Headlines News :
.
Home » , » wali tidak fasik

wali tidak fasik

Written By Unknown on Sunday, May 23, 2010 | 22:40

Soalan

SEKIRANYA seorang bapa pernah menodai anak perempuannya kemudian dia menjadi wali pernikahannya, adakah sah perkahwinan itu? Ini kerana antara syarat menjadi wali ialah seseorang itu mesti adil.

ANA, Johor

Jawapan

JAWAPAN ANTARA syarat wali ialah ia tidak fasik. Perbuatan menodai anak sendiri adalah perbuatan fasik (derhaka kepada Allah). Dengan sebab itu dia perlu bertaubat. Apabila dia sudah bertaubat, sah perkahwinan itu kerana wali telah memenuhi syarat.


Sebaliknya, apabila wali didapati fasik, gila atau mati, perwalian nikah berpindah kepada wali ab'aad. Contohnya daripada bapa kandung kepada datuk lelaki sebelah bapa ke atas, saudara lelaki seibu sebapa dan seterusnya. Sekiranya tiada lagi perwalian khassah, perwalian berpindah kepada perwalian 'ammah (wali raja).


heading: Hukum pamer gambar manusia di rumah SAYA kurang jelas hukum meletak atau menggantung gambar atau patung manusia, binatang atau objek lain di dalam rumah.


Apakah jenis gambar, patung atau objek yang dibenarkan Islam untuk diletakkan di dalam rumah? Adakah gambar keluarga dan sahabat juga tidak dibenarkan? WAN, Kuala Lumpur JAWAPAN ISLAM melarang meletakkan patung manusia, binatang atau objek lain di rumah. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya tuan punya gambar ini akan disiksa pada hari kiamat lalu akan dikatakan kepadanya: "Hidupkan barang yang dijadikan dan sesungguhnya malaikat tidak akan masuk rumah seseorang selagi di dalamnya ada gambar (patung)." (Hadis riwayat Bukhari).


Hanya dalam keadaan tertentu patung dibenarkan seperti yang diriwayatkan dalam hadis bahawa Jibril a.s. pernah meminta izin daripada Nabi s.a.w untuk masuk rumahnya, kemudian kata Nabi kepada Jibril: "Masuklah! Tetapi Jibril menjawab: Bagaimana saya hendak masuk sedang di dalam rumahmu ada cadar dinding yang penuh gambar! Tetapi kalau kamu mahu terus menggunakannya, maka putuskanlah kepalanya atau potonglah untuk dibuat bantal atau buatlah tikar (tikar lantai)." (Hadis riwayat Nasa'i dan Ibnu Hibban) Ia hendaklah tidak sempurna sehingga tidak nampak dibesarkan dan dimuliakan. Begitu juga dengan patung mainan bagi kanak-kanak, ia dibenarkan kerana bukan dibesar-besarkan.


Manakala lukisan benda hidup seperti manusia dan binatang tidak dibenarkan menurut hadis di atas. Bagaimanapun, lukisan pemandangan alam masih dibenarkan.


Fotografi menerusi kamera dan sebagainya, ia diharuskan apabila mematuhi ajaran agama dalam berpakaian dan menutup aurat. Ia juga dilihat berlainan dengan lukisan yang melakar ciptaan sendiri. Mufti Mesir, Sheikh Muhammad Bakhit menyatakan fotografi adalah tangkapan imej kepada benda yang benar menerusi kamera. Cara itu sedikitpun tidak ada larangannya (Qardawi, 1995: 117). Menggantung gambar atau potret di dalam rumah diharuskan apabila memenuhi beberapa syarat. Antaranya, pertama, ia tidak dibesar-besarkan; kedua, bukan gambar orang yang zalim, ateis, berakhlak buruk dan sebagainya; ketiga, tidak mengganggu tumpuan atau khusyuk beribadat; dan keempat, bukan gambar yang bertentangan dengan ajaran agama dan tata susila. heading: Kaedah terbaik bayar zakar APAKAH cara terbaik menunaikan zakat? Adakah kita wajib mengeluarkannya di pusat pungutan zakat atau memberikan terus kepada orang yang layak atau cara ini hanya dianggap sedekah? JOHAN, Pahang. Jawapan ZAKAT boleh dibayar di pusat pungutan zakat atau melalui amilnya (pengutip) atau memberi terus kepada golongan yang layak menerima zakat. Walau bagaimanapun, wang yang dibayar melalui pusat pungutan zakat mempunyai banyak kelebihan. Ini kerana wang yang terkumpul itu akan diagihkan secara sistematik kepada pelbagai golongan yang layak. Berkenaan pemberian sendiri kepada asnaf (golongan yang layak) ia dianggap sedekah adalah tidak tepat. Pengeluar zakat tentu berniat zakat dan bukan sedekah pada awal-awal lagi, sesuai sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Sesungguhnya amalan ditentukan dengan niat." HEADING: Sedih tak tahu baca al-Quran SAYA tidak tahu membaca ayat suci al-Quran tetapi saya tahu menunaikan solat fardu. Saya belajar solat sejak kecil ketika di sekolah rendah malangnya sehingga kini saya masih tidak tahu mengaji al-Quran. Saya malu dengan diri sendiri. Jauh di sudut hati saya memang ingin membaca al-Quran seperti orang lain. Saya takut menghadapi hari mendatang dan hampir setiap malam sebelum tidur saya menangis mengenangkan kekurangan saya. WAWA, Johor JAWAPAN ANDA belum terlambat untuk mempelajari al-Quran. Ini kerana banyak tempat seperti masjid dan surau yang menyediakan kelas mempelajari al-Quran. Anda boleh mendapatkan guru al-Quran secara persendirian jika mampu. Kaedah baru membaca al-Quran seperti kaedah iqra' atau qiraati dapat mempercepatkan penguasaan al-Quran. Apa yang penting semangat terus belajar. Di samping itu buanglah rasa malu dan rendah diri dalam mempelajari ilmu terutamanya al-Quran.

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger