Headlines News :
Home » » Jom bunuh cicak...

Jom bunuh cicak...

Written By saleehs gerrard on Saturday, November 27, 2010 | 01:12

ARab panggil wazgah, omputih kate lizard...
Hukum makannya: Tentulah haram...
Hukum bunuhnya: Sunat dan Sunnah..


Dalilnya:

1. Ummu Syarik telah berbincang dgn Nabi berkenaan dgn membunuh cicak ni..NAbi menyuruhnya membunuh cicak. (Bukhari dan MUslim)

2. Nabi s.a.w bersabda:

(أقتلوا الوزغة ولو في جوف الكعبة)
Maksudnya: Bunuhlah cicak walaupun dlm ka'bah.(HR Tobrani)

Sebab perlu dibunuh:

1. Nabi menyuruh supaya membunuh cicak dan memanggilnya sebagai Fuwaisqa (binatang kecil yg jahat). Baginda bersabda pd menyatakan sebabnya:

(كان ينفخ النار على إبراهيم)
Maksudnya: Cicak telah meniup api bg api tu besar kpd Nabi Ibrahim. (HR Bukhario dan MUslim).

2. Pahala yg banyak bg yg membunuh cicak. Nabi s.a.w brsabda:

(أن من قتلها في الأولى فله مئة حسنة وفي الثانية دون ذلك وفي الثالثة دون ذلك)
Maksudnya: Sesungguhnya sesiapa yg membunuhnya dgn sekali pukulan maka dia mendapat seratus pahala, sesiapa yg mebunhnya pd pukulan yg ke2 dia mendapat kurang cikit (70phala) dan sesiapa membunuhnya dgn 3 pukulan maka dia mendapat kurang pahala dr yg lepas.

Imam 'Izzudin bin Abd Salam telah meyatakan sebab kpd banyaknya pahala pd pukulan pertama adalah kerana ia adalah ihsan ketika membunuh binatang; kerana ia mengurangkan kesakitan binatang. Nabi bersabda:

(إذا قتلتم فأحسنوا القتلة)
Maksudnya: Bila kamu membunuh hendaklah bersikap ihsan ketika membunuh.(Muslim) .

P/s: Jom pakat2 melastik cicak diseiling rumah.
Share this article :

12 comments:

  1. jom bunuh tu cicak bt bising je taw

    ReplyDelete
  2. nah bunuh sian plak..hehe nk bunuh tikus tak dpt2 ni..

    ReplyDelete
  3. p/s tuh yg aku rase klakor...
    hahaha

    ReplyDelete
  4. dh klau cmtuh..
    cicak tokek lau dpt..
    nk bunuh ke nk jual..??
    hahaa..
    jawab3..

    ReplyDelete
  5. Tapi kan... Geli nk bunuh cicak!!

    ReplyDelete
  6. Kalau cicak tokek, sayang woo nak bunuh.. kalau leh nak ternak lagi tu.. Ni yang nak bunuh cicak2 kobeng jer..

    ReplyDelete
  7. saye boleh buat bunyi cicak. haha.

    ReplyDelete
  8. Salam Kapten,
    info yang sangat menarik. Boleh saya share? Kalau boleh sila tinggal pesan di cbox saya ya..Terimakasih.

    ReplyDelete
  9. salam kapten sg..sy dh bangon dari lena. nk dtg balek TERJAH!!cari shoutmix x jmpa2..

    p/s geli dgn cicak

    ReplyDelete

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger