Headlines News :

Bertaubat Kepada Allah

Written By saleehs gerrard on Monday, March 8, 2010 | 14:30

Setiap manusia wajib bertaubat, samada mereka sedar mereka telah melakukan dosa atau mereka yakin mereka tidak melakukan dosa. Kerana pada hakikatnya setiap manusia melakukan dosa tanpa disedari, kecuali Rasul2 dan Nabi2 mendapat pemeliharaan Allah Ta'ala.

Rasulullah Sallallahu alaihi Wasallam bersabda:

“Setiap anak Adam (manusia) mempunyai salah (dosa), dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah mereka yang bertaubat.” [HR. at-Tirmidzi dan Ibnu Majah]

Taubat bagi dosa2 yang dikerjakan dengan sengaja adalah berbeza dengan taubat yang dilakukan atas perkara2 yang tidak disedari atau disebabkan kelalaian.

PERKARA2 YANG WAJIB TAUBAT PADANYA

1. Maksiat zahir/dosa2 disebabkan anggota zahir – seperti meninggalkan solat, puasa, zakat , tidak mencegah kemungkaran, derhaka kepada ibubapa, berzina, membunuh, berkata dusta, mengumpat, memfitnah, menzalimi mkhluk Allah dan banyak lagi.

2. Maksiat Batin /dosa2 yang disebabkan oleh gerak hati – seperti ria’ dalam amal, ujub, takabbur, jahat sangka kepada Allah, jahat sangka sesama manusia dan lain-lainnya yang tersebut didalam kitab Tasawwuf.

SYARAT2 DAN ADAB BERTAUBAT

1. Segera menghentikan maksiat/perlakuan dosa tersebut. .

2. Menyesal dengan penyesalan yang benar atas maksiat/dosa2nya.

3. Berazam sungguh2 untuk tidak mengulangi lagi perlakuan maksiat tersebut selamanya

4. Jika dosa2 tersebut dengan haq Tuhannya maka wajib menggantikan segala yang tertinggal. Umpamanya tertinggal solat, puasa dll.

5. Jika dosanya sesama manusia selain mohon keampunan Allah wajib pula mengembalikan haknya. Maksudnya adalah :

i) Jika pernah menzalimi, memfitnah, mencaci, menyakiti, menuduh tanpa hak, mengumpat dll maka wajib berjumpa dan memohon maaf daripadanya.

ii) Jika pernah mengambil harta tanpa hak, maka wajib dikembalikan atau diganti dengan yang sama atau di minta halal.

6. Ikhlas. Taubat yang mempunyai maksud kepentingan duniawi tidak diterima.

7. Taubat dilakukan pada masa diterima-nya taubat. Masa diterimanya taubat adalah:

I) Sebelum saat sakaratul maut (sebelum nyawa sampai halkum).
Ii)Sebelum Matahari terbit dari barat (tanda besar Qiamat).

DOSA2 YANG TIDAK DISEDARI

Seseorang wajib bertaubat atas semua dosa2 yang dilakukan dengan penuh kesedaran, samada dosa kecil ataupun dosa besar. Disamping itu ada lagi dosa2 yang kita lakukan secara tidak sedar, atau disebabkan kelalaian.

Diantara dosa2 yang tidak disedari adalah :

1. Tidak berzikir kepada Allah/ lalai dari mengingati Allah.

2. Tidak mensyukuri ni'mat Allah.

3. Tidak menunaikan hak manusia.

Dan banyak lagi yang berlalu tanpa disedari. Dengan demikian wajib bertaubat berterusan walaupun kita merasakan kita tak berbuat dosa. Pada hakikatnya kita sentiasa dalam dosa tanpa disedari.

CARA-CARA MELAKUKAN TAUBAT INI

1. Lazimkan Solat Taubat
2. Membaca Istighfar berulang2 dan banyak2 umpamanya 100 kali tau lebih.
3. Lazimkan Sujud taubat.

TANDA2 TAUBAT DITERIMA

Sesungguhnya adalah hak mutlak Allah Ta’ala samada mengampuni atau tidak hamba2Nya. Walau bagaimanana pun, Jika seseorang melakukan taubat dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan dengan menitiskan air mata penyesalan, maka sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun dosa2 hambaNya walau sebesar dosa sekalipun.

Seseorang yang telah bertaubat sungguh2 akan merasai dalam dirinya beberapa tanda taubatnya diterima. Tanda2 ini kebanyakannnya dirasai oleh hati dan ada juga tanda2 zahir yang dapat diperhatikan :

1. Hatinya akan merasai ketenangan dan kelapangan yang tidak dirasai sebelumnya. Kerana seseorang yang bertaubat dengan taubat Nasuha, adalah seperti seorang yang tidak berdosa. Hatinya telah disucikan oleh Allah Ta’ala. Maka yang tinggal dalam hatinya adalah cahaya keimanannya.

2. Hatinya cenderung dan kuat keinginannnya untuk melakukan amal ibadat kepada Allah Ta’ala serta berbuat amalan kebajikan yang lain kepada manusia seperti bersedekah dll.

3. Anggota tubuh zahir dan batinnya di abdikan untuk mengikut petunjuk Allah.

4. Hatinya sangat membenci ma’siat serta perbuatan kufur kepada Allah Ta’ala.

5. Hidupnya penuh kedamaian. Walaupun rezekinya sedikit tetapi memadai serta mencukupi bagi kehidupannya.

Moga kita semua termasuk yang mendapat keampunan Allah Ta'ala.

(rujukan utama : Ihya Ulumuddin, Syarah Imam Nawawi, Ibnu Hajar, Al-Hikam, Sirrul Asrar)

Wallahu A'lam

Qoute : Ya Allah sesungguhnya aku banyak berdosa padamu dan juga pada kenalan rapatku, aku pernah sakiti hatinya terutama insan yg pernah muncul dalam hidupku. Dia tak dapat maafkan aku, aku berdosa dan bersalah padanya Ya Allah, dia pernah berkata takkan maafkan diriku seumur hidupnya. Aku sesal menyakiti hatinya, jauh disuduk hati utk berbuat demikian Ya Allah, Engkau Maha Mengetahui isi hati ini. Aku buat demikian bersebab walaupun pasti dia akan merasai sakitnya hati dan perasaannya tersinggung. Hingga saat ini aku masih menanti kata2 dari mulutnya "saya maafkan awak, kita masih lagi berkawan". Ya Allah, Engkau lah yg tahu betapa hati ini gundah gelana, hancurnya hati ini. Engkaulah yg tahu apa yg terbaik buat kami, janji dan sumpahku padaMu akan ku tunaikan jika ia menjadi realiti, berkatilah kehidupan aku dan para sahabatku terutama si dia....Engkaulah yg tahu kisah hidupnya dan Engkaulah penjaga yg terbaik disaat dia perlukan seseorg dlm hidupnya. Aku sentiasa doakan utknya Ya Allah, Kau makburlah doaku utk si dia, hati ini dah puas mengalir air mata Ya Allah, siang malam air mata ini mengalir Ya Allah. Engkau redhai dan rahmatilah hidupnya, aku serah padamu Ya Allah. Seandainya dah takdir hidupku singkat, aku ingin pergi dgn aman tanpa ada dosa pada sesiapa pun walaupun aku banyak berbuat dosa secara sengaja atau tidak ku sedari. Ya Allah aku pinta padaMu rahmatilah perjalanan ke tanah suci kelak.

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger