Headlines News :
Home » , » Musuh Khianat Kerana Kelemahan Kita

Musuh Khianat Kerana Kelemahan Kita

Written By saleehs gerrard on Tuesday, February 23, 2010 | 03:23

Posted on Thursday, January 28 @ 09:18:49 PST by tokdalang
Oleh Mohd Sayuti Omar
SETIAP kali tercetus kejadian yang tidak diingini seperti perbuatan mencemarkan rumah ibadat, masjid, gereja dan kuil atau lain-lain maka kita ramai-ramai akan bangkit memperkatakannya. Masing-masing melahirkan rasa kesal, kecewa dan sedih atas apa yang berlaku. Kita juga mula menunding jari mencari siapa yang terlibat. Timbulah berbagai teori gelap yang mana lebih memburukkan lagi keadaan.

Kita juga akan buru-buru mula membelek sejarah lama untuk dipadankan dengan apa yang berlaku.


Begitu juga dengan kejadian jahat meletakkan kepala babi hutan di dua buah masjid di Jalan Klang lama awal pagi tadi. Ia satu kejadian yang malang bagi negara ini. Hati umat Islam akan terguris dan pedih dengan perbuatan itu. Bukan saja orang muslimin di sini tetapi di tempat lain juga.

Kejadian itu bukan pertama kali berlaku. Sebelum ini sudah dilaporkan masjid di UM diletakkan kepala babi. Siap dibungkus dalam bendera Pas. Dan lama sebelum ini masjid juga pernah dilontarkan dengan perut babi.

Apakah erti dan tujuan semua perbuatan ini? Sepatutnya isu ini sudah selesai. Semua kita yang cintakan Malaysia dan bernaungan di bumi tercinta ini mencari punca apakah sebab musababnya berlaku demkkian. Bukan saja di pihak Islam, di pihak Hindu dan Kristian yang juga jujur dan berjiwa keagamaan juga turut sama sakit dan pedih dengan perbuatan demikian. Apa lagi rumah ibadat mereka juga turut dihina dan dilakukan perbuatan jahat.

Melihat kejadian itu yang melibatkan semua rumah ibadat ia semacam ada dendam antara satu sama lain. Apakah kita boleh beranggapan begitu? Kalau kita beranggapan begitu ini bermakna sampai ke bila pun masalah itu tidak akan selesai. Tuduh menuduh dan tunding menunding akan berlaku. Misalnya kalau orang Islam beranggapan yang meletak kepala babi itu orang Budha atau Hindu atau Kristian maka maka balas dendam ke atas permis dan rumah ibadat Budha, Hidu dan Gereja akan dilakukan.

Begitu juga sebaliknya.

Rasanya sudah sampai sekarang ini semua pihak mengambil pendekatan lunak, bijak dan terbuka untuk mengatasi masalah ini. Pertama, ialah perasaan syak wasangka yang tidak berdalil hendaklah dibuang. Orang Islam jangan muda menuduh orang Hindu atau Kristian melakukannya. Begitu juga kalau ia terjadi ke atas agama lain, penganutnya jangan mudah prejudis orang Islam yang melakukannya. Sebaliknya semua pihak penganut sama-sama menjaga kepentingan bersama.

Dalam konteks ini orang Hindu boleh kawal - tolong tenguk Masjid. Begitu juga dengan Kristian boleh tolong pantau Kuil Hindu. Juga roang Islam boleh tolong jenguk dan silau terhadap Gereja dan Kuil. Kalau semangat bekerjasama berlandaskan patrotik ini dapat diamalkan saya rasa masalah yang menjadi duri dalam daging ini dapat diatasi.

Dalam konteks lain pula, kejadian menceroboh dan menghina masjid dan surau ini patut dijadikan iktibar oleh orang Islam. Orang Islam khasnya Melayu jangan melihat ia perbuatan khianat semata-mata. Sebaiknya kita semua kena melihat ke dalam diri sendiri. Mahasabah kelemahan dan kekruangan yang ada dalam diri kita dan masyarakat Melayu.

Mungkin kejadian itu berlaku disebabkan perpaduan orang Melayu saat ini tidak padu. Pergaduhan kerana ingin merebut kuasa, harta dan kedudukan menyebabkan Melayu... bergaduh, bersengketa sesama sendiri. Kerenggangan kehidupan ini memudahkan musuh menyusup masuk bagi memecah belahkan perpaduan dan ukhwan orang bangsa Melayu.

Berpandukan kepada iktibar itu adalah elok kalau semua orang Melayu dan Islam insaf mengeratkan semula ikatan ukhwah sesama sendiri. Kurangkan politiking keduniaan dan mantapkan hubungan kemanusiaan. Sudah pasti kalau orang Islam dan Melayu berpadu, musuh dan mereka yang anti kepada Melayu dan Islam akan sukar untuk menyusukkan jarum kebencian dan kejelekkan mereka. [wm.kl. 8:30 pm 27/01/10]
http://msomelayu.blogspot.com/
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger