Headlines News :
.
Home » » wasiat agama

wasiat agama

Written By Unknown on Monday, February 22, 2010 | 12:48

“Pertamanya ku mohon kemaafan dari kalian semua seandainya ada salah dan silap dariku, yang pernah ku lakukan selama ini. Kemaafan yang tidak terhingga sekiranya aku gagal menunaikan tanggungjawabku terhadap kalian semua.

Wahai anak-anak, isteri dan keluarga yang ku kasihi sekelian. Dengarlah baik-baik pesanan dariku ini.

·                    Sekarang tiada lagi keinginan yang kuimpikan melainkan secebis doa dari kalian semua yang masih hidup. Lebih-lebih lagi doa dari anak-anak yang ku kasihi sekelian kerana itulah antara amalan yang akan menyelamatkan daku dipersemadian ini.

·                    Aku berpesan kepada kalian semua agar berimanlah pada ALLAH, Tuhan pencipta sekelian alam, empunya segala bentuk keizinan, punca segala kudrat dan tenaga. Berimanlah kepada Malaikat-malaikat Allah, beriman kepada Kitab-kitab Allah, beriman kepada Rasul-rasul Allah, beriman kepada Hari Kiamat serta beriman kepada Qada’ dan Qadar Allah.

·                    Aku juga berpesan kepada kalian semua agar bertaqwalah pada ALLAH, Tuhan yang menciptakan kita. Dialah jua yang akan mematikan kita semua. Kerjakanlah solat lima waktu sehari semalam, berpuasa di bulan Ramadhan, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji ke Baitullah, jika mampu dan taatilah ALLAH s.w.t. di mana saja kalian berada.

·                    Tinggalkan kejahatan dan kemaksiatan kerana ia bukan sahaja dimurkai ALLAH tetapi dibenci juga oleh manusia. Ingatlah, sekali kalian meninggalkan solat dan kewajipan yang lain, sekali kalian melakukan kemaksiatan pada Allah, di kala itu jua aku turut terseksa di persemadian seorang diri.
  

 ·                    Sedikit harta yang kutinggalkan, jangan sampai kalian bersengketa dan berpecah hati. Ikutlah wasiatku menurut pembahagian yang telah ku amanahkan.

·                    Ketaatan kalian terhadap semua pesananku adalah kegembiraan bagiku sekaligus merupakan satu hadiah istimewa dari kalian semua. Tetapi seandainya syaitan menguasai hati kalian dengan ketamakan terhadap harta peninggalanku, sehingga pesananku ini tidak lagi diendahkan maka kembalilah kepada hukum ALLAH. Selama ini aku begitu sayangkan harta ku kerana ingin mewariskan kepada kalian semua sehingga aku tidak banyak melakukan amalan bersedekah apatah lagi untuk membuat amal jariah. Oleh itu, alangkah gembiranya aku, bila harta yang telah kalian miliki itu, digunakan sedikit untuk kebajikan dengan bersedekah bagi pihak diriku, agar kuburku menjadi lapang dan damai.

·                    Sudilah kiranya kalian lakukan apajua amalan untuk menyejukkan daku di persemadian. . Dan janganlah sama sekali kalian gunakan harta pusaka peninggalan ku ini untuk berbuat maksiat. Kelak, daku akan terseksa di kuburan yang amat sempit ini.

·                    Kepada isteriku. Jagalah anak-anak ku baik-baik, dengan didikan agama. Mudah-mudahan ia akan menyejukkan daku di persemadian ini.

·                    Kepada anak-anak. Jaga ibumu baik-baik. Jangan sama sekali sakiti hatinya. Jangan durhaka kepadanya. Muliakanlah dia kerana tiada makhluk di dunia ini yang wajar dimuliakan kecuali kedua ibubapa.

·                    Kepada ayah dan ibu yang amat ku kasihi. Meskipun aku telah banyak melukai dan menyakiti hatimu dan sering menyusahkan hidup ayah dan ibu, sejak dari kecil hingga dewasa namun aku tetap anakmu dan engkau tetap ayah dan ibuku. Darah dagingmu melekat pada diriku. Justeru itu, ampunilah dosa anakmu ini. Redhailah daku kerana redha Allah terletak pada redhamu.

·                    Dekatkan diri kalian semua pada Allah. Jangan tinggalkan solat dan dampingilah majlis ilmu. Ikutilah jalan hidayah, kelak  kalian akan bahagia di dunia, sejahtera di akhirat. Jangan turuti hawa nafsu dan bisikan syaitan kelak kalian akan hidup merana dan sengsara.


Akhirnya kirimkan setiap hari kepada ku doa dari kalian semua agar Allah mengampuni dan kasihan belas pada ku yang banyak dosa ini. Aku amat menyayangi kalian semua. Aku redha pada kalian semua. Maka redhailah pemergianku ini untuk selama-lamanya.

Mudah-mudahan Allah  swt meredhai diriku yang tersangat hina di sisiNya ini. Semuga kita tidak terpisah di akhirat  dan akan  bertemu  di  syurga nanti.

Ya Allah, himpunkan daku di syurga nanti bersama dengan anak, isteri serta cucuku yang amat ku kasihi. Ya Allah, dengan rahmatMu, janganlah kau pisahkan kami di akhirat nanti Ya Allah. Amin.

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

wilayah anfield"

WAKTU SEKARANG

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. REZEKI ITU DATANGNYA DARI USAHA YANG IKHLAS. - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger