Headlines News :
.
Home » , , » Hukuman hudud wajar dikenakan terhadap penzina?

Hukuman hudud wajar dikenakan terhadap penzina?

Written By Unknown on Tuesday, March 9, 2010 | 09:59

Peguam Syarie Menulis: Penzina wajar dikenakan hukuman lebih berat
Oleh Mohamad Isa Abd Ralip

Enakmen Jenayah Syariah perlu dipinda, dikaji bagi mengekang kes pembuangan bayi

SEBAK, sedih dan marah. Itulah perasaan menyelubungi diri ini apabila melihat gambar bayi comel yang dihurungi semut, dipaparkan media sejak kebelakangan ini. Lebih menyesakkan dada apabila dua hari lalu, dipaparkan pula kejadian dahsyat tanpa perikemanusiaan apabila seorang bayi dicampakkan ke dalam tong sampah dan dibakar di Kuala Krai, Kelantan.

Kejadian ini amat kejam dan ia kes keempat buang bayi yang dilaporkan sepanjang minggu ini saja. Isu buang bayi ini bukanlah isu baru kerana dulu ia pernah hangat seketika kemudian kembali senyap tetapi kini semakin menjadi-jadi.

Sebelum itu, kita banyak mendengar berita beberapa kejadian penemuan bayi tidak berdosa, kebanyakannya hanya tinggal jasad, dengan litupan hanyir sampah sarap dan gigitan semut merah. Kita membaca lagi berita mengenai dua mayat bayi ditemui di Pulau Pinang - seorang daripadanya lelaki, ditemui di depan pintu tandas wanita di tingkat satu Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar).

Mayat bayi kedua masih lagi berdarah, terapung diperangkap sampah dalam kolam Indah Water Konsortium (IWK), berhampiran Pusat Perniagaan Asas Murni Taman Sukun.

Perangkaan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman mendapati 65 kes buang bayi dicatat pada 2000 dan meningkat kepada 83 kes tahun lalu. Selangor mencatatkan angka tertinggi iaitu 22 kes (pada 2000) dan 24 kes (2006). Daripada jumlah tahun lalu, 79 membabitkan kes pembuangan bayi yang baru dilahirkan dan empat lagi kes pembuangan janin.

Ia bukanlah perkara yang boleh dibuat main-main dan ini harus dipandang serius kerana ia berkaitan dengan isu wanita dan juga keluarga. Dalam kita membincangkan kes buang bayi ini, kita tidak dapat lari daripada isu anak luar nikah. Di dalam membincangkan isu anak luar nikah ini pula kita tidak dapat lari daripada persoalan zina yang makin berleluasa di kalangan umat Islam kebelakangan ini.

Justeru, untuk membendung permasalahan seperti ini daripada terus berleluasa, maka jalan yang boleh melorongkan ke arah perlakuan zina ini perlu ditutup serapat-rapatnya. Hal ini dijelaskan oleh Allah di dalam firmannya, surah Al-Isra (17) ayat 32 yang bermaksud "Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan keji dan suatu jalan yang buruk".

Ayat ini secara jelas menyentuh mengenai zina dan umat Islam dilarang melakukan zina kerana kesannya dalam masyarakat, amat buruk. Kesannya bukan saja kepada individu terbabit, malah kepada masyarakat kerana ia memberi impak kepada keturunan, selain boleh mengundang kepada jenayah lain seperti membunuh.

Ini yang berlaku sekarang apabila bayi yang lahir daripada perut ibunya sanggup dibunuh kejam dengan membakar bayi itu tanpa rasa belas kasihan bagi tujuan menghilangkan bukti kononnya. Secara tidak langsung, ia menggambarkan perlakuan pelakunya adalah suatu tindakan kebinatangan yang harus dibendung segera. Malah tindakan itu lebih buruk daripada binatang kerana ada binatang yang menyayangi anak mereka.

Justeru, tindakan yang proaktif harus diambil semua pihak bagi membendung gejala ini pada peringkat akar umbi. Maksud dibendung ini adalah membendung pada peringkat awal daripada berlakunya jenayah ini, bukannya mengambil tindakan berbentuk sementara dengan melaungkan idea agar sebuah rumah membuang bayi didirikan supaya remaja terbabit meletakkan anak tak sah mereka di situ.

Perkara ini boleh mengundang ke arah tindakan negatif dan kurang berhemah. Malah ia akan mengundang kepada berlakunya zina kerana remaja ini tidak perlu gusar dan bimbang kerana jika perkara ini berlaku, mereka ada tempat perlindungan bagi bayi yang mereka tidak inginkan kelahirannya.

Tindakan undang-undang yang lebih tegas harus diambil terhadap mereka yang terbabit dengan zina ini kerana kesannya buruk sehingga mengundang kepada permasalahan buang bayi.

Secara normalnya pasangan suami isteri yang mempunyai ikatan sah tidak akan membuang bayi mereka. Tindakan membuang bayi ini adalah hasil hubungan pasangan yang tidak mempunyai ikatan perkahwinan sah.

Di negara kita, perlakuan kesalahan zina ini adalah terbatas. Oleh kerana keterbatasan pelaksanaan hukum syarak dalam ruang lingkup negara kita, maka kesalahan zina lebih dikenali dengan persetubuhan luar nikah dalam Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah-Wilayah Persekutuan 1997 di dalam Seksyen 23 manakala di Selangor pula di dalam Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995.

Peruntukan di dalam akta itu memperuntukkan sekiranya mana-mana lelaki atau perempuan melakukan persetubuhan dengan perempuan atau lelaki yang bukan isterinya atau suaminya yang sah, adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam kali sebatan atau dihukum bagi mana-mana kombinasi hukuman itu.

Selain itu juga peruntukan berkenaan menyebut bahawa seorang perempuan melahirkan anak yang sempurna sifat dalam tempoh kurang enam bulan qamariah daripada tarikh pernikahannya atau hamil luar nikah akibat persetubuhan yang direlakan dan tahu kesalahan yang sedang dilakukannya, maka kedua-dua keadaan itu mencapai tahap 'prima facie' yang disabitkan Mahkamah Syariah boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau mana-mana kombinasi hukuman itu.

Sewajarnya disebabkan perlakuan zina ini memberi kesan buruk pada masyarakat, maka hukuman berat serta setimpal wajar dikenakan terhadap pelakunya sama ada lelaki atau wanita agar permasalahan yang timbul kesan perlakuan itu seperti masalah buang bayi tidak akan timbul pada masa akan datang.

Peruntukan undang-undang terhadap hukuman pesalah zina ini harus dipinda dan dikaji dengan memberikan hukuman berat agar permasalahan seumpama ini dapat dibendung selain kita membendung pada peringkat awal.

Selain membendung daripada sudut undang-undang, ibu bapa dan keluarga juga berperanan untuk menjadi ibu bapa yang baik dan bertanggungjawab supaya anak dapat dididik dengan baik. Tanamkan nilai keagamaan dari kecil lagi, selain gunakan pendekatan terbaik. Tetapi ingat jangan memaksa anak-anak remaja kerana desakan anda akan menolak mereka kepada teman yang lebih rapat.

Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger