Headlines News :
.
Home » » Syukur menambah kekayaan

Syukur menambah kekayaan

Written By Unknown on Monday, March 22, 2010 | 00:15

 
Assalamualaikum warahmatullah,
 
Mencari kekayaan memang digalakkan dalam Islam. Rasulullah SAW sendiri walaupun bukan kaya harta benda, tetapi tidak pernah mengabaikan aspek mencari rezeki. Ketika remaja, baginda menjadi penternak dan penggembala kambing, sebelum menceburi bidang perniagaan. Hanya selepas diangkat sebagai Rasulullah, baginda lebih menumpukan usaha kepada dakwah.

Bagaimanapun orang berharta yang paling baik sudah tentulah daripada kalangan orang yang juga beramal dan berbuat kebaikan. Hal ini seperti ditegaskan Allah SWT dalam firmannya dalam surah al-Kahfi ayat 46 yang bermaksud, “Harta benda dan anak-pinak adalah perhiasan dunia dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik disisi Tuhanmu sebagai pahala balasan dan lebih baik sebagai asas yang memberikan harapan.”

Umat Islam digalakkan menjadi umat yang kaya-raya, kerana dengan kekayaan itu mereka dapat melancarkan lagi amal ibadat dan melaksanakan tuntutan syarak. Menjadi miskin kadang kala dibimbangkan akan menjebakkan seseorang itu ke dalam kekufuran. Hal ini seperti sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan Abu Naim daripada Anas r.a. yang bermaksud,
“Hampir-hampir kefakiran itu menjadi kufur.”

Menjadikan Harta Jambatan Ibadah

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnnya bagi setiap umat itu mempunyai ujian dan ujian bagi umatku adalah harta kekayaan.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Harta kekayaan, kemewahan dan pangkat menyilaukan pandangan serta dapat mengubah pendirian seseorang. Islam melarang umatnya bersikap terlalu mementingkan kehidupan dunia dan mengutamakan kehidupan peribadi lebih daripada kepentingan masyarakat. Sedangkan pemberian atau nikmat-nikmat keduniaan itu sebenarnya adalah suatu bentuk ujian daripada Allah SWT untuk mengukur sama ada manusia menghargainya dengan bersyukur atau tenggelam dalam kelekaan hingga menjadi kufur terhadap Allah SWT.

Oleh itu setiap individu perlu berwaspada agar tidak menjadikan harta kekayaan sebagai alasan untuk melupakan perintah dan suruhan Allah SWT sebaliknya menjadikan nikmat-nikmat tersebut sebagai faktor pendorong untuk melakukan kebajikan dan amal soleh yang dituntut dengan ikhlas bersungguh-sungguh kerana golongan seperti ini bukan sahaja akan beruntung di dunia bahkan mendapat ganjaran besar yang di akhirat kelak.

Dalam Islam, kekayaan mestilah diperoleh dengan cara halal dan matlamatnya juga harus betul iaitu untuk melaksanakan tuntutan syarak.
Apabila kaya, jangan lupa bersyukur, jangan berbelanja boros atau jangan terlalu kedekut. Bersyukurlah dengan kekayaan itu kerana dalam setiap kekayaan yang kita perolehi sebenarnya ada hak yang perlu ditunaikan.

Renung-renungkan!
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger