Headlines News :
Home » , , , » Perpindahan musim panas 11/12 - Jordan Henderson pemain pertama tiba di Anfield

Perpindahan musim panas 11/12 - Jordan Henderson pemain pertama tiba di Anfield

Written By saleehs gerrard on Sunday, June 12, 2011 | 22:43

Jordan Henderson adalah pemain yang tidak perlu diperkenalkan lagi bagi peminat2 liga inggeris. Pemain muda yang usianya menjangkau 20 tahun, adalah nadi kepada pasukan Sunderland sebelum ini. Henderson juga adalah pemain kebangsaan England bawah 21 tahun.


Pada 9 June lalu, setelah selesai ujian kesihatan di Melwood, Henderson telah menandatangani perjanjian selama 5 tahun untuk bermain bersama Liverpool. Pemain tengah dari Sunderland ini dibeli dengan harga £ 20 juta. Ini adalah pembelian pertama King Dalglish pada musim panas ini serta yang ketiga selepas Suarez & Carroll sejak mengambil alih jawatan pengurus dari Roy Hodgson pada awal tahun ini. Atas dasar pemilik kelab yang mahukan pemain2 muda berkualiti untuk melonjakkan kembali nama kelab, Henderson adalah antara pemain 2 yang menjadi buruan untuk menjadi pelapis sekuad Liverpool.

Kenapa Henderson memilih Liverpool?. Jawapannya adalah kerana Steven Gerrard. Henderson tidak mahu melepaskan peluang untuk menimba ilmu bersama pemain tengah Liverpool dan England ini. Peluang bermain bersama Gerrard dalam satu pasukan adalah peluang yang tidak patut disia2kan. Sebaris dengan posisinya iaitu bermain Midfield, Henderson berharap dia akan menjadi pelapis kepada Gerrard dan seterusnya pewaris midfield terbaik selepas generasi Gerrard.


Alangkah mulianya harapan Henderson. Ini kerana pada kebiasaanya pemain2 lebih mementingkan pasukan yang layak beraksi di Liga Juara2 & piala Eropah. Tetapi semangat henderson yang ingin belajar menambah ilmu ini amatlah dipuji. Baginya bermain untuk pasukan yang sudah layak dalam kejohanan eropah adalah tidak memberi kepuasan. Ini kerana layaknya pasukan itu ke eropah adalah dari usaha pemain2 lain. Biarlah kita berusaha bersama2 membina dan meneraju pasukan untuk mengejar kelompok terbaik eropah dari usaha titik peluh sendiri. Apabila kita berjaya menjulang pasukan, itulah sebenarnya kejayaan dan impian yang sebenar. Bukannya mencuri kejayaan dan nama dari kelab yang telah berjaya.

Semoga kehadiran Henderson ini dapat memberi kelebihan kepada pasukan. Diharap pembelian ini menjadi titik permulaan kepada pemain2 muda lain untuk bersama Liverpool. Kita tunggu lagi siapa yang bakal dibeli oleh King Dalglish & Comolli untuk musim panas ini. Bulan Jun ini mungkin tidak banyak pembelian. Ini kerana semua perpindahan dari pemain luar England adalah bermula pada bulan July nanti. Harap pada bulan July nanti Comolli & King Dalglish akan bershoping sakan.

Jordan Henderson
Posisi - Midfield
Tinggi - 1.82m
Berat - 67 kg
Tarikh Lahir - 17 Jun 1990
Negara kelahiran -  England

Share this article :

1 comment:

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger