanding memakan jumlah sama butter, menurut Kajian Perubatan Harvard yang terbaru.

Memakan butter meningkatkan penyerapan banyak nutrien lain dalam makanan. Butter mempunyai banyak faedah nutrisi berbanding marjerin kerana ia adalah makanan tambah nilai!

Butter lebih enak berbanding marjerin dan ia boleh menaikkan rasa makanan lain. Butter sudah pun wujud selama berabad-abad sedangkan marjerin terhasil kurang dari 100 tahun.

Dan sekarang kita bercakap tentang marjerin. Ia sangat tinggi kandungan asid lemak Trans. Meningkatkan risiko penyakit jantung koronari sebanyak tiga kali ganda. Ia meningkatkan kolesterol total serta LDL (kolesterol berbahaya) dan menurunkan HDL (kolesterol bagus).

Marjerin menaikkan risiko penyakit barah sebanyak lima kali ganda.

Ia mengurangkan jumlah susu badan. Ia juga merendahkan respons pertahanan tubuh serta keberkesanan insulin semula jadi badan.

Dan ini ialah fakta yang paling membimbangkan. Marjerin hanya kekurangan SATU MOLEKUL untuk menjadi PLASTIK. Fakta ini sahaja sudah cukup membuatkan saya mengelak dari memakan marjerin seumur hidup saya dan setiap barangan yang melalui proses hidrogenasi (ia bermakna hidrogen ditambah, mengubah struktur molekul bahan).

Anda boleh cuba melakukan ujikaji seperti dibawah ini:

Belilah satu mangkuk marjerin dan tinggalkan ia dalam garaj mahupun tempat teduh.

Dalam masa dua hari anda akan dapati 2 perkara berikut:
  1. Tiada lalat yang menghurung, tidak juga lalat buah akan menghampirinya (ia sepatutnya memberitahu sesuatu kepada anda)
  2. Ianya tidak akan membusuk atau bertukar baunya kerana ia tiada nilai-nilai nutrisi; tidak akan ada apa yang tumbuh atasnya. Hatta satu mikroorganisma juga tidak akan membiak atasnya. Kenapa? Kerana ia sangat hampir kepada plastik.
Mahukah anda meleburkan Tupperware dan menyapu ia ke atas roti anda?

Sebar2kanlah fakta ini supaya jumlah pesakit jantung & barah berkurang.

INFO TAMBAHAN

Definisi Margarine :
A fatty solid butter substitute consisting of a blend of hydrogenated vegetable oils mixed with emulsifiers, vitamins, coloring matter, and other ingredients.

Definisi Butter :
  1. A fatty solid butter substitute consisting of a blend of hydrogenated vegetable oils mixed with emulsifiers, vitamins, coloring matter, and other ingredients.
  2. Any of various substances similar to butter, especially:. a. A spread made from fruit, nuts, or other foods: apple butter. b. A vegetable fat having a nearly solid consistency at ordinary temperatures.

Rujukan : The American Heritage? Dictionary of the English Language, Third Edition.

Share this article :

9 comments:

  1. thanx for the info...bahaya gak margarine ni yer...

    ReplyDelete
  2. patut la majerin nampak cantik berkilat..dah hampir kpd plastik rupe2nya.. :(

    ReplyDelete
  3. thanks infonya, akhirnya bisa bedain marjerin dan butter, mpir ya ke blogku, ditunggu komennya

    ReplyDelete
  4. suka msak guna butter.. udang goreng butter, siakap goreng butter.. fuhhh!!!

    ReplyDelete
  5. emmm.. aku.. x tgk per pun.. blasah jer... heheheh.. sbb, bknnyer rajin nak masak2 ni..hehheheh..

    ReplyDelete
  6. ooo..pas ni roti sapu butter je la

    ReplyDelete
  7. makasih informasi'a
    semoga berguna

    ReplyDelete
  8. mana-mana web/blog pun lebih kurang serupa je…dok "copy & paste." sebenarnya menda2 ni bole caya ke tak tak tau la. kalau betul bahaya tentu dah kena haramkan. marjerin kita dibuat dr kelapa sawit kan?. ingat tak tahun 80an dulu AS ada kempen anti minyak sawit tapi masuk mahkamah akhirnya kalah sbb minyak sawit tak bahaya. cuba tengok pandai buat ayat “..Marjerin hanya kekurangan SATU MOLEKUL untuk menjadi PLASTIK.” Kalau anda nak tahu air yg kita minum juga kurang 1 molekul utk jadi HYDROGEN PEROXIDE” .. jadi JANGAN minum air ........?????

    ReplyDelete

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger