Headlines News :
Home » , » Asal usul Api Di Dunia - Hanya sebesar zarah sahaja

Asal usul Api Di Dunia - Hanya sebesar zarah sahaja

Written By saleehs gerrard on Thursday, December 9, 2010 | 10:46

Diriwayatkan bahawa Rasululallah SAW pernah menceritakan betapa asalnya kejadian api di dunia ini. Setelah nabi Adam AS dihantar ke dunia kerana kesalahannya memakan buah larangan maka Allah SWT telah memerintahkan malaikat Jibril AS supaya mengambil api dari neraka untuk dihantar ke dunia untuk kegunaan Nabi Adam AS. Maka Jibril AS pun diperintahkan untuk meminta api tersebut daripada malaikat penjaga api neraka iaitu Zabaniah.

Jibril : wahai zabaniah, aku diperintah utk mengambil sedikit api neraka utk dihantar ke dunia bagi kegunaan Adam AS.

Zabaniah : sebanyak mana sedikit itu ?

Jibril : sebesar kurma. .

Zabaniah : kalau sebesar buah kurma api neraka itu engkau bawa nescaya akan cairlah tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi akibat kepanasanya.

Jibril : kalau begitu berilah aku sebesar separuh dari buah kurma…

Zabaniah : kalau sebesar separuh buah kurma api neraka ini engkau letakkan di dunia nescaya tidak akan turun walaupun setitik hujan dari langit dan tidak ada suatu pun tumbuhan akan tumbuh di bumi nanti..


Memandangkan keadaan yang rumit ini maka Jibril AS pun menghadap Allah untuk mendapatkan saiz yg perlu di hantar ke dunia.

Allah SWT pun memerintahkan supaya Jibril mengambil sebesar ZARAH sahaja dari api neraka utk di bawa ke dunia. Maka Jibril AS pun mengambil api neraka sebesar zarah dari Zabaniah tetapi oleh kerana kepanasan yg keterlaluan api neraka sebesar zarah itu terpaksa disejukkan dengan mencelupnya sebanyak 70 kali kedalam sungai di syurga dan sebanyak 70 buah sungai.

Selepas itu Jibril AS pun membawa api itu turun ke dunia dan diletakkan diatas sebuah bukit yg tinggi.Sejurus setelah diletakkan api tersebut,tiba-tiba bukit itu terus meleleh dan cair.Maka cepat-cepat malaikat Jibril mengambil semula api tersebut dan menghantar semula ke neraka. Hanya sisa-sisanya sajalah yang terdapat di dunia ini seperti api yg sering kita gunakan untuk pelbagai keperluan termasuk api gunung berapi dan sebagainya.

PENGAJARAN
Bayangkanlah kepanasan api neraka yang sebesar zarah yg terpaksa disejukan dalam 70 buah sungai dgn sebanyak 70 celup setiap sungai dan hanya sisanya saja itupun manusia tidak dapat bertahan akan kepanasanya bagaimana dengan api di neraka itu sendiri. SEBESAR ZARAH SAHAJA.

p/s : Wahai Tuhan, ku tak layak ke Syurgamu. Namun tak pula aku sanggup ke Nerakamu. Ya Allah, ampunilah dosaku ini. Aku tidak sanggup menerima azabmu ini.
Share this article :

17 comments:

  1. insaf nye bila baca entry ni..

    ReplyDelete
  2. perkongsian yg bagus kawan...
    api neraka terlalu panas hingga warnanya kehitam-hitaman

    ReplyDelete
  3. salam..

    saya singgah follow blog hebat ini..

    ReplyDelete
  4. entri nie bila petang2 yang lemaunie baca memang mewujudkan keinsafan=(...takut pun ada..tq sb mengingatkan

    ReplyDelete
  5. sangat bagus untuk peringatan.. Thanks for sharing.. Minta dijuahkan kami dari nerakaMU Ya Allah..

    ReplyDelete
  6. kena api dunia sikit pun dh sakit..apa lagi d neraka..trima kasih ats peringatan^_^

    ReplyDelete
  7. insaf. :(

    kena api dunia pun menjerit kesakitan, apetah lagi kat akhirat..huhu...minta dijauhkan.amin.

    ReplyDelete
  8. pagi2 Jumaat dihidangkan dengan n3 ni, insaf..
    teruskan usaha murnimu wahai tuan blog. chaiyok!

    ReplyDelete
  9. good sharing..peringatan untuk diri kite yg kadang2 leke nie :)

    ReplyDelete
  10. satu peringatan yg sgt bagus...terima kaseh ya

    ReplyDelete
  11. wah! trima kasih di atas info yang berguna =)

    ReplyDelete
  12. Salam..terima kasih ;)peringatan yg bagus untk manusia spt sy ini yg mudah leka..

    ReplyDelete
  13. assalammualaikum,tqvm sudi sggh blog kite pg2 td (^.^).br je jd followers dan nti blh ye kite nk share artikel ni ngan rakan blogger.Smga Allah ldgi kite semua di Tahun Hijrah 1432 ni.Betapa azabnya seksaan neraka ttpi msh ramai lg diluar sana leka diulit keduniaan.

    ReplyDelete
  14. Salam, bayangkan itu hanya sebesar zarah! Kalau dlm neraka, takut utk membayangkannya...minta dijauhkan dan didekatkan dengan syurgaMu Ya Allah, amin.

    TQVM berkongsi info ini.

    ReplyDelete
  15. :)

    timekasih gerrard sbb share :D

    ReplyDelete
  16. *gulp*
    xnak masuk neraka tp....byk gile buat dosa..hm, sdg berusaha membaiki diri ke arah yg lebih baik..gunung berapi pun panas leh mati..ni kan neraka yg lg panas..xde mati hidup balik lg dah mase 2..*insaf*

    ReplyDelete
  17. bkn pernah letak entry ni..oh, blog lain kot..

    ReplyDelete

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger