Headlines News :
.
Home » , » Isteri jatuh cinta teruna 20-an

Isteri jatuh cinta teruna 20-an

Written By Unknown on Sunday, May 23, 2010 | 22:48

Soalan

APAKAH hukumnya jika seorang isteri jatuh cinta terhadap seorang teruna berusia 20-an? Hubungan saya dengan suami sudah tidak sehaluan membuatkan rumah tangga kami goyah.

Suami saya jarang memberikan nafkah. Dia mempertikaikan tanggungjawabnya sedangkan saya bekerja, mendapatkan wang bagi menanggung anak. Ini membuatkan saya bosan.

Bagaimanapun, teruna berkenaan selalu memberikan semangat serta mengambil berat mengenai saya sehingga sanggup menerima saya dan anak jika tiada lagi jodoh bersama suami. Teruna berkenaan mempunyai kekasih hati dan menyatakan kekasihnya itu tidak sesuai dengannya. Malah, teruna itu mendakwa mempunyai keserasian dalam perhubungan. Sehingga saat ini kami masih menjaga batas hubungan cuma perasaan saja yang sering mengganggu saya.


MIEZA, Kuala Lumpur

Jawapan

SEBAGAI seorang wanita yang bergelar isteri, anda hendaklah mengelak daripada jatuh cinta kepada orang lain. Hukumnya haram bercinta dengan orang lain selain suami.

Bagaimanapun, latar belakang keluarga sendiri yang sudah goyah menyebabkan perkara begini berlaku. Untuk mengelak anda terjerumus dalam keadaan dosa kepada Allah dan suami, Islam memberi peluang kepada suami isteri untuk berdamai terlebih dulu. Dengan itu rumah tangga terus dapat dikekalkan.

Islam membenarkan seorang isteri menuntut cerai jika mendapati dia dilayan secara buruk oleh suami seperti tidak diberi nafkah atau ada alasan kukuh menurut syarak untuk berbuat demikian.

Ini termasuk suami jahat sehingga isteri tidak mampu hidup bersama. Rasulullah s.a.w mengingatkan wanita Islam dalam hal ini: "Apabila saja seorang isteri meminta talak kepada suaminya tanpa alasan yang jelas, haram baginya bau syurga." (Hadis riwayat Abu Dawud).

Perceraian penyelesaian terakhir dalam menyelesaikan kemelut keluarga. Dengan itu kedua-dua bekas suami isteri dapat hidup bahagia dengan pasangan masing-masing dalam perkahwinan seterusnya. Islam juga tidak menggalakkan hidup membujang.

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger