Headlines News :
.
Home » » Perlindungan sementara untuk isteri didera

Perlindungan sementara untuk isteri didera

Written By Unknown on Wednesday, February 24, 2010 | 03:47

Hak Isteri Yang Didera Untuk Mendapatkan Perintah Perlindungan Sementara.

Saya telah berkahwin 5 tahun yang lalu.di awal perkahwinan suami saya seorang yang baik lemah lembut dan penyayang.Setelah saya melahirkan anak kedua kami, suami saya telah mula berubah menjadi seorang yang pembengis dan panas baran. Saya selalu dipukul, disepak dan diterajang sehingga badan saya lebam-lebam di hadapan anak-anak saya dan saya juga pernah dikurung dan tidak dibenarkan pergi bekerja kerana cemburu . Tidak cukup dengan memukul saya suami saya juga sering memaki hamun saya dengan perkataan kesat seperti “perempuan tak guna” perempuan tak tahu malu” . Saya pernah meminta dia ceraikan saya tetapi dia telah pujuk saya dan berjanji akan berubah serta tidak akan memukul saya lagi. Namun begitu tidak sampai pun sebulan dia mula pukul saya balik apabila saya tidak dapat menyediakan makanan kesukaaannya akibatnya saya telah dipukul dan ditendang sehingga berdarah. Di Atas bantuan jiran saya telah berjaya keluar dari rumah bersama-sama anak-anak saya.Namun begitu saya sekarang ini telah menerima beberapa ugutan dari suami yang dia akan cederakan saya dan anak-anak jika saya tidak kembali semula kepada. Saya sudah tidak tahan lagi dengan siksaan dan deraannya dan tidak tahu dimana tempat untuk mengadu .Adakah saya mempunyai hak perlindungan di bawah undang-undang dan bolehkah saya minta fasakh?

Azimah rawang.

Jawapan

Saya amat bersimpati dengan apa yang menimpa puan dan saya berharap agar puan tabah dan bersabar untuk menghadapi dugaan ini. Apa yang berlaku ke atas puan adalah suatu kekejaman dan kebiadapan yang melanggar batas kemanusiaan. Kes keganasan rumah tangga di dalam Masyarakat kita pada hari ini semakin meningkat dan berada di tahap yang amat membimbangkan dan memerlukan pembelaan yang sewajarnya.

Oleh yang demikian, Puan sebenarnya mempunyai Hak di bawah Undang-undang Akta keganasan rumah tangga 1994. Saya menasihatkan puan agar segera mendapatkan rawatan di mana-mana hospital yang berdekatan dan juga membuat aduan terhadap keganasan yang dilakukan terhadap puan di mana-mana balai polis yang berdekatan .

Seterusnya puan juga sebenarnya berhak mendapatkan perintah perlindungan sementara (interim protection order/IPO).sepertim ana yang diperuntukkan di bawah Akta Keganasan Rumah Tangga.melalui perintah ini puan akan dilindungi daripada sebarang gangguan daripada pihak suami sementara menunggu siasatan polis selesai.bagi tujuan perintah perlindungan ini saya menasihatkan agar puan mendapatkan bantuan daripada Jabatan Kebajikan masyarakat (JKM) dan puan perlulah mengemukakan dokumen-dokumen seperti kad pengenalan , sijil perkahwinan puan, laporan polis, laporan perubatan serta apa-apa dokumen yang berkaitan kepada JKM untuk siasatan. Jika sekiranya JKM mendapati kes ini tergolong dalam kes keganasan Rumah tangga , maka JKM akan membantu puan dalam menfailkan satu permohonan untuk mendapatkan Hak perlindungan sementara di Mahkamah Majistret. Setelah mahkamah mengeluarkan perintah tersebut, maka JKM akan menyerahkan satu salinan kepada puan dan suami puan.

Jika sekiranya suami puan didapati melanggar perintah tersebut, maka suami puan boleh didenda tidak lebih daripada RM2,000.00 atau penjara tidak lebih dari 6 bulan atau kedua-duanya sekali serta boleh di kenakan hukuman di bawah undang-undang jenayah sepertimana diperuntukkan di bawah Kanun Kesiksaan.

Puan juga boleh mendapatkan perintah perlindungan secara menhalang suamik puan daripada melakukan kekasaran ke atas puan dengan memohon perintah injunksik dari mahkamah syariah. Beberapa syarat dan permohonan perlu dipenuhi dan sebaiknya dapatkan nasikhatg dari peguam syarie.

Selain dari itu puan juga mempunyai hak untuk bercerai dengan suami puan secara fasakh sepertimana di bawah Seksyen 53 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor di mana diperuntukkan jelas bahawa seseorang suami itu disifatkan sebagai melakukan kekejaman dan kezaliman kepada isterinya jika dia lazim menyakiti atau menjadikan kehidupan isteri menderita berpunca daripada perbuatan aniaya, termasuk suami berkawan dengan wanita jahat atau berperangai keji pada pandangan syarak. Suami yang mencederakan isterinya seperti memukul, menampar serta menendang adalah melakukan kezaliman dan ia adalah alasan yang kukuh untuk menuntut fasakh. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sebaik-baik kamu adalah mereka yang baik dengan isterinya. Dan aku adalah yang terbaik di antara kamu.”.

Oleh yang demikian, Puan boleh menggunakan laporan polis, laporan perubatan serta perintah perlindungan sementara ini sebagai bukti untuk menyokong permohonan fasakh puan tersebut.

Saya juga menasihatkan agar puan mendapatkan khidmat nasihat daripada peguam syari’e yang bertauliah dan berpengalaman bagi melicinkan proses permohonan fasakh puan . Jika sekiranya puan tidak mampu untuk melantik peguam, puan bolehlah mendapatkan bantuan daripada Biro Bantuan Guaman atau Pusat Bantuan Guaman.

Jawapan ini disediakan oleh Yusmawati Binti Ab.llah Exco Penerbitan PGSM.

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger