Headlines News :
.
Home » , » Passport Malaysia - Akhirnya berjaya juga aku miliki

Passport Malaysia - Akhirnya berjaya juga aku miliki

Written By Unknown on Wednesday, January 19, 2011 | 03:27

Semalam tepat saja pukul 8.00 pagi, tanpa melepak2 @ bersantai2 di pejabat, aku terus pulang dengan segera kerumah. Ini kerana aku telah berjanji bersama sahabatku untuk pergi ke Jabatan Imigresen di Putrajaya.

Ini adalah kali pertama aku ingin membuat pasport, sementara dua orang lagi kawanku hanya renew sahaja. Inilah akibatnya mengatal tangan membooking tiket promosi Air Asia minggu lepas. Pergi balik ke Bandung Indonesia hanya RM150, siapa tak rambang mata. Booking yang lebih penting. Benda2 lain boleh dilakukan kemudian. So hari ini dimasa2 yang terluang aku terjah Jabatan Imigresen di Presint 2, Putrajaya.

Malangnya, sampai2 sahaja dipintu masuk terpandang papan tanda pemberitahuan, bahawa bahagian untuk membuat Pasport Malaysia telah berpindah ke Persiaran Diplomatik, Presint 15. Pening juga aku mencari tempatnya. Maklumlah, Putrajaya ni, aku cuma pandai selok belok jalan saja, tapi nama Presint & nama jalan haram tak reti sangat pun. Dipendekkan cerita setelah terlajak2 dan berpusing2 sampai jumpa Alamanda dua kali, barulah aku jumpa Presint 15 ni. Rupanya kawasan ni selalu aku lalu. Kiranya jalan shortcut Putrajaya untuk ke Bangi (Kg. Abu Bakar Baginda & Kompleks Sukan Maybank). Sampai2 sahaja, puas pula mencari bangunannya. Laaa, bangunan pun tak ada juga nama Jabatan Imigresen. Nasib baiklah ada signboard dan abang2 guard yang boleh memberi panduan. Akhirnya aku sampai juga sekitar pukul 11.30 pagi.

Pintu masuk bangunan ke Jabatan Imigresen
Masuk kaunter aku terus diberi borang dan diarahkan mengambil gambar serta photostate kad pengenalan di kedai bersebelahan. Ambil gambar kenalah cas RM15 & diberi 4 keping gambar. Selepas mengisi butiran di borang, barulah aku dibenarkan mengambil no. giliran. Tak sampai 10 minit no. aku terpampang & diarahkan ke kaunter 1. Setelah puas mengecop ibu jari dan pengessahan kad pengenalan, aku disuruh menunggu sebelum dipanggil semula sekitar 10 minit untuk melakukan bayaran Sebanyak RM100 (harga pasport le).

Pasport Malaysia milikku
Selepas mendapat resit, sekali lagi aku disuruh menunggu sebelum dipanggil semula untuk penyerahan pasport. Kali ini aku menunggu agak lama sikit. Mengikut diresit bayaran, tertera bahawa jika kali pertama memohon, proses dalam lingkungan dua jam selepas bayaran. Kat luar tadi aku tengok banner, mengatakan 1 jam selepas bayaran. Nak pergi makan @ nak tunggu ni. Apabila aku amati semula no2 yang tertera itu tidaklah jauh sangat dari no aku. Jadi aku buat keputusan tunggu sahaja. Oleh kerana orang2 yang sebelumku menyangka prosesnya lambat, mungkin mereka telah keluar untuk lunch, jadi apabila no2 mereka muncul tapi mereka tiada, maka cepatlah giliran aku tiba. Aku rasa sekita 20 minit saja kot selepas aku membuat bayaran. So aku rumuskan waktu yang aku habiskan disini sekitar 1 jam sahaja. Cukup pantas. Kalau macam nilah semua jabatan kerajaan bekerja, dapat bonus 3 bulan pun aku tak kisah.hehehehe

Peta laluan ke Jabatan Imigresen Presint 15
Walauapapun aku kini dah senang hati bila dah dapat pasport ni. Walaupun aku nak pergi ke Bandung bulan April nanti, sekurang2nya aku taklah tergesa2 nak buat hujung2 nanti. Lagipun bulan February ini, aku akan terbang ke Sabah terlebih duhulu bersama keluarga. Jadi bolehlah berlagak sekejap guna pasport. Ye lah, malas aku nak guna slip2 border pas ni. takut hilang je nanti. Banyak cerita tu kalau hilang.

p/s: Baru bulan January untuk 2011 ni. Tapi schedule hingga bulan April ni akan terbang dua kali berlainan destinasi. Agak2 tah berapa kali kot aku nak terbang jer sampai hujung tahun ni. Rasa macam orang kaya je kan. hehehehe.

Apa pun "NOW EVERYONE CAN FLY". Thanks AIR ASIA

Share this article :

3 comments:

  1. aku pun jeles gakk....huh! dikesempatan ini aku mesti nak kirim barang dengan ko....macam2 nih...

    ReplyDelete
  2. wah.nak ikut!kite pun duk dkt je ngan pjaya,setakat alamanda dan sekitanya pejam mata jelah drive.tapi jgn tersesat hah,parah nk cari jln keluar.bersimpang siur tgk nama presint he3...

    ReplyDelete

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger