Headlines News :
.
Home » , , » Ulang tahun Hillsborough Disaster

Ulang tahun Hillsborough Disaster

Written By Unknown on Sunday, April 15, 2012 | 05:24


Disebalik meraikan kemenangan menewaskan Everton di pusingan separuh akhir semalam, pada hari ini bertarikh 15 April 2012, jika pada waktu dan hari yang sama bertempat di Liverpool, pastinya keadaan berada dalam keadaan suram kerana pada waktu ini dan tarikh ini pada 23 tahun lepas, telah berlaku kejadian yang benar- benar tragis dalam sejarah bola sepak Liverpool dan juga boleh dikatakan sebagai kejadian pengajaran kepada seluruh peminat bola sepak di England. Sempena ulang tahun kejadian bencana ini, SG disini ingin menulis dan menceritakan kepada anda semua mengenai sejarah rentetan bagaimana kejadian ini berlaku dan apakah kebenaran disebalik kejadian ini yang telah mengorbankan 96 orang dan ratusan yang cedera dalam kejadian ini.

Memahami kejadian ini adalah penting, kerana sebagai penyokong kelab kesayangan kita, adalah perlu untuk kita mengetahui kejadian ini supaya kita lebih tahu berkenaan sejarah kelab kesayangan kita ini.

Ceritanya bermula tarikh 15 April 1989 di stadium Hillsborough, yang pada ketika itu merupakan gelanggang rasmi bagi pasukan yang dikenali sebagai Sheffield Wednesday FC yang bertempat di Sheffield, United Kingdom. Pada waktu ini, berlakunya pertemuan antara Liverpool Fc menentang Nottingham Forest, dalam perlawanan separuh akhir Piala FA. Selepas empat tahun berlakunya bencana Heysel Stadium disaster, dengan pada masa yang sama Liverpool dalam proses ban untuk menyertai kejohanan di peringkat eropah. Dengan pada masa itu Liverpool dikendalikan oleh Kenny Daglish terus cemerlang dan gemilang dalam aksi dalam liga domestik. Dengan kejuaran berturut-turut menjadi juara Liga pada tahun “1985–86”,” 1987–88”, “1989–90” . Liverpool terus megah melebarkan sayap kejuaraan walaupun tidak boleh bermain di perlawanan liga peringkat eropah.


Diteruskan kejayaan demi kejayaan, Liverpool akhirnya telah ditakdirkan bertemu dengan Nottingham Forest, dalam perlawanan separuh akhir Piala FA pada tahun 1989. Perlawanan yang berlangsung pada tarikh hari (semasa entri inii ditulis) pada 15 April 1989. Mungkin anda semua agak terkejut mendengar nama pasukan ini” Nottingham Forest” merupakan pasukan antara yang terhebat pada era tahun 1980an. Dengan pada tahun sebelumnya iaitu pada tahun 1988 pada peringkat yang sama iaitu separuh akhir piala FA, Liverpool menentang Nottingham Forest yang menyaksikan Liverpool menewaskan pasukan ini dengan jaringan 2-1. Mungkin disebabkan dendam dari pasukan Nottingham Forest ini, maka secara tidak langsung menyebabkan semangat untuk membalas dendam adalah sangat tinggi.


Pada tahun selepas itu, dengan Liverpool kembali menentang Nottingham Forest serta pada pelawanan separuh akhir kedua dimana Everton vs Norwich City, dimana menyaksikan Everton menewaskan Norwich City dengan jaringan 1-0.

Menurut daripada sumber yang boleh dipercayai ...


Jalan antara Merseyside nak ke Sheffield itu ada kerosakan,dan pada masa yang sama berlaku traffic jam yang teruk di jalan tersebut.Perlawanan terpaksa ditangguhkan beberapa jam,sedangkan sudah ada beribu lagi penyokong Liverpool sudah berada di persekitaran Stadium Hillsborough. Pada perlawanan itu menyaksikan penyokong Liverpool telah diberikan di seat di Lepping Lane yang boleh memuatkan 15,000 orang.Manakala penyokong pasukan Nottingham Forest FC pula diberikan seat Spion Kop yang berjumlah 21,000 orang. Hal ini telah menimbulkan sedikit kekeliruan dimana, pada lumrahnya penyokong Liverpool lebih ramai daripada penyokong Nottingham Forest FC, dan secara metematiknya perlulahnya penyokong Liverpool diberikan lebih seat di dalam stadium ataupun untuk lebih bersikap adil perlulah jumlah tempat duduk di dalam stadium dibahagikan sama banyak dan sama rata.


Dan selepas itu berlakulah tragedi yang amat buruk dan menyedihkan.Setibanya mereka yang ramai sudah berkumpul di luar stadium dengan pada masa yang sama penghadang pintu tiket tidak berfungsi, maka pihak polis mengarahkan agar pintu pagar di sebelahnya dibuka. Pada masa yang sama tolak menolak untuk memasuki stadium pun berlaku untuk merebut masuk ke dalam stadium.  Tolak menolak ini menyebabkan mereka yang tersangkut di pintu tiket yang rosak tertolak ke arah meraka yang berada di depan.Dan didepan mereka yang sedang berhimpit-himpit itu ada satu terowong kecil menuju ke Lepping Lane.Dan pada masa yang sama Lepping Lane yang sudah penuh dengan penyokong Liverpool serta ditambah lagi dengan tekanan tolak lagi dari peyokong dari luar, telah menyebabkan mereka yang di depan tertolak ke pagar dan pagar itu runtuh, dan penyokong tehumpan dalam padang sekali dengan skruktur stadium yang runtuh.


Sungguh menyayat hati dan memang mengerikan, bayangkanlah dengan niat yang baik dan niat untuk menyaksikan pasukan kesayangan masing-masing beraksi dalam perlawanan, tidak disangka-sangka bertukar menjadi tradigi menyedihkan dan kini kejadian ini menjadi ingatan kepada seluruh penyokong Liverpool mahupun penyokong Nottingham Forest , bahkan juga kepada seluruh penyokong yang meminati sukan yang bernama bola sepak di England kini.


Kejadian ini menyaksikan, perlawanan ini, ditanguhkan dan berlangsung pada tarikh baru pada 7 mei 1989 bertempat di Old Trafford, Manchester yang menyaksikan Liverpool menewaskan Nottingham Forest Fc dengan jaringan 3-1. Dan pada perlawanan akhir Liverpool menentang pasukan jiran kita iaitu Everton di Wembley Stadium, London- meyaksikan Liverpool menewaskan Everton dengan jaringan 3-2- Ian Rush menjadi wira Liverpool apabila menjaringkan gol kemenangan pada masa tambahan- dalam perlawanan 3 jaringan Liverpool dijaringakan oleh (Aldridge minit ke 4/ Rush minit ke 95 dan 104).


Harap anda semua sedikit sebanyak sudah memahami segala penjelasan yang panjang lebar dari SG. Semoga semangat untuk menyokong Liverpool akan semakin menebal dalam diri anda semua . YNWA......



Kredit untuk : bobdaron.blogspot
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger