Headlines News :
Home » , » Cukai perkhidmatan 6% - Wajarkah pengguna membayarnya.

Cukai perkhidmatan 6% - Wajarkah pengguna membayarnya.

Written By saleehs gerrard on Thursday, September 8, 2011 | 13:37

"Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan". Indah khabar dari rupa. Apa yang pasti rakyat dikenakan dulu, pencapaian tu tak payah pun tak pe. Semakin lama rakyat semakin tertekan, ditekan dan ditelan oleh gagasan 1 Malaysia. Senang lenangkah kita dibawah pemerintahan sekarang?. Gembirakah kita dibawah kepimpinan sekarang? Puas hatikah kita dibawah kerajaan sekarang?.

Bukan nak kutuk atau hentam, tapi bagi kita sebagai rakyat dibumi bertuah ini, adakah kita hanya mampu rela dalam pasrah sahaja. Patutkah kita menanggung cukai2 perkhidmatan yang sepatutnya di tanggung oleh syarikat2 pengusaha berkenaan. Wajarkah kita mengayakan lagi kroni2 mereka yang tak bertanggung jawab.

Tak cukup dengan cukai pendapatan yang wajib ditanggung oleh rakyat Malaysia, kini kita dibebankan lagi dengan cukai2 yang tidak sepatutnya kita tanggung. Bermula dari restauran makanan segera pengguna dah kena cukai, Astro pun mereka nak sentuh cukai. Sebuk kat kabinet nak protes sebab astro naik harga, tapi semangat tahi ayam je. Akhirnya bertambah lagi bayaran Astro. Memang patut pun kerajaan senyap je. Kalau tak naik, tak bertambahlah cukai perkhidmatan 6% tu. Otak pusing yang kononnya nak membela rakyat.

Terkini syarikat telekomunikasi pun dah mula gak melemparkan beban kepada kita. Tak cukup yang guna pascabayar ditulis 6% dalam bil, Topup reload pun terjebak juga. So lepas ni jangan ler terkejut topup RM10, tengok baki RM9.40 je tinggal. Itulah kerajaan yang perihatin.

Nampaknya kerajaan memeras ugut ni tak kira cara apapun mesti gak nak korek duit kita untuk cover simpanan yang dah kosong dikerjakan oleh mereka2 yang tak bertanggungjawab. Teringat waktu dulu ketika Kerajaan Negeri Selangor beri 20 meter padu air percuma kepada penduduknya, Kata2 mereka, " 3 bulan pasti bankrup". Alhamdulillah dah 3 tahun berlalu, tak bankrup pun. Bertambah maju adalah. Adakah kita akan terus mengemis dibumi sendiri? Fikir2kan & renung2kanlah wahai rakyat Malaysia.

Utusan Malaysia : Ramai bantah cukai 6 peratus 

p/s: lepas ni jangan terkejut pula kalau tiba2 je masuk toilet pun kena cukai perkhidmatan 6% gak. hehehehe
Share this article :

3 comments:

  1. Assalam,
    samada sedar atau pun tidak, memang kita terpaksa bayar cukai sepanjang hidup kita...dlm apa jua perkara!

    ReplyDelete
  2. sedih btol diperlakukan begini...
    revolusi diperlukan...

    ReplyDelete

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger