Headlines News :
.
Home » , » Maksud Rogol????

Maksud Rogol????

Written By Unknown on Thursday, January 28, 2010 | 13:22

Apakah perbezaan di antara Rogol dan Hubungan Seks?
Rogol adalah perbuatan yang kejam di mana perogol memaksa si mangsa untuk melakukan hubungan seks dengannya. Ia merupakan perbuatan yang bersifat agresif yang bertujuan untuk memalukan dan menguasai si mangsa. Rogol bukanlah seks. Seks melibatkan keizinan bersama pasangan.

Apakah maknanya Rogol Berkanun?
Melakukan hubungan seks dengan seorang gadis yang berumur 16 tahun dan ke bawah dengan atau tanpa izinnya dianggap sebagai rogol berkanun.

Kenapa lelaki merogol?
Satu mitos yang biasa didengar bahawa lelaki tidak dapat mengawal nafsu berahi mereka. Walau bagaimanapun, hakikat yang sebenarnya ialah rogol bukan mengenai daya penarik atau nafsu berahi. Ia adalah mengenai kuasa dan pengawalan ke atas si mangsa.

Bagaimanakah Rogol itu berbeza daripada jenayah-jenayah seksual yang lain?
Undang-undang mentakrifkan rogol sebagai penembusan zakar lelaki ke dalam faraj seseorang perempuan dengan tanpa izinnya. Wanita dan lelaki boleh diancam secara seksual dengan cara-cara yang lain seperti seks di luar tabii, liwat serta sentuhan seksual yang tidak wajar. Untuk jenayah-jenayah seperti ini, pesalah boleh didakwa melalui undang-undang di bawah seksyen-seksyen lain, seperti pencabulan, liwat, pencabulan seksual atau percubaan merogol. Jika anda merupakan seorang mangsa jenayah-jenayah tersebut, anda masih boleh membuat laporan polis.

Kenyataan Sebenar bertentang dengan Mitos-mitos berkenaan dengan Rogol
Mitos : Gadis-gadis yang memakai pakaian seksi atau menggoda lelaki akan menyebabkan rogol berlaku.
Kenyataan : Rogol tidak ada kaitan dengan pilihan pakaian seseorang gadis atau cara dia berkelakuan. Ini adalah satu mitos yang dijadikan alasan supaya perogol dapat menyalahkan si mangsa. Orang yang patut dipersalahkan kerana merogol ialah perogol itu sendiri. Kanak-kanak, wanita yang telah berumur dan wanita yang berpakaian sopan atau mereka yang memakai tudung juga pernah dirogol. Rogol bukan mengenai nafsu berahi. Rogol ialah suatu perbuatan jenayah yang ganas di mana seks digunakan sebagai senjata.

Mitos :
Kebanyakan wanita dirogol oleh orang yang mereka tidak kenali.
Kenyataan : Statistik daripada pihak polis menunjukkan bahawa cuma ada peratusan yang kecil sahaja kes-kes rogol dilakukan oleh mereka yang tidak mengenali mangsanya. Dalam 80% kes-kes berkenaan, si mangsa kenal perogolnya – dia merupakan seorang kenalan, kawan atau ahli keluarga sendiri. Perogol boleh terdiri daripda sesiapa sahaja.

Mitos :
Kebanyakan kes-kes rogol berlaku di lorong-lorong gelap, tempat-tempat sunyi dan tempat-tempat bahaya.
Kenyataan : Menurut pihak polis, 69% kes-kes rogol berlaku di rumah kediaman dan bangunan. Kaum wanita masih perlu berwaspada pada waktu malam, di jalan-jalan sunyi atau di tempat-tempat gelap, tetapi mereka juga menghadapi risiko di tempat-tempat lain.
Bolehkah seseorang menjadi hamil atau dijangkiti penyakit kelamin (STD) setelah dirogol?
Jika kondom tidak digunakan semasa rogol berlaku, risiko si mangsa menjadi hamil ataupun dijangkiti penyakit kelamin adalah tinggi. Anda perlu menjalani pemeriksaan di hospital kerajaan, Bahagian Kemalangan dan Kecemasan, di mana di sana anda juga boleh membuat laporan rogol.

Bolehkah seseorang wanita berkahwin setelah dirogol?
Ya. Seseorang wanita yang pernah dirogol masih boleh berkahwin dan berkongsi hidup dengan seseorang yang dia cintai.

Perlukah seseorang wanita yang telah dirogol berkahwin dengan perogolnya?
Kadang-kadang mungkin terdapat desakan supaya si mangsa berkahwin dengan perogolnya, terutamanya jika dia telah mengandung. Sesiapapun tidak patut dipaksa untuk berkahwin dengan perogolnya. Jika seseorang wanita itu berkahwin dengan perogolnya, ada kemungkinan penganiayaan itu akan berterusan selepas perkahwinan.

Apa harus saya buat jika saya telah dirogol?
Jangan menyucikan diri atau bertukar pakaian, walaupun anda ingin berbuat demikian. Ia akan menghilangkan bukti-bukti yang penting seperti air mani, darah, air liur, rambut dan gentian.

Proses membuat laporan rogol mungkin sukar bagi mangsa-mangsa rogol.
Dapatkan seorang kawan atau ahli keluarga untuk memberi sokongan dan menemani anda ke hospital dan/atau ke balai polis atau hubungi salah satu organisasi wanita bukan kerajaan atau perkhidmatan kaunseling.


Pergi ke Bahagian Kemalangan & Kecemasan di hospital kerajaan untuk menjalani pemeriksaan dengan serta merta.

Doktor akan memeriksa anda untuk mengumpul bukti-bukti.
Walaupun anda mungkin merasa tidak selesa, adalah amat penting untuk mendapatkan bukti-bukti rogol dengan secepat mungkin.


Buat laporan polis secepat mungkin.
Kakitangan hospital akan menghubungi pihak polis dan anda boleh membuat laporan di hospital atau jika anda pergi ke balai polis dahulu, seorang polis wanita akan menemani anda ke hospital. Anda boleh membuat laporan polis kemudian tetapi selepas 72 jam, kes rogol itu akan dianggap sebagai "kes lama".

Adakan perbincangan dengan seseorang.
Berbincang dengan seseorang yang anda percayai atau dengan menghubungi salah satu organisasi wanita bukan kerajaan atau perkhidmatan kaunseling adalah sangat penting walaupun anda bercadang tidak mahu pergi ke balai polis. Melalui perbincangan, anda boleh menangani perasaan takut, bimbang dan hilang nilai diri yang sering dialami oleh mangsa gangguan seksual. Pusat Kesedaran Wanita memberi perkhidmatan percuma secara sulit untuk melindungi mangsa-mangsa.

Ingat, rogol bukan kesalahan anda!
Orang yang patut disalahkan kerana merogol ialah perogol itu sendiri. Dengan melaporkan kejadian rogol, anda mungkin menolong wanita-wanita lain daripada disakiti oleh perogol tersebut.

Apakah harus saya buat jika seseorang kawan saya telah dirogol?
  • Mendengar apa yang diceritakannya.
  • Mempercayainya. Sangat penting untuk mangsa-mangsa rogol mengetahui bahawa ada orang mempercayai mereka. Kebanyakan orang tidak akan berbohong mengenai diri mereka dirogol.
  • Nyatakan penghargaan anda kepadanya kerana sudi memberitahu anda. Nyatakan kepadanya bahawa anda faham betapa sukar untuk menceritakan tentang apa yang telah berlaku.
  • Memberikan sokongan dan keyakinan bahawa ia bukan kesalahannya. Dia bukan penyebab berlakunya rogol dan sesiapapun tidak patut dirogol. Yang bersalah ialah perogol sendiri.
  • Mendorongnya untuk membuat laporan polis dan/atau menghubungi salah satu pertubuhan wanita seperti Pusat Kesedaran Wanita atau Befrienders untuk mendapatkan kaunseling.
Apakah yang dapat saya lakukan untuk mencegah berlakunya rogol?
  • Layan wanita dengan rasa hormat.
  • Mendidik orang di sekeliling anda dengan memperbetulkan mitos-mitos mengenai rogol kepada mereka. Rogol bukan kesalahan si mangsa.
  • Jangan membuat gurauan seks atau komen-komen terhadap wanita dan jangan bertolak ansur apabila orang lain mengatakannya.
  • Berikan sokongan anda kepada usaha-usaha Pusat Kesedaran Wanita dan pertubuhan-pertubuh an wanita yang lain yang berkempen untuk menghentikan keganasan terhadap kaum wanita.
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger