Headlines News :
.
Home » , » Penyusuan badan eksklusif bagi tujuan mencegah kehamilan

Penyusuan badan eksklusif bagi tujuan mencegah kehamilan

Written By Unknown on Wednesday, February 24, 2010 | 03:52

Kaedah penyusuan badan secara eksklusif bagi tujuan mencegah kehamilan hanya berkesan sekiranya semua (bukannya salah satu) syarat di bawah dipenuhi:

* Usia bayi yang dilahirkan di bawah empat bulan (ada pendapat yang mengatakan enam bulan)
* Menyusu badan sepenuhnya
* Belum didatangi haid

Sekiranya salah satu syarat terbabit tidak dipenuhi misalnya selepas tempoh usia sembilan bulan seperti dalam keadaan anda, kaedah ini tidak lagi dijamin keberkesanannya dan anda terdedah kepada risiko kehamilan.

Pada setiap pemeriksaan antenatal ini, anda digalakkan berbincang dengan doktor anda mengenai kaedah pencegah kehamilan yang terdapat di pasaran.

Jika anda ingin menyusu badan, kaedah tidak berhormon (seperti IUD) ataupun kaedah berhormon progestin saja (seperti pil tertentu, suntikan depo atau implan) boleh digunakan, pilihlah yang bersesuaian dengan anda.

Seperti yang dinyatakan di atas, selepas kelahiran kelak, anda boleh meneruskan penyusuan badan dan menggunakan kesempatan kaedah ini untuk turut mencegah kehamilan selama tempoh empat bulan dengan syarat anda belum didatangi haid dan menyusu badan sepenuhnya.

Pada penghujung tempoh empat bulan terbabit (tanpa perlu menunggu kedatangan haid), anda perlu bertukar kepada kaedah lain yang berkesan.

Jika penyusuan badan tidak eksklusif, anda dinasihatkan menunggu kedatangan haid (sebagai kepastian bahawa anda tidak hamil) sebelum implan dipasang.

Anda juga boleh memilih untuk memasang implan lebih awal (pada penghujung waktu berpantang) lebih-lebih lagi jika anda serius tidak menginginkan kehamilan dalam masa terdekat selepas itu. Ini kerana kaedah implan sangat berkesan (menghampiri 100 peratus).

Kaedah implan tidak mengganggu penghasilan susu badan. Lazimnya ia selamat digunakan. Bagaimanapun, doktor akan membuat saringan kesihatan secara pertanyaan dan pemeriksaan mudah sebelum memasang implan terbabit.

Perkara yang juga penting adalah bagi anda untuk mengetahui kemungkinan kesan sampingan kaedah implan (lazimnya gangguan haid iaitu sedikit-sedikit atau tiada langsung) dan membuat perbandingan dengan kaedah lain.

Kurang kefahaman dan kesediaan untuk menerima kemungkinan ini boleh menyebabkan seseorang tertekan serta menghentikannya (dalam keadaan implan, dikeluarkan) sebelum waktunya. Memandangkan implan mempunyai kos muka yang tinggi, ini boleh dianggap membazir jika dikeluarkan sebelum waktunya.

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger