Headlines News :
.
Home » » Terlanjur dengan gadis Indonesia

Terlanjur dengan gadis Indonesia

Written By Unknown on Saturday, May 22, 2010 | 14:35

Soalan

SAYA bercinta dengan gadis Indonesia dan pernah berzina beberapa kali.

Ibu bapa saya tidak mengetahui hubungan cinta kami sehinggalah setahun sebelum gadis itu tamat kontraknya sebelum pulang ke Indonesia.

Saya pernah memberitahu hubungan cinta kami pada keluarga dan ditentang keras orang tua saya.

Pada prinsip orang tua saya dan kebanyakan ahli usrah, seboleh-bolehnya hubungan kekeluargaan akan dikembangkan sesama ahli usrah di mana keturunan dan agama terjaga.

Sudah tentu keluarga saya akan berasa malu jika saya mengahwini gadis Indonesia yang sememangnya bukan ahli usrah.

Saya sangat cintakan gadis ini, saya rasa bertanggungjawab terhadapnya kerana saya yang meragut kesucian gadis ini. Adakah saya perlu maklumkan pada keluarga yang kami pernah berzina? Apa yang perlu saya lakukan sekarang?


HAIRUN
Selangor


Jawapan

TERLEBIH dahulu anda berdua wajib bertaubat kepada Allah kerana pernah melakukan zina beberapa kali. Anda berdua mungkin tahu ia adalah dosa besar yang tercela dan amat keji.

Bagaimanapun, anda berdua gagal mengawal nafsu dan terjerumus dalam dosa zina. Selain bertaubat dan menyesali perbuatan berkenaan, anda berdua hendaklah berazam untuk tidak mengulanginya lagi.

Anda berdua dinasihatkan supaya mengelak daripada duduk berdua-duaan terutama di tempat sunyi. Seterusnya anda berdua digalakkan mempercepatkan ikatan pernikahan.

Itulah yang dapat mengelakkan berlaku zina lagi. Saya berpendapat anda perlu menceritakan hal sebenar kepada keluarga. Mudah-mudah mereka dapat menerima kebenaran dan bersabar atas perkara itu.

Bagi ibu bapa yang memahami ajaran Islam dan jiwa anak muda, mereka tentu akan mencari jalan penyelesaian. Mereka tidak sepatutnya menjodohkan anda dengan orang lain lagi di kalangan ahli usrah apabila perkara ini sudah diketahui.

Ini dapat mengelak perkara buruk berlaku kepada keluarga sendiri dan keluarga lain.

Dalam hal ini Allah berfirman: “Lelaki yang berzina tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan yang musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin dengannya melainkan lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu dilarang atas orang yang beriman.” (al-Quran, al-Nur (24): 3)


Dr Salam

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger