Headlines News :
Home » , , » Dilema Perjuangan Agama dan Bangsa

Dilema Perjuangan Agama dan Bangsa

Written By saleehs gerrard on Saturday, May 22, 2010 | 12:52

Suatu masa dulu ada orang bertanya,
Antara diri, bangsa dengan agama,
Yang mana perlu kita utama?
Sebagai pedoman hidup di dunia?

Secara logik sudah tentulah agama,
Sebab pada agama ada semuanya,
Pada agama juga melibatkan bangsa,
Ambil agama bermakna ambil juga bangsa

Namun begitu, lain pulak jadinya...

Ada sesetengah manusia kini
Suka hidup cara hidup sendiri,
Tak kira sekular atau liberalisasi,
Untuk sendiri, untuk orang lain dia tak peduli

Inilah dia golongan perjuang bangsa,
Yang perjuang kaum semata-mata,
Mereka kata kalau juang agama tak akan maju,
Dan mereka kata agama dan bangsa itu suku-suku!

Mereka kata agama yang nabi bawa agama kuno,
Mereka kata agama Islam hanya untuk tuk arab,
Malangnya mereka hanya menuduh semberono,
Itulah, orang suruh mengaji tak nak bukak kitab!

Mereka datang dalam bermacam2 rupa,
Iyelah, mereka kan kata mereka pejuang bangsa,
Daripada SIS ke IFC ke rotary club diberi nama,
Anak negara tergadai, ternoda takpe, asal kita kaya raya!

Tapi dalam kita duk kata pejuang bangsa,
Timbul pulak puak yang mengaku pejuang agama,
Tapi yang orang lain buat semua salah belaka,
yang mereka cakap itulah yang betul semata-mata

Bagi saya ini bukan pejuang agama sejati,
Tapi orang guna agama untuk diri sendiri,
Supaya diri dipandang mulia dan dihormati,
Dan akhirnya diangkat2 dan dijulang tinggi2!

Hai..nak buat macam mana..
Itulah hakikatnya.. .

Bila kita cakap pasal bangsa,
Ada yang cakap kita tak utamakan agama,
Bila kita cakap pasal adat,
Ada yang cakap kita tak ikut syariat

Walaupun jelas nabi dah cakap,
Bangsa tu juga penting sebab ia adalah nasab,
Walaupun jelas rasul dah nyatakan,
Kalau adat tak salahi syariat tak salah diamalkan

Pejuang agama dikata pejuang bangsa semata,
Hanya kerana mereka integratekan agama dan adat bangsa
Walaupun mereka ni alim ulama terkemuka,
Ada golongan yang akan cakap 'apa ni, semua bida'h, masuk neraka!'

Kita sedih bumi dipijak,
Kita sedih agama dicampak-campak,
Tapi kita sendiri duduk fikir isu itu macam isu lawak,
Rupa-rupanya bangsa kafir duduk terus ketawa terbahak2

Kalau tengok bumi madinah dulu,
Semua bangsa duduk aman bersatu,
Walaupun lain bangsa, tak semestinya tidak sebulu,
Sebab agama, semua dapat bersatu!

Kini ramai orang pandai membidas,
Cakap pasal hak itu dan hak ini bagai penceramah,
Malangnya semua hanya nak jadi jaguh di atas pentas,
Bila diajak turun padang "Sorry, ana tak mampu lah!"

Yang paling malang nasib kita kini,
Yang memusuhi kita bukan kafir yahudi,
Tapi sesama islam yang ilmu tinggi-tinggi,
Duduk sibuk mengkafirkan saudara sendiri!

Wallahualam. .sampai sini saja agaknya,
Kalau aku cakap lagi nanti ada terasa,
Aku cakap pasal agama orang kata aku jumud dan gila kuasa,
Aku cakap pasal kaum pulak, nanti ada yang kata aku fanatik bangsa!

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger