Headlines News :
.
Home » » HARTA DAN DIRI HANYA PINJAMAN

HARTA DAN DIRI HANYA PINJAMAN

Written By Unknown on Saturday, January 2, 2010 | 03:37

HARTA DAN DIRI HANYA PINJAMAN

Bismilahirohmaniroh im

TERDAPAT empat golongan manusia yang tidak akan merasa runsing atau gelisah, ketika seluruh manusia menempuh kegawatab pada hari kebangkitan di Mashsyar kelak. Malah golongan berkenaan akan ditempatkan oleh Allah SWT di suatu bukit
“ KASTURI” yang sangat harum dan nyaman. Betapa mewah dan selesanya keadaan mereka sebelum memasuki syurga lagi.

Golongan bertuah itu seperti dijelaskan oleh Sabda Rasulullah S.A.W.sebelum yang bermaksud:

1) “Seorang yang membaca al-Quran semata-mata untuk mendapat keredaan Allah SWT.
2) Orang yang menjadi iman(imam solat atau pemimpin masyarakat) dalam situasi disenangi(diredai) orang ramai.
3) Seseorang yang melaungkan azan di masjid dan berdoa kepada Allah Azza wa Jalla semata-mata untuk mendapatkan ganjaran Allah SWT.
4) Seseorang yang dibala dengan harta(sama ada kemisikinan atau kekayaan) di dunia, tetapi ujian harta tersebut tidak menjejaskan amalan akhirnya”.

Golongan pertama, ialah mereka yang penuh keyakinan bahawa membaca al-Quran adalah ibadat yang disukai Allah SWT. Mereka senantiasa membacanya, bukan untuk berlagu dan menarik perhatian orang ramai, sebaliknya hanya untuk mendapatkan reda dari Allah SWT.

Disamping membaca, mereka berusaha memahami maksud dan mengambil hidayah, hukum hakam, iktibar serta peringatan daripada wahyu Allah SWT yang dibacanya itu.

Golongan Kedua, ialah orang yang jadi imam kepada sesuatu kaum, sama ada imam solat atau imam sebagai pemimpin masyarakat. Dalam keadaan orang ramai reda dan menyukainya, disebabkan akhlaknya yang mulia, nasihatnya yang baik dan menepati kehendak Allah SWT serta kepimpinannya yang adil.

Golongan Ketiga, ialah seorang lelaki yang azan di masjid, musalla atau di mana jua kerana Allah Taala, semata-mata azan untuk mendapat pahala kerana sebutan pertama dalam azan adalah menyebut nama Allah SWT dan Rasul-Nya.

Mereka melaungkan azan kerana terdapat didalam azan perkataan dan seruan yang baik, mengajak manusia mendirikan solat ( hayya alas solah) dan mengajak manusia mencapai kejayaan ( hayya alas falah ). Nasihat yang baik termasuk seruan “As Solatu Khairun Minan Naum” ( sembahyang lebih baik daripada tidur).

Golongan Keempat, ialah seorang yang ditimpakan bala(ujian) harta oleh Allah SWT di dunia ini, tetapi bala itu tidak menjejaskan amalan akhiratnya. Diuji dengan rezeki sama ada miskin ataupun kaya. Kemiskinan sememangnya menyusahkan seseorang . Tetapi kekayaan juga boleh jadi ujian yang berat kepada manusia.

Kekadang-kadang orang yang kaya sangat berat untuk menderma, kerana walaupun hartawan kadangkala hatinya miskin (bakhil). Berat untuk mengeluarkan harta bagi kebajikan orang lain.

Namun golongan keEMPAT yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW, itu, bala rezeki sama ada miskin atau kaya tidak menjejaskan kerja amalannya untuk akhirat.


Dalam susah kerana dibalakan dengan kemiskinan, mereka masih mampu menyenarai dan memperuntukkan sebahagian hartanya untuk menderma bagi kepentingan agama walau sedikit tetapi ikhlas untuk pahala akhirat, di samping untuk keperluan diri dan rumah tangganya.

Kekayaan juga kadangkala menjadi malapetaka kepada seseorang, mereka terlalu sibuk untuk mengurusnya hingga lupa kebajikan jiran tetangga dan ahli masyarakat yang miskin serta memerlukan.

Sebahagian hartawan pada umumnya merasa kehidupannya amat selesa, keselesaan menjdikan mereka lupa Tuhan tempat bergantung segala-galanya. Justeru masyarakat sekeliling tidak mendapat sebarang manafaat daripada kekayaan hartawan itu, kerana harta mereka sedang dilabur dalam mana-mana instituasi kewangan yang menjanjikan keuntungan lumayan.

Bagaimanapun Nabi S.A.W. menegaskan, ada orang yang diselamatkan oleh Allah SWT daripada bala harta, kekayaan tidak menjdikan mereka lupa daratan sebagaimana yang terjadi kepada Tsa’labah dan Qarun.

Orang yang diselamatkan Allah SWT itu, semakin dia hartawan semakin meningkat rasa tanggungjawabnya, bahkan bersyukur kepada Tuhan yang mengurniakan harta melimpah.

Dengan harta yang banyak itu mereka banyak pula mengeluarkan zakat, bermurah hati membantu orang yang memerlukan, kerana dia sedar bahawa harta dan dirinya hanya PINJAMAN dan AMANAH Allah SWT.

Jika kehidupan di dunia manusia memerlukan harta dan wang untuk menyelesaikan pelbagai urusan, di akhirat juga manusia memerlukan sesuatu untuk mencapai kebebasan daripada azab neraka, juga untuk memasuki syurga yang dijanjikan Allah SWT.

Yang dimaksudkan “SESUATU” itu adalah pahala. Pahala adalah tanda keredaan Allah SWT. Harapan seseorang untuk mencapai kebahagian akhirat dalam syurga, hanya jika pahala mengatasi dosa.

Antara cabang pahala di akhirat kelak adalah pahala akan menjadi nor (cahaya). Cahaya menjadi suatu keperluan manusia di alam barzah dan juga akhirat. Jika manusia terpaksa menyediakan lampu untuk menerangi rumah pada malam hari yang gelap gelita, maka mereka juga mesti berusaha untuk menyediakan cahaya untuk dirinya di akhirat.

Solat yang khusyuk dan sempurna adalah antara ibadat yang akan menjadi cahaya bagi menerangi seseorang pada hari akhirat kelak.

Orang lain tidak mungkin dapat menumpang cahaya dari nor ibadat seseorang pada hari akhirat. Kerana cerah cahaya pada hari akhirat itu ibarat cerah penglihatan seseorang, yang manaafatnya hanya untuk individu berkenaan sahaja. “Orang buta tidak mungkin matanya dapat menumpang cerah penglihatan orang lain”..Amin

Hanya dengan Allah SWT kita menyerah diri, agar memperolehi taufik dan hidayah-Nya
Share this article :

2 comments:

  1. warna kontra sgt , ssah na bca , kne tenung lama2

    ReplyDelete
  2. minta maaflah banyak2. bukan apa, ni post lama @ masa create pun gn template lama. So bl gn template ni lain plk jdnyer.

    *just highlight jer klau nak baca.

    ReplyDelete

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger