Headlines News :
.
Home » , » Final FA Cup 2012 - Liverpool 1-2 Chelsea

Final FA Cup 2012 - Liverpool 1-2 Chelsea

Written By Unknown on Monday, May 7, 2012 | 01:21

Sesungguhnya bolasepak itu memang kejam. Perasaan sedih, kecewa dan bercampur baur bakal menyelubungi diri peminat seandainya pasukan kesayangan mereka dilanda kekalahan lebih-lebih lagi pada pentas perlawanan akhir. Begitulah kisahnya yang berlaku kepada pasukan Liverpool selepas tewas di perlawanan akhir FA Cup 2012 kepada Chelsea dengan keputusan 2-1.

Adakalanya nasib sememangnya memainkan peranan penting dalam setiap perlawanan. Dari segi keseluruhan permainan malam semalam, kita sememangnya berpuas hati dengan aksi pemain-pemain Liverpool walaupun agak lembab diwaktu separuh masa. Mungkin ada beberapa percaturan yang agak kurang memuaskan seperti meletakkan Spearing dalam skuad utama banyak memberi impak negatif berbanding positifnya. Dua kesilapannya membuatkan Chelsea selesa berada 2 gol dihadapan melalui jaringan Ramires dan Drogba.


Mungkin menyedari perjudian meletakkan Spearing sebagai satu kesilapan besar, Dalglish segera mengeluarkan nya dan memasukkan Carroll. Hasilnya 100% permainan Liverpool berubah. Carroll yang dikutuk-kutuk sebelum ini telah berjaya menjaringkan gol pertama Liverpool. Apa yang menarik dari gol ini ialah, Carroll dengan lengang-lengoknya berjaya memperdayakan John Terry sebelum membuat rembatan padu menewaskan Peter Cech.


Sebenarnya malam kedukaan dan kepedihan peminat Liverpool bermula seawal jaringan ke-2 Carroll yang tidak diiktiraf oleh penjaga garisan lagi. Seperti yang diperkatakan, apa guna permainan bolasepak ini menjadi sukan no. 1 dunia tetapi masih lemah dari menyelesaikan masalah bola yang terlepas dari garisan gol. Begitulah nasib yang menimpa Carroll dan Liverpool apabila bola tandukanya dilihat sudah pun melepasi garisan gol sebelum berjaya di tolak keluar oleh Cech. Malangnya pergerakan yang pantas itu membuatkan penjaga garisan terlepas pandang dan seterusnya tidak mengiktiraf jaringan tersebut.


Tahniah kepada Chelsea kerana menjuarai piala FA ini untuk koleksi mereka yang ke-7. Seharusnya mereka berterima kasih dengan Liverpool dan penjaga garisan kerana telah merelakan kemenangan berpihak kepada mereka. Mungkin ada hikmah disebalik kekalahan ini. Kemenangan berterusan adakalanya membuatkan kita berasa bongkak dan lupa diri untuk mengenali bahawasanya bola itu bulat. Mungkin juga untuk menjadikan kejuaraan yang dipertandingkan musim ini menjadi lebih adil dimana setiap piala hanya dimenangi oleh satu pasukan.


p/s: Tah kenapa tak terasa terlalu sedih pula. Dari segi persembahan Liverpool dah cukup berpuas hati hanya keputusan pengadil yang membuatkan sedikit kecewa. So sekurang-kurangnya tahun ni taklah terlalu mendukacitakan kerana Liverpool ada juga satu piala walaupun digelar piala Mickey Mouse. Janji kami ada, korang ada ke?.


Scoring Summary

Chelsea   Liverpool
Ramires (11')Andrew Carroll (64')
Didier Drogba (52')

 Teams

Chelsea Liverpool
Petr Cech25 Pepe Reina
Ashley ColeGlen Johnson
26 John TerryDaniel Agger
17 Bosingwa37 Martin Skrtel
Branislav IvanovicJosé Enrique
Frank LampardSteven Gerrard
12 John Mikel Obi19 Stewart Downing
Ramires20 Jay Spearing
11 Didier Drogba14 Jordan Henderson
21 Salomon Kalou39 Craig Bellamy
10 Juan MataLuis Suárez
Substitutes
22 Ross TurnbullDoni 32
19 Paulo FerreiraJamie Carragher 23
Michael EssienMartin Kelly 34
15 Florent MaloudaMaxi Rodríguez 11
16 Raul MeirelesJonjo Shelvey 33
Fernando TorresDirk Kuyt 18
23 Daniel SturridgeAndrew Carroll 9
Substitutions
Raul Meireles for Ramires (76)Andrew Carroll for Jay Spearing (55)
Florent Malouda for Juan Mata (90)Dirk Kuyt for Craig Bellamy (78)
Yellow Cards
John Mikel Obi (37)Daniel Agger (45)
 Luis Suárez (82)
· Squads: Chelsea | Liverpool
FA Cup
16:15 +00:00, May 5, 2012
Wembley Stadium, London, England
Referee: P Dowd
Share this article :

1 comment:

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger