Headlines News :
.
Home » » MANUSIA SUDAH HILANG NILAI KEMANUSIAANNYA

MANUSIA SUDAH HILANG NILAI KEMANUSIAANNYA

Written By Unknown on Monday, January 11, 2010 | 13:26

Apa lagi yang boleh kita ungkapkan selain tergambar di dalam minda kita bahawa manusia sudah hilang sifat kemanusiaannya apabila sanggup melakukan kekejaman tanpa rasa kasihan belas terhadap sesama manusia.

Saya yakin sesiapa sahaja yang membaca berita pembunuhan kejam Kampung Batang Rokan, Gemencheh, Negeri Sembilan semalam akan sependapat dengan saya.

Entah di mana silapnya, empat sekeluarga menemui ajal dalam keadaan yang sangat mengerikan di tangan penjenayah yang tidak berperikemanusiaan.
Mereka yang malang itu ialah imam masjid kampung berkenaan Atan Daud, 90, isterinya Sutiah Katas, 80, menantu pasangan itu Ismail Awang, 76, dan cucu mereka Siti Khatijah Ismail, 22.

Bagi yang sempurna akal tentunya tidak terfikir bagaimana penderitaan keempat-empat mangsa yang ditinggalkan oleh pembunuh mereka dalam keadaan cukup terseksa – putus kepala, putus tangan dan pisau tercacak di dada. Ianya seumpama adegan sebuah filem, tetapi sebenarnya tidak malah kejadian itu adalah kisah benar yang kejam dan menyayat hati.
Mayat Ismail Awang ditemui dalam keadaan putus kepala sementara anaknya Siti Khadijah ditemui dengan pisau masih terpacak di dada, manakala Atan dan Sutiah ditemui dengan kesan tetakan pada tangan, seolah-olah mempertahankan diri daripada serangan.

Lebih memilukan, kesemua mangsa itu sebenarnya bukanlah individu yang mampu bertindak melawan apabila tiga daripadanya adalah warga emas dan seorang lagi wanita yang lemah.

Inilah bala Allah ke atas negara kita sekarang. Indeks jenayah semakin meningkat, perasaan belas dan kemanusia sudah tercabut di hati manusia. Semuanya ini ada sebab dan musababnya mengapa Allah menurunkan bala sedemikian. Kita semua samada kerajaan atau rakyat mesti memuhasabah diri kita sendiri apa kesalahan yang mungkin kita lakukan?

Malangnya pemerintah dan rakyat masih belum sedar dan sentiasa menjauhi kebenaran dan petunjuk Allah. Al Qur'an yang sepatutnya menjadi rujukan dan amalan dipinggirkan hanya sekadar untuk musabaqah tahunan. Undang-undang Islam jauh sekali untuk dikanunkan sebaliknya ia dicemuh dan dihina. Kerajaan terus mendaulatkan slogan-slogan yang jauh malah menyimpang dari Islam.

Saya mendoakan agar pimpinan dan rakyat negara kita kembali insaf dan sedar betapa pentingnya kita kembali kepada Islam agar kita semua selamat dan dipelihara oleh Allah.

--
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger