Headlines News :
Home » » Allah S.W.T. Menentukan Yang Terbaik

Allah S.W.T. Menentukan Yang Terbaik

Written By saleehs gerrard on Saturday, January 2, 2010 | 01:14

Sesuatu yang terbaik bagi kita belum tentu terbaik bagi Allah.Hidup ini adalah pilihan. Setiap apa yang kita lakukan merupakan pilihan.

Ramai di antara kita mempunyai hajat sebagai contoh ingin menjadi kaya dan kitamerasakan ia adalah terbaik bagi kita. Setiap hari kita bekerja dan berusaha ke arah itudengan harapan hajat menjadi kaya itu menjadi kenyataan. Kita melakukan pelbagaicara untuk memotivasikan diri kita ke arah itu. Kita juga melakukan ibadah seperti solatmalam, bersedekah dan sebagainya dengan harapan Allah makbulkan hajat kita.

Pernahkah kita fikirkan banyak doa dan permohonan kita kepada Allah yang tidakdimakbulkan? Akhirnya amalan ibadah kita menjadi kurang dari hari ke sehari keranakita rasa penat melakukan tetapi masih tidak berjaya. Atau mungkin kita sudah berjayatetapi ibadah pula semakin kurang kerana apa yang kita hajati sudah dimakbulkan.

Mengapa begitu?

Di dalam setiap hajat dan keinginan kita, pernahkah kita memohon kepada Allah danbertanya kepada Allah samada apa yang kita inginkan itu merupakan yang terbaikuntuk kita dan terbaik di sisi Allah? Konsep Qada’ dan Qadar adalah Allah akanmemberikan apa yang dihajati oleh manusia kerana Allah tidak zalim. Allah tidakmenetapkan sesuatu kepada kita melainkan semuanya adalah pilihan kita sendiri.Namun ada beberapa perkara menjadi ketetapan Allah kepada diri kita.

Apabila kita memilih untuk menjadi kaya atau sebagainya, adakah semua itu terbaikuntuk kita dan terbaik di sisi Allah? Adakah ia cuma terbaik bagi kita tetapi sebenarnyatidak terbaik di sisi Allah. Jika ia tidak terbaik di sisi Allah, maka sudah pasti apabila kitamenjadi kaya, kita akan lupakan Allah. Allah maha mengetahui apa yang berlaku dimasa hadapan kita.

Namun disebabkan itu adalah pilihan kita dan Allah izinkan, makawalaupun perkara itu tidak baik di sisi Allah, kita tetap dapat apa yang kita hajati tetapimalangnya ia bukanlah terbaik di sisi Allah.

Apabila kita kuat beribadah dan berdoa serta memohon kepada Allah dengan harapanhajat kita dimakbulkan, maka tinggalkan ibadah kita hanya disebabkan hajat kita. Bukankerana cintakan Allah. Kita bersusah payah dan bersungguh-sungguh melakukanibadah tetapi malangnya semua itu bukanlah kerana cintakan Allah tetapi kerana hajatkita semata-mata.

Saudara,Di masa ini telah masuk minggu ke-3 Israel menyerang Palestine. Kebanyakan orangberdoa agar Allah hancurkan Israel. Tetapi apa yang kita lihat segala doa yang sebeginibelum lagi dimakbulkan. Israel tetap kuat dan ganas menyerang Palestine.
Adakah harapan kita Allah menghancurkan Israel itu adalah terbaik di sisi Allah?

Kerana itu saya tidak pernah mendoakan kehancuran Israel atau Amerika atau apasahaja. Apa yang saya doakan adalah mendoakan agar Allah selamatkan umat Islam diseluruh dunia. Bagaimana Allah ingin menyelamatkan seluruh umat Islam di seluruhdunia, hanya Allah yang Maha Mengetahui cara yang terbaik untuk kita. Jika kitaberdoa agar Allah hancurkan Israel dan Amerika, dan doa kita diizinkan ataudimakbulkan Allah tetapi bukan terbaik di sisi Allah, maka pasti sesuatu malapetakasusulan akan berlaku.

Contoh yang ketara adalah peristiwa 11 September di mana Amerika diserang. Jika apayang dilakukan untuk menghancurkan Amerika itu bukan cara yang terbaik di sisi Allah,lihatlah apa yang terjadi kesannya kepada umat Islam sekarang. Terorist terusdilabelkan ke atas umat islam. Segala kejahatan di dalam dunia ini, pasti umat islamdisalahkan terlebih dahulu.
Sebelum kita melakukan sesuatu, mohonlah kepada Allah. Istigharahlah banyakbanyaksamada apa yang kita lakukan itu adakah terbaik di sisi Allah atau tidak.Adakah segala hajat dan keinginan kita itu terbaik di sisi Allah. Jika tidak, kita mohonagar Allah hilangkan rasa keinginan itu lalu kita tidak lagi memohonnya.

Hidup ini adalah pilihan. Setiap apa yang kita lakukan merupakan pilihan. Saudaramembaca artikel ini merupakan satu pilihan samada ingin baca atau tidak. Saudaraingin baca sehingga habis atau tidak pun merupakan satu pilihan. Makan atau tidakjuga pilihan. Memilih lauk mana ingin dimasak dan dimakan juga pilihan. Segalagalanyapiliha n. Maka tidak ada siapa yang boleh mengetahui masa hadapanmelainkan Allah. Mohonlah yang terbaik daripada Allah dan setiap yang kita inginkan,pastikan ia juga terbaik disisi Allah.

Bagaimana untuk mengetahui samada sesuatu itu terbaik bagi Allah?

Caranya adalahKOMUNIKASILAH SETIAP SAAT DENGAN ALLAH. Allah akan kuatkan gerak hati(intuition) kita dan juga Allah beri petunjuk melalui bahasa alam,
insyaAllah.
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger