Headlines News :
Home » , » Keajaiban Tubuh Kita

Keajaiban Tubuh Kita

Written By saleehs gerrard on Tuesday, July 13, 2010 | 13:54

Jangan rosakkan organ pemberian Allah
 
Hidung bekerja sebagai makmal analisis bahan-bahan kimia. Hidung sangat peka sehingga mampu mengenali hingga 10.000 bau yang berbeza. Yang sungguh menarik adalah kecepatan menakjubkan dari semua proses ini. Antara saat molekul kopi memasuki hidung kita hingga kita mengenali baunya hanya memerlukan waktu sedikit sahaja

Berfikirlah dahulu sebelum kita merosakkan tubuh sendiri dengan berbagai cara penggunaanya kerana tubuh kita dicipta oleh Allah dengan begitu canggih dan sangat menakjubkan. Apa yang akan saya sampaikan, mudah-mudahan dapat menghentikan rencana kita menghancurkan diri sendiri dan tersentuh hati kita untuk mulai menyayangi diri sendiri.

Otak/Komputer.

Setiap neuron (sel saraf) terdiri dari satuan-satunya yang hanya bertanggung jawab untuk meneruskan informasi atau menyampaikan maklumat. Satu otak sahaja boleh memproses kerja yang sama dengan 4,5 juta transistor pada mikroprosesor moden. Jumlah jutaan ini menjadi tak bererti jika dibandingkan dengan sepuluh juta neuron-neuron yang menanggung dalam memindahkan informasi dalam otak. Tambahan lagi, tidak ada produk industri yang mampu meniru mengenal rasa dan bau seperti dalam otak.

Otak manusia memiliki sistem yang mampu menjalankan sejumlah tugas sekaligus pada saat yang sama contohnya, dengan struktur otaknya yang sempurna, seseorang yang sedang memandu kereta dapat sambil mengikuti siaran radio keretanya dan membelok stering dengan mudah. Walaupun sedang melakukan berbagai tugas secara serentak dalam satu masa, kita tidak melanggar kereta orang lain. Selain itu, kita dapat menambah kelajuan kereta dengan kaki kita. Kita dapat memahami berita yang didengar dari radio. Kita dapat menyambung kembali pembicaraannya dari tempat percakapan itu terhenti. Dan yang terpenting, kita dapat mengarahkan semua hal ini secara sempurna, pada saat yang sama. Secara ringkasnya, dengan bantuan kemampuan luar biasa otak, seseorang dapat mengendalikan berbagai pekerjaan dalam satu situasi. Keselarasan ini boleh berlaku dengan adanya sambungan antara sel saraf di dalam otak.

Jutaan rangsangan yang sampai ke otak dari dunia luar diterima dan diproses di dalam otak dengan terperinci, lalu diperiksa dan dinilai oleh otak lalu memberi arahan yang diperlukan kepada setiap sumber rangsangan. Operasi sistem yang rumit ini terus berfungsi dalam kehidupan seseorang tanpa berhenti. Kemampuan semua proses inilah yang menjadikan kita mampu melihat, mendengar serta merasakan dan kehidupan kita pun terus berlaku.

Salah satu unsur terpenting penyusunan sistem yang sempurna di dalam otak adalah sel-sel saraf yang berjumlah hampir mendekati angka 10 juta sel-sel saraf otak, belum termasuk sel-sel lainnya, yang berfungsi mengirimkan dan mentafsir maklumat dengan cara membentuk arahan dan menyalurkan arahan secara berkesan.

Apakah yang menyebabkan terjadinya hubungan di antara sel-sel dan menghasilkan keselarasan di dalam otak? Jawapannya terletak pada struktur istimewa sel saraf. Sekitar 10 juta sel di dalam otak memiliki sekitar 120 bilion sambungan. Dan 120 bilion sambungan ini benar-benar berada di tempat yang sesuai. Bila terdapat kesalahan pada salah satu sahaja dari sambungan ini, akibatnya akan memberikan yang besar. Seseorang yang mengalami hal ini tidak akan mungkin menjalankan kehidupannya dengan baik. Namun hal seperti ini tidak akan terjadi, dan manusia sihat menjalani kehidupannya secara normal. Ia menjalani kehidupan dengan sebaik-sebaiknya sementara bilion proses ajaib yang tidak disedarinya sedang berlangsung di dalam otaknya manusia.

Struktur yang bekerja secara automatik di dalam otak ini, sebagaimana halnya sistem-sistem lain di dalam tubuh manusia, memiliki rancangan sempurna di setiap peringkatnya. Kenyataan bahwa otak dapat menjalankan berjuta fungsinya tanpa kesalahan atau kerancunan menjadi bukti bahwa Allah, Pemilik Ilmu tak terbatas, telah menciptakannya beserta semua cirinya yang amat istimewa.

“Dan di bumi itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang yakin. Dan (juga) pada dirimu sendiri, maka apakah kamu tidak memperhatikan? (Adz Dzaariyaat, 51:20-21)

Dapat kita bayangkan, apa akibatnya jika otak kita rosak. Tentunya kita akan mengalami banyak sekali masalah dalam hidup kita. Sebab itu, jangan rosakkan otak kita dengan dadah.

Hormon/Maklumat.

Segala hal dalam tubuh merupakan suatu bentuk komunikasi. Banyak maklumat dalam bentuk hormon yang tersusun atas molekul-molekul besar. Tidak ada alat penerima pada susunan maklumat yang dibawa oleh hormon, molekul yang bergerak bebas dalam sistem peredaran darah dan di antara sel-sel neuron. Akan tetapi, susunan maklumat tersebut sentiasa berada ditempatnya kerana alat-alat tubuh yang menerima maklumat tersebut dilengkapi dengan sensor-sensor khusus.

Otot dan Pengeluaran peluh/Penapis udara.

Gerakan otot menyebabkan pemanasan tubuh dalam cuaca dingin. Otot-otot dapat menyebabkan 90% tubuh menjadi panas dengan cara ini. Pengeluaran peluh, di sebaliknya berguna sebagai cara penyejukan melawan pemanasan berlebihan. Dua sistem penyeimbang ini bekerja bersama untuk mempertahankan suhu tubuh yang mantap. Sistem ini bekerja jauh lebih cepat dan tepat melebihi sistem penapis udara yang ada.

Sistem Kekebalan/Angkatan Bersenjata.

Tubuh kita dipertahankan oleh sekitar 200 juta sel-sel darah putih. Seperti askar, sel-sel darah ini memiliki sistem kebijaksanaan, persenjataan mematikan, dan strategi pertempuran khusus. Namun, tidak ada askar di dunia ini yang menepati waktu dan sempurna serta sebaik sistem kekebalan.

Sekitar 250 tahun lalu, dengan penemuan mikroskop, para cendekiawan mendapati bahwa kita hidup bersama banyak makhluk kecil, yang tidak dapat kita lihat dengan mata kasar. Makhluk ini ada di mana-mana, dari udara yang kita sedut, sampai benda apa pun yang bersentuhan dengan permukaan tubuh kita, juga dijumpai bahwa makhluk-makhluk ini menembusi tubuh manusia.

Walaupun kewujudan musuh ini telah dijumpai kira-kira dua setengah abad yang lalu, sebahagian besar rahsia “sistem pertahanan” yang berlawan dengan gigih belum dapat dijumpai. Begitu ada benda asing memasuki tubuh, secara sepontan sistem molekular tubuh ini diaktifkan. Dengan rancangan strategi hebat, ia menyatakan perang mati-matian melawan musuh. Kalau kita lihat sekilas cara kerja sistem ini, nampak bahwa setiap tahap berlaku berdasarkan suatu perancangan yang sangat cermat.

Setiap sistem, organ, atau kelompok sel di dalam tubuh mewakili keseluruhan di dalam suatu pembahagian kerja yang sempurna. Setiap kegagalan dalam sistem menghancurkan tentangan ini. Oleh itu, sistem kekebalan sangat diperlukan oleh tubuh manusia.

Mungkinkah kita bertahan hidup kalau sistem pertahanan tidak ada? Atau, kehidupan yang bagaimanakah yang akan kita jalani jika sistem ini gagal berfungsi?

Sel/Mesin.

Sel adalah mesin yang sangat efisyen menggunakan tenaga. Sel menggunakan molekul-molekul kecil yang disebut ATP untuk bahan bakar. Keefisyenannya dalam pembakaran bahan bakar ini lebih besar dibanding mesin mana pun yang dikenal manusia. Di samping itu, sel-sel ini secara serentak mengerjakan berbagai tugas berbeza, yang tak mampu dilakukan oleh mesin yang dibuat manusia.

Tangan

Tangan berfungsi sebagai organ pengangkat sesuatu di mana siku adalah sendi sokongan kepada tangan, dan di sekelilingnya otot-otot menyokong gerakan melalui pengerutan dan rehat.

Rangka Tubuh

Dua akibat utama yang mungkin terjadi pada sistem apa pun yang menerima getaran. Hal ini boleh menyebabkan lubang atau menyebabkan bahagian tertentu akan patah. Rangka makhluk hidup dan rangka kereta telah direka untuk mengurangkan getaran pada tubuh manusia. Namun rangka kereta atau kenderaan kemampuannya tidak sama seperti tulang yang dapat memperbaiki dirinya sendiri apabila patah.

Mata.

Retina mata adalah alat yang paling peka kepada cahaya di antara semua jenis zat. Berbagai jenis sel sensor telah dibuat dengan kedudukan terbaik untuk menangkap gambar dalam fotografi. Namun, mata secara automatik menyesuaikan fokus dan penglihatan atas kekuatan cahaya luaran. Oleh kerana itu, mata jauh lebih baik ciptaanya dari seluruh kamera.

Mata makhluk hidup sangatlah peka terhadap cahaya, dan mudah rosak dari kesan cahaya. Tapi kita masih mampu melihat matahari dan sekeliling kita dengan baik dan berkat sejumlah kemudahan yang memberi perlindungan yang secara khusus yang dicipta oleh Allah. Salah satu kemudahan atau bahan pelindung tersebut adalah sekumpulan molekul pigmen yang ada pada mata.

Hidung dan Lidah

Struktur yang amat mengagugkan ini pancaindera pengecap rasa telah memberi sumber ilham yang banyak kepada ilmuan. Peralatan yang meniru fungsi lidah manusia telah dibangunkan seperti lidah elektronik misalnya. Penemuan ini membantu kita membezakan antara makanan segar dan makan tidak segar serta menemukan bau busuk pada makanan akibat pertumbuhan bakteri. Pada lidah buatan ini, aliran elektroniknya mempunyai 100 lubang teramat kecil, masing-masing dirancang menyerupai bintik pengecap pada lidah manusia. Tetapi jika dibandingkan dengan lidah manusia dan lidah buatan ini merupakan alat pengecap yang sangat kuno. Lidah kita jauh lebih baik dibanding lidah elektronik dan ini hanyalah menunjukkan betapa besar nikmat pancaindera pengecap ini.

Hidung bekerja bagaikan makmal analisis kimia. Hidung amat peka sehingga mampu mengenali hingga 10.000 bau yang berbeza. Yang amat menarik adalah kecepatan menakjubkan dari semua proses ini. Antara saat molekul kopi memasuki hidung kita hingga kita mengenali baunya hanya memerlukan waktu kurang dari sesaat.

Telinga/Hi-Fi Stereo.

Rambut yang sangat halus dalam telinga bahagian dalam badan manusia mengubah suara menjadi isyarat-isyarat eletrik seperti yang terdapat pada mikrofon. Telinga hanya boleh merasakan suara antara frekuensi 20 hingga 20.000 Hz. Spektrum ini paling tepat untuk manusia. Seandainya manusia mendapat spektrum yang lebih besar, kita akan dapat mendengar langkah-langkah kaki semut hingga suara frekuensi tinggi di atmosfera. Keadaan ini tidak akan memberi ketenangan kepada manusia akan sentiasa merasakan suasana bising.

Jantung/Sistem Pompa.

Jantung mulai berdetik dalam rahim ibu dan terus berdetik pada berbagai peringkat, 70-200 kali per minit tanpa rehat sepanjang hidup. Selama tiap detikan, jantung boleh istirehat sekitar setengah saat. Jantung berdetik sekitar 10,000 kali sehari. Jantung yang dimiliki oleh manusia seberat 132 Ib (60 kilogram) mengepam sekitar 1,7 gelen (6.5 liter) darah setiap hari. Seumur hidup jantung mengepam darah dengan cukupnya untuk mengisi 500 kolam renang dengan isi 300 meter kubik. Mesin pam buatan manusia tidak mampu bekerja begitu lama tanpa diperbaiki sepanjang masa tetapi ciptaan Allah mampu melaksanakan tugas dengan sempurna.

Steven Vogel, seorang perekayasa dari Duke University di Amerika, menyatakan bahawa jantung manusia tidak akan dapat ditiru:

”Ini kerana mesin yang kita miliki, sebanyak mana pun keluaran tenaga atau daya-kerjanya, bekerja dengan sangat berbeza… Otot (jantung) adalah mesin yang lembut, basah, sentiasa mengembang dan mengerut dan ia memang tidak menyerupai dengan apa pun yang ada dalam perbendaharaan teknologi kita. Jadi, anda tidak akan mampu meniru sebuah jantung. (Robert Kunzig, “The Beat Goes On,” Discover, Januari 2000)

Ringkasnya, dengan semua teknologinya manusia tidak akan mampu membuat jantung. Mereka yang menyatakan bahawa jantung dan keseluruhan tubuh yang menyeluruh pasti ada yang menciptanya dengan sengaja, jelas adalah menjadi kesalahan besar jika tidak mengakui penciptaNya. Allah memerintahkan kita untuk merenungkan bukti-bukti penciptaanNya dan bersyukur kepadaNya:

Ginjal/Sistem Penapisan Limpa.

Ginjal manusia menapis sekitar 37 gelen (140 liter) darah setiap hari, melalui satu juta unit penapisan kecil yang disebut nefron, dan terus berlanjut hingga sekitar lapan puluh tahun tanpa rehat. Pusat pengolahan limpa yang dirancang untuk pengilangan boleh menangani jumlah yang jauh lebih lama tetapi usianya sangat pendek. Seterusnya, campuran kimia zat yang ditapisnya jauh lebih sederhana jika dibandingkan dengan darah. Ginjal jauh lebih rumit dan efisien dibandingkan dengan lain-lain organ penapisan.

Ingatlah, dadah dapat menghancurkan organ-organ tubuh kita. Oleh itu, sayangi diri kita sendiri dengan cara menjauhkan diri daripada dadah.

Oleh Waladi - Selatan Online
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger